کد خبر: 08120071807
جهانروزنامه

بانک‌های چینی تامین مالی برای خرید از روسیه را محدود می‎ کنند

ترجمه: سلیم حیدری

بر اساس گزارش‌ها، دوتا از بزرگ‌ترین وام‌دهنده ها در چین، تأمین مالی برای خرید کالاهای روسی را محدود کردند.

بر اساس گزارش‌ها، بزرگترین مؤسسات مالی عمومی چین تحت تهدید ناشی از تحریم‌های آمریکا و متحدانش به دلیل عملیات نظامی در اوکراین، تأمین مالی برای خرید مواد خام از روسیه را محدود می‌کنند.

خبرگزاری بلومبرگ روز شنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که این اقدام، که ممکن است موقتی باشد، از سوی حداقل دو بانک تحت کنترل دولت چین (ICBC و Bank of China) که در معرض خطر عمده تحریم‌های ثانویه واشنگتن قرار دارند، انجام شده است.

ICBC به عنوان بزرگترین بانک جهان از نظر دارایی و بانک چین، بزرگترین بانک تجاری کشور برای تجارت ارز، به طور بالقوه ممکن است دسترسی به دلار را از دست بدهند. دلیل این اتفاق این است که تامین مالی خرید کالاهای روسیه ممکن است به عنوان حمایت از مسکو در نظر گرفته شود.

این خبر در بحبوحه آشفتگی ژئوپلیتیکی و پس از آن منتشر شد که روسیه صبح پنجشنبه به درخواست جمهوری‌های خلق دونتسک (DPR) و لوگانسک (LPR) که اخیراً به رسمیت شناخته شده‌اند «عملیات نظامی ویژه» را در دونباس آغاز کرد. روسیه قول داد اوکراین را «غیر نظامی» کرده و از مردم در برابر «تجاوز» کیف دفاع کند.

از زمان شروع درگیری، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای هم پیمان با تحریم بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه، قرار دادن مقامات در لیست سیاه و توقف خدمات هوایی به و از روسیه، اقداماتی را انجام داده‌اند.

در سال‌های اخیر، چین خرید کالاهای روسیه را افزایش داده است، به طوری که در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد نفت و گاز روسیه توسط دومین اقتصاد بزرگ جهان مصرف می‌شود. در جریان آخرین سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به پکن برای بازی‎های المپیک زمستانی، کشورها توافق کردند که همکاری در بخش مالی و تامین گاز را تقویت کنند.

روز جمعه، چین از (امضای) قطعنامه سازمان ملل در محکومیت «تجاوز» روسیه به اوکراین، خودداری کرد. این قطعنامه خواستار خروج فوری نیروهای روسیه میشد که روسیه آن را وتو کرد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا