کد خبر: 070303161030
اقتصادبازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامهصنعت و معدنطنین فغان بخش خصوصی در نمایشگاه حمل و نقل ریلی؛

با بزن در رو اقتصاد مردمی نمی شود!

سکینه مهرایی

صنعت حمل و نقل ریلی یکی از صنایع مهم در پیشبرد اهداف سیاست های کلان برای توسعه اقتصادی است و قصور یا مانع تراشی ها در آن می تواند آسیب جدی به جذب سرمایه گذار، تولید کننده و اقتصاد کشور وارد کند.

عصراقتصاد: به گفته دبیر انجمن حمل و نقل ریلی کشور از سال ۱۴۰۰ تغییر و تحولاتی توسط شرکت راه آهن در این صنعت صورت گرفته است که منجر به ورشکستی و خسارت شرکت های سرمایه گذار در این صنعت شده است.

سبحان نظری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی در نشستی که با حضور خبرنگاران، مسئولان مرتبط ، صاحبان سرمایه و تولید کنندگان این حوزه برگزار شد، با اشاره به نمونه هایی از آشفتگی و کار شکنی های موجود در این صنعت گفت: آنقدر وضعیت حمل و نقل ریلی در بخش خصوصی ناگوار است که اگر به داد آن نرسیم باید فاتحه این صنعت را بخوانیم زیرا این صنعت مانند محتضری است که مصداق آیه شریفه انا لله وانا الیه راجعون شده است و ما از آن به عنوان صنعت استرجاء یاد می کنیم بلکه نظر مسئولان را جلب کند.

وی با تاکید بر اقدامات و تصمیمات خلق الساعه از سوی راه آهن جمهوری اسلامی از جمله اعلام عدم نیاز به واگن های باربری گفت: جای تعجب دارد که مدیر عامل فعلی راه آهن می گوید سیاست فعلی این شرکت بی نیاز بودن از واگن های باری است مگر نباید سیاست ها و قوانین توسعه از سطح تا ذیل همسو با سیاستهای کلان اقتصادی باشد؟ چه باید کرد که بر خلاف منویات رهبری و برنامه هفتم توسعه شاهد سقوط این صنعت هستیم چون به جهت کیفی و کمی صنعت رو به رشد نیست.

در سال ۱۴۰۰ بار جاده ای کشور دو درصد رشد و بار ریلی ۹ درصد افت داشته است. این آمارها بیانگر آن است که سیاست هایی اجرا می شود که برخلاف سیاستهای برنامه های کلان توسعه ای است

دبیر انجمن حمل و نقل ریلی با توجه به آمار ارائه شده توسط وزارت راه و شهر سازی عنوان کرد: آمارهای این وزارتخانه در ارتباط با حمل و نقل ریلی نشان می دهد این صنعت در حال افت بوده است. در سال گذشته اوضاع حمل و نقل بار کشور در جاده ۹ درصد رشد و حمل و نقل ریلی ۴ درصد افت داشته است و نسبت به سال قبل از آن هم بار جاده ای سه درصد رشد و بار ریلی ۸ درصد افت داشته است. در سال ۱۴۰۰ بار جاده ای کشور دو درصد رشد و بار ریلی ۹ درصد افت داشته است.

این آمارها بیانگر آن است که سیاست هایی اجرا می شود که برخلاف سیاستهای برنامه های کلان توسعه ای است در حالیکه سهم بخش حمل و نقل ریلی در جابجایی بار کشور ۳۰ درصد و مسافری ۲۰ درصد است اما در حال حاضر به هفت درصد در حمل و نقل مسافری و یک ونیم درصد در بخش حمل و نقل ریلی رسیده است.

وی گفت: دولت قبل به سرمایه گذاران قول داده بود که اگر در حوزه واگن های ۵ ستاره ای مسافری سرمایه گذاری کنند و دولت هم متعهد شود قیمت گذاری دستوری را از این بخش بازار حذف کند و این رویه تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت تا این که با تغییر و تعویض دولت این عهد نقض شد، به طوری که در دوسال اخیر سالانه دو بار افزایش قیمت بلیط ۲۵ درصدی و ۲۹ درصدی برای قطارهای عادی داشتیم و در قطارهای پنج ستاره نیز افزایش قیمت ۱۰ درصدی علی الحساب لحاظ شد.

جالب است که مراجع ذی ربط مانند معاون ریاست جمهوری و ستاد تنظیم بازار برای عمل به تعهد دولت نسبت به اجازه قیمت گذاری آزاد در این بخش کوچک حکم هم داده اند اما شرکت راه آهن همچنان به ظلم و تعدی خود به بخش خصوصی که چاره ای جز ادامه دادن ندارند، پافشاری می کند.

نظری ادامه داد: در شرایطی این چنین که حتی راه آهن به بهانه های مختلف باعث توقف ناوگان حمل و نقل است و سرمایه گذاران طرد می شوند و عملا به شعار سال که رهبر حکیم فرمودند مبنی بر”جهش تولید با مشارکت مردمی” بی توجهی می شود که نمونه بارز آن شرکت بهتاش سپاهان است.

چه کسی به میعاد صالحی قدرت داده است

در ادامه این نشست سلیمیان مدیر عامل شرکت بهتاش سپاهان توضیحاتی مبنی بر اختلافات و کارشکنی هایی که شخص میعاد صالحی در این مورد انجام داده است، ارائه کرد.

ابراهیم سلیمیان گفت: شرکت بهتاش سپاهان یکی از شرکت های ریلی است که ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی بار کشور را برعهده دارد. با توجه به این که متولی حمل و نقل ریلی بخش خصوصی است اما شرایط ایجاد شده توسط شرکت راه آهن بسیار دردناک است، در حالی که این شرکت از راه آهن طلبکار است به مدت ۱۵ ماه دسترسی به صدور بارنامه ندارد و صدها میلیارد تومان خسارت دیده است. علیرغم ورود کمیسیون اصل نود و دادگاه صالحه که رای به باز شدن دسترسی توسط راه آهن داده است اما تمکینی صورت نمی گیرد.

سلیمیان توضیح داد: همزمان با دعوت به مشارکت بخش خصوصی توسط راه آهن در سال ۱۳۸۴ ستاد خصوصی سازی تاسیس شد در آن زمان با تلاش بی وقفه و تبلیغات گسترده نتوانستند حتی یک شرکت را ترغیب به مشارکت کنند. باید از ۷۰ شرکتی که اکنون حاضر هستند بپرسیم چرا نبودند؟ در آن زمان آیین نامه ای ارائه شده بود که ده درصد مبلغ بارنامه سهم سرمایه گذار و ۹۰ درصد ان سهم راه آهن بود و با توجه به نرخ تورم این مبلغ به صرفه نبود بنابراین اگر سرمایه گذاران فرار می کنند، حق دارند.

سلیمیان ادامه داد: نمی توان با کارهای بزن درو و انشالله و ماشالله گفتن اقتصاد کشور را اداره کرد با چه منطقی می توانید سرمایه گذار را نابود کنید. کدام قدرت توانسته است به یک نماینده و مدیر یا معاون وزیر این قدر اختیار بدهد. در حالی که از راه آهن طلبکار هستم اما او مرا بدهکار خوانده و جالب است که ۲۵ کارشناس مطالعه کردند و هیچ مدرکی دال بر بدهکاری من ندیدند و نوشتند که راه آهن هیچ گونه مدرکی مبنی بر بدهی شرکت بهتاش سپاهان ارائه نداده است .

وی دلیل سکوت خود تاکنون را در ارتباط با زورگویی های راه آهن مصلحت اندیشی اعلام کرد و گفت: به خاطر مصلحت کشور و رهبر و ملت از گفتن واقعیات پرهیز کردم و نمی خواستم پرونده ای به پرونده های قضایی افزوده شود و نمیخواستیم بخش خصوصی درگیر کار سیاسی و ابزار تبلیغاتی شود و از وظیفه خود باز بماند. البته ناگفته نماند که شاکی (راه آهن) محکوم شد. هنوز هم اعتقاد دارم که هر زمانی اقدام به شکایت کنم دادگاه صالحه استقلال لازم را دارد تا به حقوق حقه حکم کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا