کد خبر: 25050196561
جهانروزنامه

بازگشت وضعیت اقتصادی ژاپن به قبل از دوران کرونا

ترجمه: محمود نواب مطلق

وضعیت اقتصادی ژاپن به قبل از دوران کرونا بازگشته است اما همچنان درمعرض تهدید کندی قرار دارد. تولید‌ ناخالص‌ داخلی طی دومین سه‌ماهه سال نیم درصد رشد کرده اما فشار تورم نیز برخانواده‌ها و فعالیت های اقتصادی آغاز شده‌است.

مردم ژاپن مجددا شب های خوش دورهمی‌ها و رستورانگردی‌های خود را آغاز کرده‌اند و فعالیت های اقتصادی به وضعیت قبل از دوران کرونا بازگشته است. روزهای خوشی که کماکان به دلیل آغاز فشار تورم در معرض تهدید قراردارند.

با آگاهی از نگرانی های مردم درخصوص افزایش تورم «فومیوکیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه۱۵اوت (۲۴مرداد) از دولت خود خواست تمام توانشان را برای مقابله با این وضعیت بکارگیرند.

وی با ابراز نگرانی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت گندم از ماه اکتبر(مهر) گفت:« افزایش قیمت کالاهای اساسی ازجمله نان و غلات نگران کننده است.»

این ابراز نگرانی خبر خوش افزایش نیم درصدی تولید ناخالص داخلی را از آوریل تا ژوئن ( فروردین تا خرداد) تحت الشعاع قرارداد. این میزان معادل افزایش۲/۲ درصدی آن در یکسال است. رشدی که حتی تا حدی بیشتر از میزان رشد آخرین سه ماهه سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) کمی قبل از آغاز بحران کروناست. رشد ۲/۱ درصدی مخارج ویژه در مقایسه با سه ماهه قبلی در این موضوع سهم مؤثری داشته است.

به اعتقاد پژوهشگران اقتصادی ژاپن این مخارج ویژه ناشی از افزایش رستورانگردی ها و دورهمی‌های مردم و درنتیجه افزایش مصرف است.

از ماه مارس( اسفند۱۴۰۰) که محدودیت های موج ششم کرونا در ژاپن برداشته شد، روند خروج مردم از منازل و رفتن به مراکز تفریحی و رستوران ها را افزایش یافت.

همزمان میزان سرمایه‌گذاری در بنگاه های اقتصادی نیز پس از یک افت۳/۰درصدی در سه ماهه اول سال به دلیل تلاش های انجام‌شده در زمینه انتقالهای دیجیتالی شاهد رشد۴/۱ درصدی بودند.

شرکت ها نیز در افزایش قیمت ها کمتر از گذشته تردید می‌کنند و این کار را با سرعت انجام می‌دهند. از اینرو این روزهای خوش چندان طولانی و ماندگار نخواهند بود.

علاوه براین میزان رشد تولید ناخالص داخلی کمتر از حد ۷/۲ درصدی مورد پیش بینی تحلیلگران اقتصادی بوده‌است. بدین ترتیب اقتصاد ژاپن نیز در پی بروز بحران جهانی اقتصاد در معرض خطر کندی قرارگرفته است.

افزون براین موارد، ارزش یِن در مقابل دلار نیز به صورت روزافزون در حال کاهش است. درحال حاضر هردلار معادل ۱۳۷ یِن است؛ این کاهش ارزش در ۲۵سال گذشته بی سابقه بوده‌است.

تمام این رخدادها منجر به افزایش تورم و رسیدن آن به ۴/۲ درصد در ماه ژوئن ( خرداد) شده‌اند. البته این نرخ هنوز با نرخهای ۵/۸ درصدی آمریکا و ۵/۷ درصدی آلمان فاصله دارد.

اما مردم ژاپن که دولتشان همواره بر تورم‌زدایی تأکید داشته و حتی سالیان طولانی شاهد تورم منفی بوده‌اند و افزایش قیمت ها به صورت معمول رواج نداشته، با این وضعیت چندان مأنوس نیستند.

از اینرو به نظر می‌رسد عمر دوران تورم پایین در ژاپن هم دیگر به سر آمده است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا