کد خبر: 19040036938
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجامعه و فرهنگروزنامه

بانک مرکزی: تضامین دریافت وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی را بانک‌ها مشخص می‌کنند

به گفته مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، تضامین دریافت وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی را بانک‌ها مشخص می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شهرزاد دانشمندی با بیان اینکه تضامین دستورالعمل خاصی وجود ندارد، گفت: اغلب بانک‌ها از اعتبارسنجی خود به معنای بررسی اعتبار متقاضی و ضامن استفاده می‌کنند. در صورتی که افراد فاقد اعتبار لازم جهت پرداخت اقساط هستند، بانک مکلف است در اعطای تسهیلات تضامین کافی را بگیرد.

دانشمندی روز گذشته در نشستی به مناسبت آغاز هفته ازدواج در وزارت ورزش و جوانان که با حضور معاون جوانان این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص تعویق سه ماهه اقساط وام ازدواج پس از پاندمی کووید ۱۹، اظهار کرد: پرداخت این اقساط به پایان مدت زمان پرداخت کامل وام موکول شد و مردم می‌توانند در صورتی که شعبات اصرار به دریافت اقساط وام خلاف روند ذکرشده را دارند، شکایات خود را در سامانه بانک مرکزی ثبت کنند تا در صورت وجود مستندات، مساله پیگیری شود.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین اضافه کرد: تسهیلات قرض‌الحسنه سه‌ماهه آخر ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ تعویق شد ولی بعد از آن تعویقی نداشتیم. مردم می‌توانند موارد خلاف و مشکلات را در بخش رسیدگی به شکایات سامانه بانک مرکزی ثبت و کد پرونده و کد شعبه متخلف را برای رسیدگی درج کنند و اگر مستنداتی وجود داشته باشد حتما بررسی می‌کنیم.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸ سامانه ازدواج راه‌اندازی شد و تمام جوانان می‌توانند به این سامانه دسترسی و با ثبت نام از خدمات بانکی بهره‌مند شوند، تصریح کرد:

از سال ۱۳۸۸ تاکنون ۱۲میلیون و ۶۳۵هزار متقاضی از تسهیلات وام ازدواج به مبلغ ۱۴۴هزار میلیارد تومان بهره‌مند شده‌اند. علیرغم وجود پاندمی کرونا ۲۴۲ هزار متقاضی از تسهیلات وام ازدواج به مبلغ ۲۰۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال  بهره‌مند شدند و ۳۵۱هزار نفر در نوبت وام هستند.

به گفته دانشمندی، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود یک میلیون نفر متقاضی دریافت وام داشته باشیم. در سال گذشته نیز ۸۰هزار نفر درصف وام بودند که به علت افزایش سقف وام، چون مدارک را دیرتر ارائه داده‌ بودند، تسهیلات خود را دیرتر دریافت کردند یا هنوز دریافت نکرده‌اند. این آمار به معنای حداقل بودن افراد در صف ازدواج است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا