کد خبر: 29030187456
اقتصادخدمات و توزیعروزنامه

بازگشت آرام تالارهای پذیرایی به مدار فعالیت

به گفته رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی، به دلیل ورشکستگی های عظیمی که در این بخش طی دوران شیوع کرونا رخ داد، بعد از واکسیناسیون عمومی این سالن‌ها به آرامی روند بازگشت به مدار فعالیت را طی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، از اسفند سال ۹۸ بیماری نوظهوری موجب ایجاد محدودیت و ممنوعیت در فعالیت‌های عادی زندگی روزانه شد که نه تنها ایران بلکه جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.

کووید ۱۹ با سرعت شیوع بالا و مرگ و میر ناشی از آن زندگی را مختل و کسب و کارهای مختلف را دچار مشکلات فراوان کرد زیرا برای کنترل این بیماری تعطیلی‌های فراوانی و طولانی مدتی اجرا شد که در پی آن درآمدها تحت تاثیر قرار گرفت.

مردم برای دوری از مبتلا شدن به کرونا ترددهای خود را کاهش دادند و بیشتر خریدها محدود به فضای اینترنتی و خریدها در فضای مجازی شد، به همین دلیل آرام آرام اقتصاد کشورها دچار مشکلات فراوان شد.

پس از گذشت یک سال و بحران‌های فراوان در جهان، واکسن این ویروس برای ایمنی عمومی کشف شد و از اسفند سال ۹۹ نخستین محموله‌های واکسن کرونا برای واکسیناسیون کادر درمان وارد کشور شد اما این پایان ماجرا نبود.

با وجود سرعت واکسیناسیون جهانی و ایمنی مردم در مقابل آن،‌ واردات واکسن کرونا به ایران به آهستگی انجام می‌شد، به همین دلیل تنها قشر اندکی از مردم که شامل کادر درمان و گروه‌های پرخطر در مقابل این بیماری بودند واکسن را دریافت کرده بودند.

مرداد سال ۱۴۰۰ آیت الله سید ابراهیم رییسی به عنوان رئیس جمهوری دولت سیزدهم سکان کشور را به دست گرفت به سرعت با دریافت رای اعتماد کابینه خود از مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد.

رئیس جمهوری واکسیناسیون عمومی را اولویت کشور قرار داد و با دستوراتی به وزرا و نهادهای مربوطه، خواستار سرعت بخشیدن برای کنترل این بیماری شد تا با ایجاد ایمنی برای مردم، کشور به مسیر اصلی اقتصادی خود بازگردد.

با افزایش واردات و سرعت بخشی به واکسیناسیون عمومی، در کوتاه‌ترین زمان تمام قشرهای جامعه در مقابل ویروس کووید ۱۹ ایمن شدند و چرخه شیوع این بیماری کاهش یافت، به این ترتیب با بازگشتن زندگی عادی به جامعه، مشاغل مختلف بار دیگر به چرخه اقتصادی بازگشتند.

یکی از اصنافی که در دوران کرونا آسیب بسیاری را متحمل شدند تالارها و سالن‌های پذیرایی بودند که بر اساس آمارهای اعلام شده، در دوران کرونا و تعطیلی تجمع ها بیش از ۴۰ هزار نفر در این بخش بیکار شدند.

همچنین بیش از ۵۰ درصد سالن‌ها به دلیل عدم توان در پرداخت اجاره بها و حقوق کارگر ورشکسته شده و مجبور با تعطیلی تالارها خود شدند.

در همین راستا، خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بیش از نیمی از سالن‌داران تعطیل شده‌اند، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور، فضاهایی که تجمع در آنها شکل می‌گرفت برای کنترل انتشار ویروس بسته شدند.

وی افزود: بسته شدن تالارهای پذیرایی با وجود رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی برای مراقبت از حاضران، موجب ورشکستگی و به دنبال آن تعطیلی کامل این مراکز شد.

ابراهیمی‌نیا خاطرنشان کرد: بسیاری از این واحدها استیجاری بودند و به دلیل طولانی شدن زمان ویروس کرونا تا دوسال پرداخت‌ها دچار تعویق شد و بخشی از این کسب و کار از بین رفت.

وی با بیان اینکه تالارهای پذیرایی شامل مجموعه‌ای از شغل‌های مختلف بود، تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون عمومی روند بازگشت به مدار فعالیت آغاز شده است اما به دلیل طولانی بودن زمان گردآوری مشاغل در بخش‌های مختلف سالن‌های پذیرایی سرعت آهسته‌ای دارد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون عمومی برای کرونا بر آغاز به کار دوباره تالارهای پذیرایی تاثیرگذار بوده است، تاکید کرد: با رفع و رجوع سختی‌ها و مشکلات ناشی از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها حدود ۱۰ درصد از این مشاغل بازیابی شده‌اند و امیدوار هستیم که به زودی بهبودی حاصل شود.

با توجه به تزریق بیش از سه دز واکسن و تجربه صفر شدن میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس در روز، انتظار می‌رود به زودی آزاد شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی نیز اجرایی شود.

به این ترتیب دولت سیزدهم با برنامه دقیق و اولویت قرار دادن سلامت مردم توانست بیماری جهانی را شکست دهد و در این زمینه موفق عمل کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا