کد خبر: 05040034355
فناوری اطلاعات و ارتباطات

برتری صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی در برابر خارجی‌ها؛چگونه بهترین پلتفرم معاملات رمزارز را انتخاب کنیم؟

علی رغم آنکه هنوز حوزه ارزهای دیجیتال آنطور که باید در کشور قانونمند نشده، اما کارشناسان ریسک سرمایه‌گذاری از طریق پلتفرم‌های رمزارز داخلی را به مراتب پایین تر از صرافی‌های خارجی میدانند.

 بسیاری از کارشناسان در مجموع سرمایه گذاری در پلتفرم‌های معاملات و خدمات ارز دیجیتال ایرانی را نسبت به اقدام از طریق پلتفرم‌های خارجی مانند بایننس را معقول‌تر می‌دانند.

فعالان برجسته حوزه رمز ارز معتقدند با وجود آنکه پلتفرم‌های داخلی هنوز توان ارائه امکاناتی به کاملی پلتفرم‌های خارجی را ندارند، اما با سرمایه‌هایی که طی یک سال اخیر روانه این مجموعه‌ها شده، به زودی شاهد تحولی اساسی در سرویس‌دهی پلتفرم‌های داخلی خواهیم بود.

از سوی دیگر همچنان باید منتظر بود تا نهادهای قانونی مانند مجلس، شورای عالی فضای مجازی و بانک مرکزی چارچوب فعالیت قانونی خرید و فروش رمزارز در ایران را فراهم کنند تا کاربران همانگونه که حداقل در مواجهه با کارگزاری‌های بورسی تکلیفشان با خرید و فروش سهم مشخص است واعتماد لازم برای خرید و فروش سهام را به این کارگزاری‌ها دارند در مواجهه با صرافی‌های رمزارزی که می‌خواهند به طور قانونی در ایران فعالیت کنند هم بدون نگرانی اقدام به معامله کنند.

در حال حاضر پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارز ایرانی متعددی در در بازار کشور وجود دارند؛ صرافی‌هایی چون اکسکوینو، نوبیتکس، اکسیر، والکس و ارزجو از جمله پلتفرم‌های مشهور موجود در بازار ایران هستند که هر کدام قابلیت‌های مختلفی برای خرید یا نگهداری ارزهای دیجیتالی در اختیار کاربران می‌گذارند.

جذابیت بازار رمزارزها برای ایرانیان

بسیاری از سیاستگذاران داخلی، عامل اصلی روانه شدن سرمایه‌های ایرانیان به بازار رمزارزها را ریزش بورس تهران در کنار ممنوعیت فعالیت برای  ایرانیان در بازارهای معاملات بین المللی مثل بورس‌های مطرح و فارکس، می‌دانند؛ درحالی که فعالان این بازار، معتقدند جذابیت‌های بسیار بازار رمزارزها دلیل چنین گرایشی بوده است.

احسان قاضی‌زاده، از فعالان حوزه رمزارز می‌گوید: «هر سرمایه‌گذاری به دنبال آن است که در مدتی معین، بتواند مقدار سود بیشتری کسب کند. در نتیجه فاکتورهایی مانند نبود دامنه نوسان در بازار رمزارزها و امکان معامله در ۲۴ ساعت شبانه روز، شانس کسب سودهای قابل توجه در مدت زمان کوتاه را برای تریدرها بالا برده است. این درحالی است که در بازارهای دیگری که پیش‌تر در اختیار سرمایه‌گذاران داخل کشور بود (مانند بورس تهران)، محدوده‌های زمانی برای معامله و همچنین وجود سقف نوسان روزانه، این امکان را از سرمایه گذاران سلب کرده بود.»

وی معتقد است ساختار غیرمتمرکز رمزارزها، باعث شده تا امکان دخالت گروه‌های خاص در این بازار به حداقل برسد و همین مصونیت بازار ارزهای دیجیتال از دست‌کاری، به دیگر جذابیت این بازار بدل شده است.

قاضی زاده تاکید می‌کند: «ریزش بورس تهران، عاملی کلیدی در افزایش اقبال بی سابقه ایرانیان به بازار ارزهای دیجیتال نبوده است و شاید بتوان برای آن صرفا نقش تسریع کنندگی متصور بود. زیرا حتی در دوران رشد بورس نیز، ایرانیان بسیاری با وجود تمامی ابهامات معاملاتی در بازار رمزارزها، سرمایه خود را به خرید ارزهای دیجیتال تخصیص داده بودند و دید مثبتی نسبت به آینده ارزهای دیجیتال داشتند.»

برتری ایرانی‌ها در حوزه پلتفرم‌های خدمات رمز ارز

کارشناسان معتقدند با وجود تمامی ضعف‌ها و محدودیت‌های قانونی این حوزه در داخل کشور، هنوز صرافی‌های داخلی گزینه مطمئن‌تری برای سرمایه‌های ایرانیان به حساب می‌آیند و ریسک مسدود شدن و از دست رفتن سرمایه‌های تخصیص یافته به ارزهای دیجیتال، در صرافی‌های داخلی به مراتب پایین‌تر است. آنها معتقدند چنانچه کاربران پیش از انتخاب پلتفرم و صرافی، چندین شاخص اصلی را بررسی کنند، می‌توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال بیابند.

احسان قاضی‌زاده در همین زمینه معتقد است: «پیش از آنکه بتوان بهترین صرافی داخلی برای خرید و فروش رمز ارز را انتخاب کرد، کاربر باید رویکرد و هدف خود از فعالیت در بازار رمزارزها را مشخص کند. یعنی باید مشخص شود که مثلا قصد دارد در قیمت مشخصی برای خرید بیت کوین اقدام کند و سپس در قیمت مشخصی بفروشد؛ یا اینکه قصد دارد به صورت مکرر در ارزهای مختلف معامله کند و حضور فعالی در بازار داشته باشد.»

وی تاکید می‌کند: «بسته به رویکرد سرمایه‌گذاری فرد، می‌توان شاخص‌های متفاوتی تعریف کرد، اما در هر دو حالت، شاخص‌های مشترکی وجود دارند که توجه به آنها بر هر سرمایه‌گذار در بازار رمز ارز واجب است.»

ویژگی‌های دیگر پلتفرم‌های ایرانی

پلتفرم‌های تخصصی و معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی برای کشور، فعالان و علاقمندان ارزهای دیجیتال و حوزه بلاکچین دستاوردهای بزرگی داشته‌اند.

به عنوان مثال اکسکوینو یکی از مهمترین آنهاست که با بومی‌سازی فناوری بلاکچین، انتقال فناوری‌های مرتبط به داخل کشور و افزایش سطح دانش فنی در ایران، دستاوردهای بزرگی رقم زده‌ است.

اکسکوینو و دیگر پلتفرم‌های معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی حوزه ارز دیجیتال همچنین نقش غیر قابل انکاری در ایجاد محیط‌های درآمدزایی، توسعه کسب و کارهای بومی و اشتغال جوانان فنی و متخصص ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند.

این پلتفرم‌های خدمات و معاملات معتبر ایرانی جدای از اینکه مانع خروج سرمایه‌های ملی به صرافی‌های خارجی شده‌اند، در حفاظت از این سرمایه‌ها و امنیت کاربران هم پیشرو هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا