کد خبر: 2802994219
تولید و بازرگانی

تدبیر بورس برای بازگشایی نماد ایران خودرو

مسعود وطنخواه
مشکلات ساختاری در زیرساخت‌ها که با رشد قیمتی بالای ۱۰۰ درصد در بازگشایی دو نماد سایپا و گسترش‌ سرمایه ‌گذاری‌ ایران خودرو و صف‌های خرید میلیاردی همراه بود بورس را به فکر چاره انداخت

پس از بازگشایی نماد دو گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو و سایپا در یک ماه گذشته که با رشد قیمتی دو برابر و صف‌های خرید بالا همراه بود. بورس برای بازگشایی نماد ایران خودرو محدودیت‌هایی در تعداد سفارش، زمان معاملات و… در نظر گرفت.

این چنین محدودیتی‌های تاکنون برای یک نماد بی‌سابقه است. هر چند در تاریخ بازار سرمایه در دورانی که شرایط استثنایی بوجود می‌آمد محدودیت‌های فروش برای هر کد در طول روز برای تمام نمادها را شاهد بودیم اما محدودیت در زمان معاملات و حذف تمام درخواست‌ها در صورت تکراری‌بودن را حتی در عرضه اولیه‌ها نیز رخ نمی‌داد.

روز گذشته پس از اطلاع‌رسانی در ۱۱.۳۰ دقیقه پیام ناظر فعالان بازار سرمایه از چگونگی بازگشایی نماد ایران خودرو مطلع شدند.

در پیام ناظر آمده بود: «به اطلاع کلیه فعالان بازار می‌رساند، نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو (خودرو) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله است که توجه به موارد زیر ضروریست:

۱-زمان انجام معامله در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو(خودرو) روز جاری شنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۷ از ساعت ۱۴:۰۵ الی ۱۵:۰۰ خواهد بود و همچنین دوره سفارش‌گیری از ساعت ۱۴:۰۵ الی ۱۴:۲۰ است. ۲-پس از کشف قیمت ادامه معاملات در نماد مذکور در دامنه مجاز نسبت به قیمت مرجع، قیمت کشف‌شده در حراج امکان پذیر است. ۳-هر کد معاملاتی تنها مجاز به ارسال یک سفارش( حداکثر یک سفارش ۱۰۰ هزار تایی) و تنها از طریق یک ایستگاه معاملاتی یا کارگزاری و یا معاملات برخط و برخط گروهی می باشد. در صورت ورود و ارسال بیش از یک سفارش تمامی سفارشات مشتری حذف خواهد شد. مدیریت عملیات بازار شرکت»

با وجود تدابیر در نظر گرفته‌شده در نماد ایران خودرو دادوستد ۹۷ میلیون سهمی را در حالی شاهد بودیم که قیمت سهام رشد ۱۰۰ درصدی را نسبت به قیمت بازگشایی تجربه کرد. نماد ایران خودرو در ۲۵ام روز اسفند ۹۸ برای افزایش سرمایه حدود هزار و ۹۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی و با قیمت هزار و ۱۵۷ تومان با بازدهی منفی ۶ دهم درصدی متوقف شد.

بازگشایی نماد ایران خودرو و با افغزایش قیمت دو برابری سبب افزایش ۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در وقت اضافه معاملات شد اما این افزایش نتوانست کاهش ۳۵ هزار واحدی شاخص کل را جبران کند

شاخص بورس به زیر یک میلیون واحد برگشت

بازار سرمایه روز گذشته هم مانند روزهای گذشته برمدار سقوط حرکت کرد؛ به طوری‌که شاخص کل این بازار که پیش از این بیشتر از مرز یک‌میلیون واحد بود مجددا به زیر یک‌میلیون واحد بازگشت.

به گزارش ایسنا، معاملات بازار سرمایه روز گذشته (شنبه) در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۳۵هزار و ۲۵۱ واحد ریزش در رقم ۹۸۲ هزار و ۴۱۱ واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۶۴۷۳ واحد ریزش داشت و رقم ۳۰۹ هزار و ۵۸۱ واحد را ثبت کرد.

معامله‌گران روز گذشته ۸۳۷ هزار معامله انجام دادند که ۶۳ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال ارزش داشت.

در بازار روز گذشته فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل‌گهر، گروه مپنا و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

همچنین بانک‌های ملت و تجارت، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان نمادهای پربیننده بورس بودند.

ریزش ۲۲۰ واحدی فرابورس

شاخص کل فرابورس با ۲۲۰ واحد سقوط در رقم ۱۱هزار و ۷۹واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۴۱۰ هزار معامله به ارزش ۳۱ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال انجام دادند.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، گروه سرمایه‌‌گذاری میراث فرهنگی و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در فرابورس داشتند.

نمادهای پربیننده فرابورس نیز از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و ریل‌پردازسیر تشکیل شده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا