کد خبر: 210302129528
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهجهان

بانک روسی زمینه‌ساز همکاری بانک‌های خارجی با ایران/ ریسک مبادلات ارزی به حداقل می‌رسد

یک اقتصاددان گفت: راه‌اندازی شعبه بانک VTB روسیه در ایران می‌تواند در اعتمادسازی و ورود بانک‌های خارجی به کشورمان تاثیرگذار باشد.

آلبرت بُغزیان، تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با ایبِنا در خصوص راه‌اندازی شعبه بانک VTB روسیه در ایران، اظهار داشت: پیش از این بار‌ها بحث فعالیت دفاتر برخی بانک‌های خارجی در ایران به خصوص در مناطق آزاد را داشتیم که نحوه خدمات و تاثیر آن‌ها تجربه چندان موفق و مطلوبی نبود.

حضور این بانک‌ها بیشتر به داشتن تابلو و دفتر محدود می‌شد که در نهایت می‌توانستند نقش یک صرافی را ایفا کنند، اما بانک VTB روسیه تصمیم دارد برای نخستین بار در ایران شعبه دایر کند که این اقدام از سوی یک بانک بزرگ و معتبر بین‌المللی واقعا قابل توجه است.

وی افزود: بی‌تردید فعالیت‌های وسیعی در زمینه مبادلات مالی و تجاری ایران و روسیه، صورت خواهد گرفت که نقش این بانک در تسهیل و اجرای آن بسیار موثر و مثبت خواهد بود. ضمن اینکه حضور این بانک در عرصه همکاری و ارائه خدمات بانکی با ایران می‌تواند شفافیت و امنیت بالایی را به مبادلات ارزی و تجاری ما ببخشد.

این اقتصاددان راه‌اندازی شعبه این بانک روسی را الگویی برای دیگر بانک‌های خارجی برای ورود به ایران خواند و گفت: به جرات می‌توان آغاز همکاری ایران با بانک VTB روسیه را نوعی اعتماد‌سازی برای کشور‌های دیگر برشمرد.

همچنین این بانک تاثیر مثبتی در همکاری کشور‌های دیگر با ایران دارد. از سوی دیگر حضور بانک‌های خارجی در کشورمان می‌تواند نوع مبادلات مالی ما با کشور‌های دیگر را به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک‌تر کرده و نقش واسطه‌ای ایفا کنند.

بغزیان در ادامه به ثبت دقیق و شفافیت بسیاری از معاملات در همکاری نزدیک با بانک‌های خارجی اشاره کرد و گفت: حضور بانک VTB روسیه در ایران در گام نخست می‌تواند فعالیت انحصاری برخی صرافی‌ها را کمرنگ و بحث امنیت و مسایل حقوقی را بسیار تقویت کند.

مطمئنا مشتریان این بانک که عمدتا از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان هستند در صورت ایجاد مشکلات مبادلاتی و ارزی می‌توانند به طور قانونی آنرا پیگیری کرده و ریسک معاملات خود را به حداقل برسانند. می‌توان این فرایند را «حفظ حقوق مشتری» خواند که در صادرات و واردات و مبادلات ارزی بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی در خصوص احتمال راه‌اندازی شعب بیشتر بانک‌های ایرانی در روسیه، گفت: پیش از این هم شاهد فعالیت یک بانک ایرانی به صورت شعبه‌ای مستقل با فعالیت محدود در روسیه بودیم، اما اگر شرایط برای دیگر بانک‌های ایرانی به خصوص بانک‌های خصوصی مهیا شود، می‌توان نوعی رقابت سازنده را ایجاد کرد و دامنه فعالیت و خدمات بانکی بین دو کشور را وسعت داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا