کد خبر: 260103156081
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

کاهش آدرنالین در اقتصاد

بررسی عصراقتصاد از سه بازار طلا، ارز و بورس بعد تلافی قانونی از اسرائیل

مهران ابراهیمیان

آدرنالین اقتصاد در یک هفته اخیر نه فقط در سپهر ایران که در تمام رگ های اقتصادجهان با نگرانی از واکنش نیروهای نظامی کشور بالا رفت؛ واکنشی طبیعی که انسانها در مواجه با ترس و یا جنگ از خود بروز می دهند.

عصراقتصاد- با این حال نشانه ها در فضای رسانه ای که در قالب نظرات کارشناسان و مسئولان و مقامات خارجی انعکاس یافته و بررسی سه بازار مالی ( ارز، طلا و سکه و بورس) بیانگر این است که احتمالا از نقطه اوج ترشحات آدرنالین فاصله می گیریم و در صورت عدم بروز اتفاق جدید میان دو طرف منازعه، به زودی بازارها آرام می گیرند.

به گزارش عصر اقتصاد، صبح دیروز پس از حمله قانونی وتلافی جویانه ایران به مواضع نظامی اسرائیل عملا نقطه اوج ترشحات ادرنالین در میان مردم ایران بود به نحوی که برای مدتی پمپ بنزینها شلوغ شد دلار و طلا اوج گرفت اما هر چه از روز می گذشت، با مواضع مقامات رسمی و نظامیان کشور از یک سو و مواضع وتحلیل های خارجی به تدریج هیجانات کمی فروکش کرد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در موضع گیری هوشمندانه با بیان این نکته که سعی کردیم عملیات در حد تنبیه باشد؛ گفت: عملیات علیه اسرائیل از نظر ما خاتمه یافته است و اگر رژیم صهیونیستی پاسخ بدهد واکنش ما شدیدتر خواهد بود!

وزیر خارجه ایالات متحده نیزدر پی پاسخ نظامی قانونی ایران به رژیم صهیونیستی تصریح کرد که ایالات متحده به دنبال تشدید تنش با جمهوری اسلامی نیست هر چند که در ادامه گفته بود: اما از رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود حمایت می‌کند!

این مواضع نرم و موضع گیری رسمی کشورهای منطقه که طرفین منازعه را به خویشتن داری دعوت می کردند در کنار رجزخوانی متداول نشان داد که قراراست بازارهای مالی از نقطه جوش و هیجانی خود فاصله بگیرند.

بالاخره با تدبیری تاخیری و درجلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای معاملات نوسان یک درصدی مثبت و منفی در نظر گرفت که حکم دارویی موقتی را برای ادرنالین تزریق شده در بورس داشت. قرار است این دارو حداقل به مدت ۳ روز ادامه یابد

کنترل دمای بورس با یک مصوبه

بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموما افت معناداری را تجربه کردند اما پس از برطرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند تعادلی یا پیشین خود بازمی‌گردند.

بازار سرمایه ایران اما روز گذشته بالاخره با تدبیری تاخیری و درجلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای معاملات نوسان یک درصدی مثبت و منفی در نظر گرفت که حکم دارویی موقتی را برای ادرنالین تزریق شده در بورس داشت. قرار است این دارو حداقل به مدت ۳ روز ادامه یابد.

با این حال امروز شاخص بورس کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی را تجربه کرد که به عقیده کارشناسان،‌ این نوسان زودگذر است و تالار شیشه‌ای در میان‌مدت خود را بازیابی می‌کند.

تعداد معاملات روز یکشنبه بورس نیز بیش از ۹۰ هزار فقره بود که تقریبا یک چهارم روزهای گذشته محسوب می‌شود.

فردین آقابزرگی ـ کارشناس بورس –دربیاره آینده بازار به ایسنا گفت: با وجود تنش‌هایی که طی حدود سه دهه گذشته رخ داده هیچ بازاری به اندازه بورس بازدهی نداشته است. نوسان اخیر نیز زودگذر خواهد بود.وی پیش‌بینی کرد که به زودی تاثیر عوامل غیراقتصادی بر بازار سرمایه از بین خواهد رفت و بعید است بحران در سطح بین‌المللی ادامه پیدا کند. به نظرم بورس در میان‌مدت خود را بازیابی می‌کند و در یک فرآیند کلی در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

طبق مشاهدات میدانی در خیابان فردوسی بازار ارز به رغم تلاش رسانه های فارسی زبان خارجی که بر واژه دلار ۷۰ هزار تومانی تاکید داشتند، نشان از عادی بودن وضعیت بازار داشت و طبق گفته دلالان تقاضا برای خرید دلار نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرده و بلکه کم هم شده بود

نگرانی ها دلاری کم شد!

طبق مشاهدات میدانی در خیابان فردوسی بازار ارز به رغم تلاش رسانه های فارسی زبان خارجی که بر واژه دلار ۷۰ هزار تومانی تاکید داشتند، نشان از عادی بودن وضعیت بازار داشت و طبق گفته دلالان تقاضا برای خرید دلار نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرده و بلکه کم هم شده بود.

دلار که به بالای ۶۷ هزار تومان برای خرید رسیده بود در نهایت کانال ۶۶ هزار تومان را انتخاب کرد تا هنگام فروش، افراد دلار خود را با قیمت ۶۴ هزار توان بفروشند. همین وضعیت نیز در بازار ارز رمزها مشهود بود به نحوی که تتر حتی تا قیم ۷۲ هزار و ۸۵۰ تومان نیز قیمت خورد اما در نهایت به محدوده ۶۷ هزار تومان بازگشت.

نکته جالب توجه دیگر در فضای مجازی افزایش قیمت درهم بود در حالی که بازار ارز دبی عملا در تعطیلات عید فطر به سر می برد ولی قیمت ها همچنان بالا می رفت. گویی دلالان بزرگ برای فروش درهم در بالای قله عجله داشتند.

حبیب آرین کارشناس و فعال اقتصادی در گفتگو با مهر در این باره گفت: احساسات فعالان بازار ارز و طلا این است که اسراییل واکنشی به حملات دیشب ایران نشان نمی‌دهد و همین موضوع موجب افت قیمت دلار و طلا در بازارها شده است.

آرین افزود: بعد از اعلام پایان یافتن حملات ایران به اسرائیل وال استریت ژورنال خبر داد که ایران به سازمان ملل اطلاع داده که این حملات صرفاً جهت انتقام بود و بیشتر از این ادامه نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید نقل کرده که جو بایدن در مکالمه تلفنی خود با بنیامین نتانیاهو بعد از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفت که آمریکا در حمله احتمالی متقابل اسرائیل به ایران شرکت نخواهد کرد. وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهار نظری گفت که «از ایران می‌خواهیم که فوراً هرگونه حملهٔ بیشتر را متوقف کند و تنش‌ها را کاهش دهد؛ به‌دنبال درگیری با ایران نیستیم.»انتشار این خبرهای از مقامات آمریکایی گویای واقعیت است که آمریکایی‌ها تمایلی به واکنش به حملات اخیر ندارند.

به گفته آرین، از دیگر خبرهای منتشر شده اینکه رئیس پیشین موساد اعلام کرده بود که پاسخ به حمله ایران را توصیه نمی‌کند. کوهن گفته است که به نفع ما نیست که وارد رویارویی مستقیم با ایران شویم.

حبیب آرین افت قیمت تتر را نشان دهنده احساسات معامله گران مبنی بر توقف تنش‌ها و عدم پاسخ اسرائیل به حملات ایران دانست.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: بازار طلا نیز روز متعادلی را دنبال می‌کند، اگرچه دامنه معاملات صندوق‌های طلا در بورس به ۲ و منفی ۲ درصد محدود شد، با این حال صندوق‌های طلا روندی نزولی را تجربه کردند. در بازار طلا نیز طلای ۲۴ عیار و ۱۸ عیار و طلای دسته دوم نیز بیش از ۳ درصد افت را تجربه کردند.

افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

در سومین بازار یعنی طلا و سکه هم از تب و تاب افزایش قیمت ها کاسته شد. قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون هم بالا رفته بود روز گذشته به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بازگشت.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: بازار جهانی دیرور تعطیل بود و قیمت اونس تغییری نکرده ولی پیش بینی می شود باتوجه به تحولات منطقه از امروز قیمت جهانی طلا هم با کاهش همراه شود.

این فعال بازار طلا و سکه ادامه داد: الان روند بازار نزولی است و بیشتر مردم فروشنده هستند. فعلا معاملات خیلی کم شده و تا حدودی متوقف است و همه با احتیاط عمل می کنند.

او با تأکید براینکه حباب سکه تا ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا رفته بود الان به ۷ میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۲ میلیون و۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا