کد خبر: 11090058832
جهانسیاست

باقری: دو سند شامل لغو تحریم ها و مسائل هسته ای در اختیار طرف مقابل قرار گرفت

 علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.

به گزارش ایرنا ، دکتر باقری این مطلب را در گفتگو با خبرنگاران ایرانی مستقر در وین مطرح کرد و توضیح داد: امروز چهارمین روز گفت‌وگوها را در وین آغاز کردیم. در طول روزهای گذشته هیات جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دیگر هیات‌هایی که عضو گروه چهاربه‌علاوه یک هستند نشست های متعددی را به صورت دوجانبه و چندجانبه با هرکدام از هیات‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: از روز دوشنبه این جلسات در وین برگزار شد و تا پاسی از دیشب این جلسات ادامه داشت. امروز هم چند جلسه دیگر پیش رو داریم. از جمله جلساتی که من با نمایندگان روسیه و چین داشتم، همینطور نشست با روسای هیات‌های نمایندگی سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که دو نشست دیروز بود و یک نشست هم امروز با آن‌ها خواهم داشت.

این دیپلمات کشورمان بیان داشت: در این نشست‌ها ما دیدگاه‌های خودمان را در مورد موضوعات محوری و اصلی این دور از گفت‌وگوها به ویژه موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه طرح کردیم و شاخص‌ها و ملاک‌هایی که برای بیان مواضع خودمان لازم بود با آن‌ها درمیان گذاشتیم. آن‌ها هم در این زمینه سووالاتی را مطرح می‌کردند و ابهام‌هایی داشتند که در این نشست‌ها تلاش شد تا این ابهام‌ها رفع و به سووالات آن‌ها پاسخ داده شود.

وی افزود: بر همین اساس ما دیشب دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم. سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و همینطور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتا طرف مقابل باید این اسناد را بررسی و آمادگی لازم را برای گفت‌وگوها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن های ارائه شده کسب کند. اما نکته مهم این است که این گفت‌وگوها دارای آثار متنوع و متعدد بین المللی است

اجازه ندهیم نگاه و رویکرد بازیگران خارج از گفتگوها بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد

باقری با اشاره به اینکه بازیگران دیگری که خارج از عرصه این گفت‌وگوها هستند یا به طور مستقیم با به واسطه برخی از بازیگران داخل گفت‌وگوها، تلاش می‌کنند در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کنند و مسیر دستیابی به توافق و مسیر گفت‌وگوهای سازنده را دچار اخلال کنند بیان داشت: من دیروز در جلسه با نمایندگان مختلف هیات‌های ۱+۴ هشدار دادم که باید تلاش بشود اجازه ندهیم که نگاه و رویکرد بازیگران خارج از گفت‌وگوها روی روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: ما امیدواریم که بعد از ارائه پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل آنها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد دو سندی که ارائه شده برسند.

وی گفت: ما به طرف مقابل اعلام کردیم که برای ادامه گفت‌وگوها آمادگی داریم. در وین هستیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم. قاعدتا آن‌ها نیاز دارند که اسنادی را که ما در اختیار آن‌ها قرار دادیم بررسی کنند. اگر آن‌ها برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند ما هیچ مانعی در این زمینه نخواهیم داشت.

باقری ادامه داد: قاعدتا امروز در تماسی که با آن ها داریم و آن‌ها با ما خواهند داشت وضعیت بررسی این اسناد و جدول زمانی در گفت‌وگوهایی که بین جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان چهار به علاوه یک در وین برگزار می‌شود مشخص خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا