کد خبر: 20100064550
اخبار شرکت ها

برخی کارخانه های استان به دلیل کمبود سوخت ناچار به تعطیلی یا کاهش تولید شد‌ه‌اند

اگر وضعیت تامین سوخت بهبود پیدا نکند، بازار سیمان در سال جاری برای بار دوم با چالش روبه رو خواهد شد. شاید همین جمله اول گزارش را منتقدان، شیون قبل از مرگ و باعث ایجاد تشویش در بازار بدانند.

اما این هشداری است که برخی تولیدکننده های سیمان به دلیل کمبود سوخت و تعطیلی کارخانه ها و خطوط تولید می دهند. البته باتوجه به خواب بازار ساخت وساز، این پیش بینی برای یکی دو روز آینده صدق نمی کند، اما در صورت ادامه وضعیت موجود، بروز شرایط چالشی در ماه های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

شاید بگویید در این بلبشوی قیمت کالاهای اساسی، وضعیت بازار سیمان چه اهمیتی دارد. پاسخ این است که وضعیت این بازار اهمیت دارد؛ چون سیمان یکی از نهاده های اصلی به کاررفته در ساخت وساز است و بازار ساختمان سازی و قیمت مسکن، منتظر هر تلنگر کوچکی است که ممکن است دومینووار با افزایش قیمت بر سر مصرف کننده نهایی آوار شود. به جز این ها، بار روانی کاهش تولید هرکالا در بازار، موجب تنش در عرضه و تقاضا می شود و بازار دلال بازی را داغ می کند.

همین هفته پیش بود که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در واکنش به حرف های اخیر نایب رئیس انجمن شرکت های ساختمانی درباره سهم ۵۰ تا ۶۰درصدی سیمان در هزینه ساخت مسکن، به ایسنا گفت که این موضوع را کاملا تکذیب می کنیم. براساس بررسی های انجام گرفته، سهم سیمان در قیمت تمام شده ساخت یک مسکن معمولی بین ۲/۱ تا ۲/۴درصد است.

همین بگو مگوها نشان می دهد که تغییر قیمت یا میزان عرضه سیمان، ممکن است در عالم واقعی تأثیر چندانی بر بازار مسکن نگذارد، ولی بار روانی آن کم نخواهد بود.

داستان تکراری کمبود انرژی و کاهش تولید سیمان

همین تیرماه امسال بود که قطع برق، بازار سیمان را با چالش روبه رو کرد، قیمت آن را تا کیسه ای ۱۱۰هزار تومان در بازار بالا کشید و بعد از کشمکش های فراوان، بالاخره با کاهش مصرف برق و انتقال آن به کارخانه ها و همچنین ممنوعیت فروش سیمان در خارج از بورس کالا، فتیله گرانی سیمان پایین کشیده شد.

همان روزهای اول قطعی برق کارخانه های سیمان در خراسان رضوی، شهرآرا در گزارشی با تیتر «زیان هنگفت قطع برق؛ روی دوش صنایع» درباره احتمال گرانی سیمان هشدار داد. حالا هم ماجرا تکرا شده است اما این بار به جای قطع برق با قطع گاز مواجه هستیم.

تقریبا از اواخر آبان، گاز کارخانه های سیمان قطع شده و قرار بوده است که از طریق سوخت جایگزین یعنی مازوت این کمبود جبران شود، اما حالا نه خبری از گاز است و نه مازوت دراختیار کارخانه ها قرار می گیرد و این یعنی هیچ راهی به جز تعطیلی تولید وجود ندارد. درصورت تامین نشدن سوخت موردنیاز کارخانه ها، پیش بینی آینده کار سختی نخواهد بود.

بگذارید همین جا خیلی کوتاه به یک نکته مهم که البته مستقیم به این گزارش مربوط نمی شود، اشاره کنیم؛ همه از خطرهای زیست محیطی سوخت مازوت و غیرقانونی بودن استفاده از آن برای کارخانه های نزدیک به شهرها و کلان شهر ها خبر داریم، اما بد نیست بدانید این ممنوعیت برای کارخانه ای مانند سیمان شرق مشهد که خارج از شهر قرار گرفته است، وجود ندارد.

سوخت جایگزین به دستمان نمی رسد

«قرار بود کمبود گاز را با مازوت جبران کنند و ما هم به حرکت بدون توقف کوره های سیمان امیدوار بودیم، اما قطعی گاز، طولانی شد و حالا هم خبری از تامین مازوت نیست. هرچند سوخت جایگزین خریده و ذخیره کرده ایم، ذخایر ما بیشتر از دوسه روز دیگر دوام ندارد و این یعنی مجبوریم تولید را کاهش دهیم.» این برشی از درددل های معاون بازرگانی و فروش شرکت سیمان شرق مشهد با شهرآراست.

سیدمحمدرضا طباطبایی درباره محدودیت های حوزه تولید سیمان می گوید: محدودیت تامین قطعات، نوسان نرخ ارز، مشکلات مربوط به تجهیز، نوسازی و بهسازی خطوط تولید، تامین انرژی لازم برای تولید(کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان) و درکنار همه این ها، قیمت گذاری دستوری فقط گوشه ای از مشکلات تولید در این بخش است.

او ادامه می دهد: حالا به این معضلات، افزایش بهای تمام شده تولید سیمان به دلیل گران تر بودن مازوت و کارآیی کمتر آن نسبت به گاز را هم اضافه کنید. با وجود همه این معایب حتی این سوخت هم که قرار بوده است برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه های سیمان به کارخانه داران برسد، به سختی تامین می شود یا بهتر است بگوییم فعلا به طور کامل دردسترس نیست.

معاون بازرگانی و فروش شرکت سیمان شرق مشهد به چند ماه قبل برمی گردد و می گوید: از اواخر آبان، گاز کارخانه های سیمان را قطع کردند. ما مازوت را خریدیم و ذخیره کردیم، اما فکر نمی کردیم نتوانیم به صورت مداوم مازوت بخریم و قطعی گاز به این اندازه طولانی شود.

همین کمبود سوخت، باعث تعطیلی یکی از کوره های سیمان خاکستری و کاهش ۵۰درصدی ظرفیت تولید سیمان سفید و تولید آهک شده است و اگر تا چند روز دیگر این مشکل حل نشود، شاید مجبور به تعطیلی کوره دوم تولید سیمان خاکستری کارخانه شویم که این به معنی کاهش درآمدهای پیش بینی شده برای پوشش هزینه ها و عمل به تعهدات مالی شرکت است.

طباطبایی با اشاره به اینکه در مجموعه هلدینگ سیمان شرق، شرکت سیمان سفید شرق با ظرفیت تولید هزار تن، بزرگ ترین کارخانه تولید سیمان سفید در کشور است، می گوید: در این هلدینگ، روزانه ۶هزارو۵۰۰تن انواع مختلف سیمان و سالانه حدود ۱۵۰هزار تن انواع آهک تولید می شود.

این شرکت به طور ویژه تامین سیمان موردنیاز کلان شهر مشهد را به عهده دارد و همچنین ۱۵کشور، هدف صادراتی محصولات این هلدینگ هستند، از این رو تعطیلی خطوط تولید آن نه فقط بر بازار این محصول اثرگذار خواهد بود، بلکه زنجیره ای از کارگران خطوط تولید، بارگیر خانه، رانندگان حمل، عوامل توزیع، پروژه های مصرف کننده و… را نیز مستقیم تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ چون در این هلدینگ، بیش از هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

مازوت؛ ۸۰درصد گران تر از گاز

معاون بازرگانی و فروش شرکت سیمان شرق مشهد در توضیح هزینه تمام شده مازوت و گاز می گوید: قیمت مازوت به ازای هرلیتر ۳۰۰تومان است. اگر این محصول از مشهد حمل شود، لیتری ۸۰تومان تمام می شود و اگر از تهران به دست ما برسد، ۶۷۰تومان هزینه حمل(به صورت برآوردی) به ازای هرلیتر به آن اضافه می شود که در این صورت، بهای تمام شده مازوت از مشهد حدودا لیتری ۳۸۰تومان و از تهران حدود ۹۷۰تومان است.

اکنون خبری از تامین مازوت از مشهد نیست، اما به طور متوسط از ابتدای قطعی گاز تاکنون، نیمی از نیاز ما از مشهد و نیمی دیگر از تهران تامین شده است.

طباطبایی در ادامه به قیمت گاز اشاره می کند و می افزاید: قیمت گاز به اضافه ارزش افزوده و عوارض به ازای هرمترمکعب در آبان، ۴۴۶تومان و در آذر ۶۰۹تومان بوده است. طبق محاسبات ما، براساس متوسط نرخ های سه ماه اخیر برای خرید مازوت و مقایسه آن با قیمت گاز، هزینه تامین انرژی ما از طریق مازوت، ۸۰درصد بیشتر از گاز است.

وی با هشدار درباره اینکه اگر مشکل قطعی گاز و تامین سوخت ادامه پیدا کند، در ماه های پیش رو مانند خرداد سال آینده با کمبود سیمان روبه رو خواهیم شد، ادامه می دهد: هرچند اکنون در بازار، شاهد افزایش عرضه دربرابر تقاضا هستیم و در کشور نیز مازاد عرضه سیمان داریم، اگر روند تعطیلی خطوط تولید سیمان در کارخانه های مختلف ادامه پیدا کند، با رونق ساخت وساز که به طور سنتی از ماه پایانی سال شمسی آغاز می شود، احتمال مواجه شدن با کمبود سیمان در ماه های آینده وجود دارد.

معاون بازرگانی و فروش شرکت سیمان شرق مشهد با اشاره به مشکل چند سال اخیر صنعت سیمان در قیمت گذاری دستوری و بی توجهی به ارزش های جایگزینی و لزوم وجود منابع برای بهسازی، نوسازی، افزایش ظرفیت و هزینه های تحقیق و توسعه در قیمت گذاری، اضافه می کند: باید در قیمت گذاری، بررسی دقیق تری صورت بگیرد و به نظر کارشناسان صنعت بها داده شود.

تعمیر به جای تولید

مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدکننده سیمان در خراسان رضوی نیز در این باره به شهرآرا می گوید: مازوت به شدت گران است و قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد، بنابراین ما هیچ تلاشی برای خرید مازوت نکردیم. کمی ذخیره از سال گذشته داشتیم که همان را مصرف کردیم و بعد کارخانه را خواباندیم.

محمدرضا توکلی زاده می افزاید: اکنون مشغول انجام تعمیرات هستیم. تولید نمی کنیم، اما عرضه داریم؛ چون از قبل مقداری کلینکر(مواد اولیه تولید سیمان که برای تولید آن نیاز به گاز است) داشتیم.

او ادامه می دهد: اکنون به دلیل کاهش شدید تقاضا، هیچ مشکلی از نظر تامین سیمان در بازار وجود ندارد و در این زمینه کمبودی مشاهده نمی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا