کد خبر: 07040188959
جهانسیاست

بایدن روسیه را تهدید کرد/ جنگ در راه است؟

رئیس جمهور آمریکا روسیه را تهدید کرد که ضربه‌های دردناکی به صنایع نظامی‌اش می‌زند.

جماران به نقل از روسیا الیوم نوشت: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روسیه را تهدید کرد که ضربه‌های دردناکی به صنایع نظامی‌اش می‌زند.

بایدن در سلسله توئیت‌هایی نوشت:گروه هفت ضربه زدن به مجتمع صنایع نظامی پوتین را در آن نقاطی که برایش دردناک‌تر است و جلوگیری از حمایت اقتصاد رو به فروپاشی اش توسط ذخایر بانک مرکزی ادامه دهد و پوتین را از منابعی که برای جنگش نیاز دارد محروم کنیم.

بایدن نوشت: گروه هفت به شکل ثابت و مشترک تعهد خواهد داد که از اوکراین حمایت می‌کند و تحریم‌های بی سابقه ما برای مجازات پوتین تشدید می‌شود و این تحریم‌ها به مرور زمان روی هم تلنبار می‌شوند تا اقتصاد روسیه از اقتصاد جهان کنار گذاشته شود.

جنایت جدید روسیه در اوکراین

دولت اوکراین اعلام کرد که شمار تلفات اصابت موشک روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک به دست‌کم ۱۶ کشته و ۵۹ زخمی رسیده است. متحدان اوکراین این حمله را محکوم و گروه ۷ آن را مصداق جنایت جنگی توصیف کرد.

بنا بر گزارش مقام‌های محلی، روز دوشنبه یک موشک شلیک شده از سوی ارتش روسیه، به این مرکز خرید شلوغ در این شهر واقع در مرکز اوکراین اصابت کرده و باعث انفجار و آتش سوزی گسترده شده است.

دمیتری لونین، فرماندار محلی در استان پولتاوا با انتشار این خبر در حساب تلگرام خود نوشت: «اشغالگران روس به سوی یک مرکز خرید با حضور بیش از هزار غیرنظامی موشک شلیک کردند و باعث مرگ و جراحت چندین نفر شدند. مرکز خرید در آتش می‌سوزد و آتش‌نشان برای اطفای حریق تلاش می‌کنند.» آقای لونین در همین پیام هشدار داده است که «شمار قربانیان غیر قابل تصور است.»

شلیک از منطقه کورسک روسیه

بنا بر گزارش‌ نیروی هوایی اوکراین، این مرکز خرید هدف موشک‌های ضدکشتی Kh-22 قرار گرفته که از بمب افکن‌های دوربرد Tu-22 مستقر در منطقه کورسک روسیه شلیک شده‌اند.

گفته می‌شود موشک در حالی به سمت این منطقه شلیک شده که شهر کرمنچوک از مناطق جنگی دور است و هیچ ارتباطی نیز با فعالیت‌های نظامی اوکراین ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی در فیسبوک اعلام کرد: «این مرکز خرید در آتش است و امدادگران در حال مبارزه با آتش هستند.»

او در پیام دیگری در تلگرام، با اشاره به اینکه «این مکان هیچ ارزش نظامی یا استراتژیک نداشت» نوشت: «روسیه از سر ناتوانی به شکار شهروندان عادی ادامه می‌دهد. ما نمی‌توانیم از مسکو انتظار رفتار شایسته و انسانی داشته باشیم.»

کرمنچوک یک شهر صنعتی است که بزرگترین پالایشگاه نفت اوکراین را در خود جای داده؛ اما گزارش خبرنگاران بین‌المللی حاکی از آن است که این پالایشگاه در فاصله کاملا دوری از این مرکز تجاری قرار دارد.

دمیتری لونین، فرماندار محلی در استان پولتاوا این حادثه را یک «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» و یک «عمل تروریستی پنهان و بدبینانه» علیه مردم غیرنظامی خواند و آن را محکوم کرد.

واکنش‌ها به حملۀ کرمنچوک

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «جهان از حمله موشکی امروز روسیه که به یک مرکز خرید شلوغ در اوکراین اصابت کرد و آخرین مورد از یک رشته جنایات بود، وحشت زده است.

ما به حمایت از شرکای اوکراینی خود ادامه خواهیم داد و روسیه و کسانی که مسئول این جنایات هستند را پاسخگو خواهیم کرد.»

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد این حمله را «کاملاً تاسف بار» خواند و گفت: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که طرفین بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، موظف به حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی هستند.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا این حمله را نشان دهندۀ «ظلم و بربریت» پوتین دانست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌زودی برای بررسی دور اخیر حملات موشکی روسیه به شهرها و مناطق مسکونی اوکراین، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواستار پیگرد کیفری مسئولان این حمله شد.

رهبران گروه ۷ کشور صنعتی که در آلمان حضور دارند این حمله را مصداق جنایت جنگی توصیف کردند.

اورزولا فن در لاین: اقتصاد روسیه به دلیل تحریم‌ها به آرامی در حال تخریب است

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا معتقد است که اقتصاد روسیه در پی وضع تحریم‌های روزافزون غرب، اگرچه به آهستگی اما مطمئناً رو به زوال است.

او در گفتگو با خبرنگار یورونیوز در حاشیۀ نشست گروه ۷ گفت: «می‌بینیم که تحریم‌ها بیشتر و بیشتر به اقتصاد روسیه ضربه می‌زنند. اگر به بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور نگاه کنید، می‌بینید که به‌ویژه به دلیل سیاست‌های کنترل بر صادرات، اقتصاد آن اگرچه به آرامی اما بطور قطع رو به زوال است…

چراکه هر چیزی که برای به‌روز رسانی‌ها و فناوری‌ها نیاز است و در مجموع کالاهایی که برای مدرن سازی نیاز است، دیگر به روسیه نمی‌روند و این اتفاق در زمانی روی می‌دهد که روسیه احتمالا قادر به پرداخت بدهی خارجی خود نیز نخواهد بود.»

خانم فن در لاین همچنین به توافق کشورها برای کنترل بهای نفت روسیه اشاره کرد و گفت: «همانطور که می‌بینید اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال فاصله گرفتن از نفت روسیه است.

آنچه که نباید اتفاق بیفتد این است که پوتین این نفت و گاز را به بازار جهانی ببرد و باعث افزایش قیمت‌ها شود.

بنابراین یک اتحاد گسترده میان همپیمانان لازم است که بگویند تنها حاضریم که قیمت مناسب را بپذیریم و نه قیمتی سرسام آور.

این کار نه تنها برای جلوگیری از تقویت ماشین جنگی پوتین مهم است بلکه برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای آسیب‌پذیر نیز موضوع درخور توجهی است. زیرا افزایش سرسام آور قیمت نفت به شدت بر آنها تأثیر منفی می‌گذارد.»

روند خروج غلات از اوکراین

انتظار می‌رود که موضوعات مرتبط با کمبود جهانی مواد غذایی نیز از جمله موضوعات مورد بحث در نشست «گروه ۷» باشد. به‌ویژه آنکه جنگ در اوکراین ممکن است جرقۀ وقوع یک بحران جهانی جدید را نیز بزند.

سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد که ۲۵ میلیون تن غله به دلیل «فقدان زیرساخت‌ها و محاصره بنادر» در سیلوهای اوکراین بلاتکلیف مانده‌اند.

فن در لاین در واکنش به این وضعیت، محاصره بنادر توسط روسیه را «ظالمانه» خواند، با این وجود نسبت به خروج غلات از اوکراین امیدوار بود.

او گفت که میزان صادرات غلات از اوکراین هر ماه در حال افزایش است اما این مقدار صادرات، همچنان بسیار کمتر از میزانی است که این کشور قبل از جنگ داشت.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: «آنها از این مواد غذایی برای باج‌گیری از همۀ ما استفاده می‌کنند و این واقعاً فجیع است.

کاری که ما انجام می‌دهیم این است که تا جایی که ممکن باشد به اوکراین کمک کنیم تا از راه‌هایی که به محاصرۀ روسیه درنیامده، مثلا از راه‌های ریلی یا شوسه حتی از مسیر رودخانه دانوب غلات را بیرون بیاورد و این شیوه خروج غلات رو به توسعه است.»

خانم فن در لاین می‌افزاید: «اوکراین با این روش‌ها موفق شده است در ماه آوریل ۱.۲ میلیون تن غلات، در ماه مه ۱.۷ میلیون تن و اکنون در ژوئن ۲.۵ میلیون تن غلات از کشور خارج کند.

بنابراین می‌بینید که ما نیز در کمک به اوکراین برای صادرات غلات، بهتر و بهتر می‌شویم. البته این کافی نیست زیرا قبل از جنگ، اوکراین حدود ۵ میلیون تن در ماه غلات صادر می‌کرد و ما باید سعی کنیم به این نقطه برسیم.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا