کد خبر: 270402133122
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهجهانروزنامه

بانک‌های مرکزی سیاست فشار بر ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهند

ترجمه: سلیم حیدری

بر اساس نظرسنجی بانک تسویه بین المللی (BIS) که هفته گذشته منتشر شد، تعداد فزاینده ای از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال کار بر روی نسخه‌های دیجیتالی ارزهای ملی خود هستند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) یک ابزار پرداخت دیجیتالی است که در واحد حساب ملی تعیین می شود و توسط بانک مرکزی تنظیم می شود. در حال حاضر دو نوع وجود دارد: خرده فروشی، برای استفاده روزمره توسط افراد و شرکت‌ها، و عمده فروشی، برای معاملات بین موسسات مالی.

بر اساس یافته‌های بانک تسویه بین المللی، ۷۹ بانک مرکزی از ۸۶ بانک مرکزی مورد بررسی گفتند که در حال بررسی امکان ایجاد نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. بیش از نیمی از رگولاتورهای ملی گفتند که در حال انجام «آزمایش‌های مشخص» یا کار بر روی نسخه‌های آزمایشی ارزهای دیجیتال بودند.

این مطالعه نشان داد که بیشتر بانک‌های مرکزی ارزش بالقوه‌ای را در داشتن یک ارز دیجیتال بانک مرکزی خرده‌فروشی و عمده‌فروشی می‌بینند و بانک تسویه بین المللی انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۵ خرده‌فروشی و ۹ ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده‌فروشی در سراسر جهان در گردش عمومی باشد.

این نظرسنجی نشان داد که بانک‌های بیشتری طی سه سال آینده به انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی نزدیک‌تر شده‌اند. تعداد آنها از سال گذشته در رابطه با ارزهای دیجیتال عمده‌فروشی به ۱۶ درصد رسید و در مورد ارز دیجیتال خرده‌فروشی از ۱۵ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافت.

مخالفان ارز دیجیتال بانک مرکزی سوالاتی را در مورد ارزها، به ویژه در مورد مقررات آنها و حریم خصوصی تراکنش ها مطرح کرده اند.

با این حال، تحلیلگران خاطرنشان می کنند که موسسات مالی سنتی به طور فزاینده ای مشتاق ورود به بازار دیجیتال هستند.

نظرسنجی بانک تسویه بین المللی نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی نسبت به هر زمان دیگری مشتاق تر هستند.

موارد استفاده جدید فراوان است و رهبران اقتصادهای مختلف مانند سریلانکا، سنگاپور و سوئیس به مزایای بالقوه پی برده‌اند.

گیلبرت وردیان، موسس و مدیر اجرایی Quant، شریک فناوری در پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی بانک انگلستان، در اظهار نظر در مورد این گزارش به رسانه خبری فین‌تک گفت: اینها شامل پرداخت‌های کارآمدتر، شمول مالی و اجرای سریع‌تر سیاست‌های پولی است.

یک ارز دیجیتال با طراحی خوب در واقع می تواند کاتالیزور بزرگی برای نوآوری باشد. وردیان افزود: کسب و کارها و مصرف کنندگان می توانند فرآیندهای پیچیده و دست و پا گیر را خودکار کرده و منطق را در پول پیاده کنند.

در حال حاضر چهار بانک مرکزی وجود دارد که سیستم ارز دیجیتال خرده فروشی را پیاده کرده اند، باهاما، کارائیب شرقی، جامائیکا و نیجریه.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا