کد خبر: 151202153520
روزنامهسلامت و رفاهصنعت و معدن

بازی مافیای دارو اینبار در میدان متادون

به گفته رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد، سالی ۳هزار میلیارد تومان پول خرید مراکز درمان اعتیاد از معاونت‌های غذا و دارو است که این روزها مافیای دارو و مواد مخدر برای رقم ۳همت به صورت سالیانه از توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها دندان تیز کرده‌ است.

عصراقتصاد: علی غلامی، رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با غیر کارشناسی دانستن توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها، اظهار کرد: طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز جزء آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل می‌بایست در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیاء موجود است استفاده شده، که قطعا داروخانه هیچ شباهتی با آن ندارد.

وی گفت: سالی ۳هزار میلیارد تومان پول خرید مراکز درمان اعتیاد از معاونت‌های غذا و دارو می‌باشد که در شرایط اقتصادی موجود که وزارت بهداشت حتی در ارائه خدمات اولیه به بیماران با مشکل مواجع است بسیار غیر منطقیست که می‌گوید طبق اصل ۴۴ میخواهد توزیع دارو را برون سپاری کند.

غلامی ادامه داد: از طرفی سازمان غذا و دارو به بهانه نبود نظارت کافی بر معاونت‌‌های خود و وجود نشت دارو از آنها، توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب می‌خواهد واگذار کند.

وی افزود: سوال اینجاست که نظارت بر ۴۰ معاونت غذا و دارو که در ساختمان وزارت بهداشت و دانشگاه واقع شده‌اند آسانتر است و یا ۴۰۰ داروخانه که خارج از سیستم وزارت بهداشت هستند، تضمین چیست؟! و چگونه است که با وجود ۱۸هزار داروخانه در کشور این مقدار نقدینگی (۳هزار میلیارد تومان) به جیب حدود ۲درصد از داروخانه‌ها (۴۰۰ تا) سرازیر شود که همین امر توجه را به رانت بیشتر می‌کند.

غلامی گفت: قطعا مسائل فوق بهانه‌ای بیش نیست که با طرح آن می‌توان فهمید که مافیای دارو و مواد مخدر برای رقم ۳همت به صورت سالیانه از توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها دندان تیز کرده‌ است.

به گزارش کانون کشوری درمانگران اعتیاد، وی افزود: درآمد حاصل از فروش داروهای تحت کنترل در بودجه سالانه دولت ردیف بودجه‌ای دارد، و وزارت بهداشت حکما بدون اجازه مجلس حق چنین کاری را ندارد و در مقابل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید پاسخگو باشد.

رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با اشاره به عرضه داروهای مخدر توسط داروخانه که خطراتی همچون اعتیاد داروخانه‌ای را بهمراه خواهد داشت، بیان کرد: متاسفانه ما یک تجربه اعتیاد داروخانه‌ای را داریم و در حال حاضر ۲۴درصد از جوانان اولین تجربه اعتیادشان مصرف ترامادل است و نگرانی هم اینجاست که با توضیح متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن به راحتی اولین اعتیاد جوانان داروی متادون شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا