کد خبر: 24030032283
بانک و بیمهجهانروزنامه

بانک‌های کوبا دیگر دلار را قبول نمی‌کنند  

مترجم: سلیم حیدری

به گفته معاون اول رئیس بانک مرکزی، فرانسیسکو میوبره لنس، کوبا از گردشگران خواسته است که پول دلار با خود به جزیره کارائیب نبرند، زیرا واحد پول آمریکا دیگر در این کشور پذیرفته نخواهد شد.

به نقل از گرانما، روزنامه رسمی حزب کمونیست حاکم بر کوبا، این مقام ارشد گفت: «افرادی که در این مدت به کشور خواهند آمد باید با ارز دیگری غیر از دلار وارد کشور شوند.»

گردشگران مجاز به استفاده از کارت برای پرداخت و همچنین برداشت پول نقد با ارزهای دیگر خواهند بود.

در اوایل این هفته، دولت کوبا اعلام کرد که بانک‌های این کشور به طور موقت پذیرش سپرده‌های نقدی به دلار را متوقف می‌کنند. هاوانا دلیل این اقدام را تحریم‌های شدید ایالات متحده آمریکا که مانع استفاده این ارز در خارج از کشور می‌شود، عنوان کرد.

طبق اعلام این بانک، هر دو اقدام از ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) به اجرا در می آیند و مدت زمانی که ادامه خواهد یافت بستگی به رفع تحریم‌های آمریکا دارد.

از زمان گسترش تحریم‌ها در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، بیش از ۲۰ بانک آمریکا معاملات مربوط به دولت کوبا را متوقف کرده‌اند.

کوبا به دلیل به دلیل تحریم و مشکلات استفاده از دلار، مجبور بود سال‌ها ۱۰ درصد مالیات بر استفاده از دلار اعمال کند. مقامات کوبا در سال ۲۰۲۰ این مالیات را لغو کردند؛ زیرا در این کشور فروشگاه‌های بیشتری که از دلار نقدی به جای ارز محلی استفاده می‌کردند، بازگشایی شد.

اما اکنون دولت کوبا اعلام کرد پذیرش سپرده‌های بانکی نقدی به دلار را موقتاً متوقف می‌کند. این اتفاق به دلیل تحریم‌های شدیدتر آمریکاست که سبب محدودیت توانایی توانایی دولت کوبا در استفاده از دلار در خارج از کشور شده است.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یافتن بانک‌های بین‌المللی یا موسسات تأمین مالی که مایل به دریافت، تبدیل یا پردازش دلار به صورت نقدی هستند، برای کوبا دشوارتر شده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که برخی اقدامات ترامپ را که «به مردم کوبا آسیب رسانده و برای پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر هیچ تاثیری نداشته است»، تغییر دهد.

اما به گفته دولت بایدن، تغییر سیاست درباره کوبا در اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایالات متحده نیست.

واشنگتن دور جدید تحریم‌ها را علیه وزارت کشور کوبا اعمال کرده است و همچنین رئیس این سازمان را به دلیل ادعای نقش او در «نقض حقوق بشر» در لیست سیاه قرار داده است. هاوانا این اقدام را «قهری» و «نامشروع» خوانده و آن را محکوم کرده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا