کد خبر: 210502135134
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

بازگشت خودرو به بورس برای جبران زیان خودروسازان

عرضه خودرو در بورس یکی از اتفاقات عجیب بازار خودرو ایران بود که البته تنها در کشور ما رخ داد. طی این مرحله، تعدادی از خودروهای سبک و سنگین در بورس کالا و براساس رقابت بین خریداران فروخته شدند.

با این‌حال پس از راه‌اندازی سامانه یکپارچه عرضه خودرو، فروش اتومبیل‌های سواری در بورس متوقف شد تا عرضه آن تنها از طریق سامانه یکپارچه صورت گیرد. البته فروش خودروهای سبک و سنگین تجاری طی مدت اخیر در بورس کالا ادامه داشته است.

به گزارش عصراقتصاد، سه هفته پیش ابراهیم رئیسی به سه وزیر صمت، نفت و اقتصاد ماموریت داد که در خصوص عرضه کالاها در بورس کالا اعلام نظر کنند.

در نهایت با برگزاری چندین جلسه، هشتم مردادماه صورت‌جلسه‌ای منتشر شد که مطابق آن هر سه وزارتخانه موافقت خود را با درخواست رئیس‌جمهوری اعلام کردند. بنابراین بار دیگر خودرو به بورس کالا خواهد رفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ضمن تاکید بر پیگیری این سازمان در موضوع عرضه خودروها در بورس کالا، هدف از این تصمیم را حفظ حقوق سهامداران و البته خروج صنعت خودرو از زیان‌دهی عنوان کرد.

مجید عشقی در واکنش به آخرین مصوبه شورای رقابت در رابطه با تعیین قیمت خودروها، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا را به علت حمایت از حقوق سهامداران و خروج صنعت خودرو از زیان‌دهی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: معتقد هستیم با عرضه خودرو در بورس کالا و فروش خودروها به قیمت‌هایی که مورد رضایت مصرف‌کننده نیز است، بتوانیم از یکسو افزایش تولید و کیفیت را از سمت عرضه داشته باشیم و از سوی دیگر از این طریق خودروسازان می‌توانند با فروش بیشتر، تولید را باز هم افزایش داده، کیفیت خودروها را ارتقا دهند و هزینه‌های تحقیق و توسعه را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: ضمن اینکه مصرف‌کننده نیز خودرو را با قیمت متعادل و منطقی که بسیار پایین‌تر از قیمت‌ها در بازار آزاد است، می‌تواند خریداری کند.

عرضه خودرو در بورس کالا تابستان سال گذشته شکلی جدی به خود گرفت. شیوه فروش خودروها در این بستر به این شکل است که خودروسازان محصولات خود را با قیمت غیر‌زیان‌ده (به عنوان قیمت پایه) ارائه می‌کردند.

در نهایت خودروها با قیمتی که تحت نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شد در اختیار برندگان این حراج قرار می‌گرفت. بنابراین خودروسازان از محل فروش محصولاتشان در بورس کالا نه تنها زیان نمی‌دادند، بلکه سود خوبی می‌بردند.

بزرگترین عرضه اتومبیل در بورس، طی پاییز و زمستان ۱۴۰۱ انجام شد. طی این مرحله خودروهای مختلفی همچون پژو ۲۰۷، تارا، دنا پلاس و شاهین در بورس کالا به فروش رسیدند. نخستین تاثیر این عرضه در بورس کالا، مشخص شدن میزان محبوبیت هر خودرو بود.

طی این مرحله مشخص شد که خودرویی همچون دنا پلاس محبوبیت بسیاری بین مخاطبین دارد، در حالی که شاهین حتی نتوانست به اندازه تمام ظرفیت عرضه خود، مشتری جذب کند.

روند تحویل خودروهای بورسی نیز با حواشی همراه بود. نخستین حاشیه آن حذف برخی امکانات از دنا پلاس بود. در ادامه نیز تحویل برخی خودروها به سال ۱۴۰۲ موکول شد و مشتریان ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای تحویل گرفتن اتومبیل خود بودند.

این در شرایطی است که بورسی شدن خودرو نیز نتوانست مانع رشد قیمت در بازار شود و از آنجا که رکورد گرانی دقیقا در همین دوره زده شد، عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی پیدا کرد.

در نهایت با توجه به مصوبه بهمن سال گذشته شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس کالا پایان یافت و فعلا در تعلیق به سر می‌برد. در مقابل، مدافعان عرضه خودرو در بورس کالا که غالب آنها فعالان خودروسازی و ذینفعان بازار سرمایه به شمار می‌روند، با تاکید بر اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس، خواستار ازسرگیری‌اش هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا