کد خبر: 241201124443
اقتصاداقتصاد کلان

بررسی تأثیر کسب و کارهای کوچک پایدار در رونق رشد اقتصادی ایران

فاطمه صدقی ثابت، پژوهشگر و مدرس دانشگاه

هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن شغل است. عموم مشاغل با کارکردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این چنینی تعریف می گردد. در این میان افرادی هستند که ترجیح می دهند شیوه متفاوتی برای کسب سود، داشته باشند.

داشتن کسب و کار شخصی و کارآفرینی، برای این افراد ارزش بیشتری دارد. کسب و کارهای کوچک در کشورهای مختلف تعاریف گوناگونی با توجه به آن جامعه شده است و تعریف دقیقی از کسب و کارهای کوچک وجود ندارد و معیارهایی برای تعریف کسب و کارهای کوچک از جمله: تعداد کارکنان ، میزان دارایی های بکار رفته، ارزش دارایی، گردش پول و میزان فروش دارایی می باشد. طبق تعریف آمار ایران کسب و کارهایی که تعاد کارکنانش کمتر از ۹ نفر می باشند به عنوان کسب و کار کوچک تلقی می گردد.

در ایران کسب و کارهای کوچک پایدار با توجه به آمارهای بدست آمده با داشتن تنها ۴ درصد از کل بنگاههای اقتصادی سهم ۱۵.۵ درصدی از استخدام را دارند رونق کسب و کارهای کوچک می تواند باعث حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار کشور و کاهش فقر و نرخ بیکاری، کمک به توزیع عادلانه ثروت و کاهش شکاف طبقاتی، افزایش سطح درآمد ملی و توسعه اقتصاد شود.

کسب و کارهای کوچک به منزله یکی از نیروهای پیش برنده اقتصاد مدرن، نقش بسزایی در بهبود فرصت های اشتغال، تشویق افزایش صادرات و تقویت نوآوری های فناورانه دارند. در طی سال های اخیر، اهمیت این بنگاهها به اندازه ای افزایش یافته است که از آنها به عنوان ستون فقرات توسعه صنعتی در کشورهای مختلف نام برده می شود.

در ایران خیل عظیم جویندگان شغل به بازار کار کشور زیاد است، افزایش نسبت زنان دانش آموخته با مدرک دانشگاهی که در گذشته و حتی تا دهه قبل هم سابقه نداشته است و قرار گرفتن، آنها در صف بیکاران در جستجوی کار که منتج به ایجاد تقاضای وسیع در بازار کار شده و نیز کمبود سرمایه گذاری ها، مهاجرت روستاییان به شهرها، افزاش فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانی جمعیت، کلیه امکانات و ظرفیت های ایجاد شغل در کشور را به چالش جدی کشانده و در حال حاضر و چند سال آینده از معضلات اصلی کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود. کسب و کارهای کوچک به واسطه محدود بودن منابع داخلی شان، به ویژه در ارتباط با منابع مالی تحت فشار قرار دارند.

اغلب این کسب و کارها نمی دانند بازار به چه کالاهایی نیاز دارد و وسعت آن چقدر است، چه زمانی به کالاها نیاز دارند و چگونه باید کالاها را تحویل دهند.

حرکت به سمت کسب و کارهای کوچک نه تنها امری بهینه و سودآور ، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار و اهداف می باشند با توجه به کسب و کارهای کوچک و نقش بسیار ملموس آنها در اشتغال زایی، ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات، نفوذ در بازارهای ویژه و فعالیت در نقاطی مشخص ایجاد رقابت سالم و جلوگیری از انحصار که در رشد اقتصادی ایران در فضای استراتژیک به دنبال دارد، لزوم توجه به توسعه کسب و کارهای کوچک برای دولت ها آشکارترمی شود.

لذا تأکید می شود دولت بایستی با توجه به نقش ارزشمند و بی بدیل کسب و کار کوچک در موضوع حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار کشور و با بهره گیری از تمامی تجربیات و ظرفیت های موجود در جهت بهبود نظام سیاست گذاری و اتخاذ خط مشی مناسب برای توسعه کسب و کارها جهت گیری نماید و این امکان را فراهم کند تا بیش از گذشته عملکرد کسب و کار کوچک بهبود یابد.

توسعه کسب و کارهای کوچک، می تواند به عنوان استراتژی مناسب برای کشور عزیزمان ایران مطرح باشد و از طریق رفع فقر، افزایش درآمد، ایجاد فرصت های شغلی برای نیروی انسانی غیرماهر، انباشت سرمایه از طریق جلوگیری از گسترش شهر نشینی و مهاجرت های بی رویه، بتوان فرآیند کسب و کارهای کوچک پایدار از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کمک نمود و رونق رشد اقتصادی کشور عزیزمان ایران را تسریع بخشید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا