کد خبر: 05100062401
اقتصاد کلان

بازنده شاخص بازارهای کالا در سال ۲۰۲۱

کالاها در سال ۲۰۲۱ که احیای اقتصادی از پاندمی تقاضا را تقویت کرد، عملکرد بهتری نسبت به دارایی‌های دیگر داشتند اما طلا از این روند جا ماند.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران می گویند کالاها در حالی وارد سال ۲۰۲۲ می شوند که با ادامه سیر صعودی اقتصاد جهانی، همچنان با سهام رقابتی مانده‌اند.

شاخص کالای گلدمن ساکس اس اند پی امسال ۳۵ درصد رشد کرده و برای نخستین بار در یک دهه گذشته از شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ آمریکا سبقت گرفته است.

شاخص اند پی ۵۰۰ حدود ۲۳ درصد و شاخص دلار هفت درصد رشد کرده اند در حالی که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا سه درصد کاهش داشته است.

در میان کالاها، قهوه با رشد ۸۴ درصدی عملکرد متمایزی داشته است.

شاخص نفت آمریکا ۴۰ درصد و مس ۲۱ درصد افزایش داشته است در حالی که قیمت طلا به دلیل انتظارات برای بالا رفتن نرخهای بهره پنج درصد نزول کرده است. طلا در مرکز اصلی توجه سرمایه گذاران عمومی است و افت قیمت این فلز ارزشمند پس از رشد ۲۵ درصدی در سال ۲۰۲۰، به ورود سرمایه به محصولات مرتبط با آن ضربه زده است.

طبق آمار مورگان استنلی، صندوقهای قابل معامله در بورس (ETF) کالاها در آمریکا شاهد خروج ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه در سال میلادی جاری پس از ورود ۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند.

چین که بزرگترین مصرف کننده کالا در جهان است در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ضعیف‌تری خواهد بود اما دولت این کشور احتمالا با محرکهای ملایم، توازنی در بحران بخش ملکی ایجاد می کند.

بر اساس گزارش رویترز، سال آینده اختلالات لجستیکی کاهش پیدا می کند و تقاضای جهانی برای کالا قوی خواهد بود و صنعت با انبارسازی موجود همگام می شود اما این امر ممکن است با عرضه بیشتر بسیاری از مواد خام جبران شود. تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند: موانعی وجود خواهند شد که رشد بیشتر مجموعه کالاها را محدود می کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا