کد خبر: 11030030518
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

بدهکاری ۱۷۰۰ میلیاردی بانک سامان

 ۱۹میلیارد تومان هزینه تشریفات بانک سامان در ۶ ماه شد

گزارش ۶ماهه حسابرسی‌شده این بانک برای سال گذشته نشان می‌دهد که بانک سامان هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری دارد که این عدد نسبت به کل سال ۹۸، ۱۰۳درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه بورس بازار، در بخشی از گزارش مالی شش ماه ابتدای سال ۹۹ مطالبات مشکوک‌الوصول عمومی و اختصاصی بانک سامان را مربوط به سال مالی سال ۹۸ اعلام کرد و در بند ۷مبانی نتیجه‌گیری آورده: اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های کالا تجارت خلیج فارس، تحلیل‌گر امید، سرو زرین اطلس و زرین هوشمند آینده در صورت‌های مالی تلفیقی منظور نشده و صورت‌های مالی آنها نیز در اختیار این موسسه قرار داده نشده است.

همچنین گزارش شش ماهه حسابرسی‌شده این بانک برای سال گذشته نشان می‌دهد که بانک سامان هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری دارد که این عدد نسبت به کل سال ۹۸، ۱۰۳درصد رشد داشته است

آخرین صورت مالی حسابرسی‌شده بانک سامان مربوط به شش ماهه ابتدای سال ۹۹ با ۱۵ بند حسابرس ثبت شده است که بر اساس نظر حسابرس موارد حاکی از ارائه نشدن مطلوب صورت‌های مالی یادشده، از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری باشد، برخورد نکرده است و آخرین گزارش صورت مالی بانک سامان که در سامانه کدال ثبت کرد مربوط  به ۳۰ آذر سال ۹۹ است که در آن سود خالص بانک نسبت به همین دوره مالی در سال گذشته ۲۶۰درصد رشد کرده که بیشترین این سود از محل درآمدهای ارزی بوده است.

ناترازی درآمد و هزینه حاصل از سود سپرده و تسهیلات

بر اساس گزارش ۹ماه سال گذشته، بانک سامان از محل درآمدهای مشاع مثل درآمد حاصل از سود سپرده و تسهیلات اعطایی حدود ۵۰۰میلیارد تومان درآمد کسب کرد که این عدد در همین دوره زمانی در سال ۹۸، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته یعنی هزینه‌های مصرفی این بانک در بخش درآمدهای مشاع مثل سود سپرده سال ۹۸، بیشتر از درآمدها بوده است.

بخش عمده‌ای از درآمد این بانک حاصل از درآمدهای غیر مشاع که حاصل خدمات مختلف مثل درآمدهای ارزی و کارمزدها است که بر اساس این گزارش هزار ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از غیر مشاع این بانک بیش از ۳۰۰میلیارد تومان آن مربوط به خدمات ارزی است که نسبت به همین دوره مالی در سال ۹۸، ۲۵۸درصد رشد کرد که این مسئله به نظر می‌رسد به خاطر رشد شارپی قیمت دلار ‌باشد این در حالی است که در سال ۹۳ با توجه به ثبات نرخ ارز درآمد حاصل از مبادلات ارزی این بانک نسبت به سال ۹۲ در گزارش شش‌ماه ابتدای سال ۴۴درصد کاهش داشته است، این نسبت در سال مالی ۹۸ نسبت به ۹۷ نزدیک به ۳۷درصد نزولی بوده است.

بدهکاری ۱هزار میلیارد تومانی بانک سامان به بانک‌های دیگر

گزارش شش‌ماهه حسابرسی شده این بانک برای سال گذشته نشان می‌دهد که بانک سامان هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری دارد که این عدد نسبت به کل سال ۹۸، ۱۰۳درصد رشد داشته این در حالی است که مطالبات این بانک از بانک‌ها در ۶ماه ابتدای سال گذشته نسبت به کل سال گذشته تنها ۶درصد رشد کرده است.

همچنین میزان بدهی این بانک به بانک‌های خارجی بیش از ۱۰۰درصد رشد کرده است، در صورتی که جمع درآمدهای این بانک برای همین دوره مالی در سال گذشته حدود ۳هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مشابه سال ۹۸، ۵۱ درصد کاهش داشته است. رشد نقدینگی، افزایش تورم، کاهش سود انباشته بانکی، افزایش ریسک بانکی از جمله پیامدهای افزایش بدهی بانکی است که کارشناسان مطرح کردند.

سرمایه بانک سامان در حال حاضر با ۱۱بار افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده، آورده نقدی سهامداران، سود انباشته و تجدید ارزیابی به ۸۰۰میلیارد تومان رسیده است و طبق اطلاعیه که در سامانه کدال منتشرشده این بانک به دنبال افزایش سرمایه به میزان ۳۵۰میلیارد تومان است.

با توجه به اینکه سود این بانک در پایان دوره سال مالی ۹۸، نسبت به سال ۹۷، حدود ۵۰درصد کاهش یافته است اما طبق آمار سود انباشته آن از ۲۰میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۴۰۰میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است. علاوه بر آن بدهی این بانک ۵۳هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ بود که این عدد برای سال ۹۷ تنها ۲۸میلیارد تومان ثبت شده است.

این بانک در دوره مالی مذکور حدود هزار ۸۰۰میلیارد تومان وجوه نقد استقراض کرده است که این عدد در دوره مشابه در سال ۹۸ حدود ۵۰۰درصد کاهش کمتر بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا