کد خبر: 230601101316
بازاربازارها و خدمات مالیصنعت و معدن

بررسی میلگردهای تقویتی و کاربرد آن در ساختمان سازی

میلگرد، یکی از محصولات فولادی مهم است که در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. از میلگرد برای ساخت فونداسیون سازه و بالا بردن استحکام و مقاومت بتن در برابر حوادثی مانند زلزله استفاده می‌شود.

این مقطع انواع و سایزهای مختلفی دارد که یکی از انواع آن‌، میلگرد تقویتی می‌باشد. در این مقاله به شرح و بررسی این محصول و کاربرد آن می‌پردازیم.

برای افزایش امنیت و ایمنی سازه به ویژه در مناطق زلزله خیز که امکان تخریب ساختمان وجود دارد، بهتر است از میلگردهای تقویتی در سازه‌ استفاده نمود تا در صورت بروز مشکل و ایجاد خرابی، میزان خسارت به حداقل برسد.

اگرچه قیمت میلگرد تقویتی نیز به هزینه ساخت و ساز افزوده می‌شود و آن را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد؛ اما این هزینه در برابر هزینه‌های ناشی از خرابی در اثر زلزله که گاهی جبران ناپذیر است، ارقامی بسیار ناچیز را شامل می شود.

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه داشته باشید این است که در کشورهای مختلف، این محصول بر اساس استانداردهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شود.

در ایران یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین میلگرد تقویتی موجود در بازار آهن آلات، میلگرد اصفهان می‌باشد که بر اساس استاندارد روسی و توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود.

میلگرد تولید شده در کارخانه ذوب آهن با استاندارد روسی به سه دسته زیر تقسیم ‌بندی می‌شود که هر کدام مقاومت تسلیم و کششی متفاوتی دارند.

  • ساده A1
  • آجدار A2
  • آجدار A3

برای استعلام قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در سایزهای مختلف می‌توانید از طریق شماره تماس ۳۴۰۵۵-۰۳۱ با کارشناسان ما در واحد فروش آرادآهن تماس حاصل نمایید.

آراد آهن
آراد آهن

میلگرد چیست و تعریف میلگرد تقویتی

میلگرد (rebar) ، به میله‌های‌ فولادی توپر و طویلی گفته می‌شود که در انواع و سایزهای مختلف تولید می‌شود. میلگرد تقویتی از نورد گرم شمش فولادی تولید می‌شود و مقاومت کششی بسیار زیادی دارد و می‌توان آن را تا ۱۸۰ درجه خم کرد که مهم‌ترین ویژگی‌ این محصول محسوب می‌شود؛ به همین علت می‌توان از از آن در قسمت‌های مختلفی ساختمان که نیاز به استحکام و مقاومت بالایی دارد، استفاده کرد.

قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن است، بنابراین قیمت این محصول مانند محصولات فولادی دیگر مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی، برای برآورد هزینه پروژه‌‌های پیمانکاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسکلت بتنی در برابر حوادثی مانند زلزله،گودبرداری غیراصولی و … شکننده است، استفاده از میلگرد باعث افزایش استحکام و مقاومت بتن می‌شود و از سازه در برابر نیروی کششی و خمشی محافظت می‌کند. بنابراین میلگرد را، مابین بتن استفاده می‌کنند.

استفاده از انواع میلگرد در بخش‌های مختلف ساختمان به تنهایی کافی نیست، به این دلیل که گاهی سازه تحمل نیروها و فشارهای بیش از حد وارده را ندارد، بنابراین استفاده از میلگرد تقویتی باعث افزایش ایمنی سازه به خصوص در کشورهای زلزله خیز مانند ایران می‌شود.

یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان استحکام ساختمان، فاصله‌ی مابین میلگردهای تقویتی در سازه می‌باشد. با توجه به قطر و ارتفاع، فاصله بین میلگردها در سازه تعیین می‌شود. میلگردهای تقویتی از نظر شکل ظاهری در دو نوع آجدار و بدون آج تولید و به صورت کلاف‌ یا شاخه‌ ای به بازار عرضه می شوند.

مجموعه بازرگانی آراد آهن اسپادانا واقع در اصفهان، انواع مقاطع فولادی را در سایزهای مختلف عرضه می‌نماید، بنابراین افراد از سراسر ایران می‌توانند با توجه به نیاز خود، اقدام به خرید آهن آلات از این شرکت نمایند.

تمامی قیمت‌های موجود در وب سایت آراد آهن طبق آخرین و به روزترین استعلام انجام گرفته توسط کارشناسان باتجربه این مجموعه از کارخانه‌های برتر تولیدکننده فولاد کشور می‌باشد؛ برای اطلاع از قیمت روز انواع میلگرد به صفحه مربوط به این محصول در سایت آراد آهن مراجعه فرمایید.

کاربرد میلگرد تقویتی

همانطور که قبلا اشاره شد میلگرد تقویتی مقاومت کششی بسیار بالایی دارد و در هر قسمتی از ساختمان که به استحکام و مقاومت بالایی نیاز باشد، می‌توان از آن استفاده کرد. این میلگردها باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای وارد بر سازه می‌شوند.

مهندس ساختمان با توجه به میزان نیروی وارده به سازه، میزان میلگرد تقویتی مورد استفاده در قسمت‌های مختلف سازه را تعیین می‌کند. قسمت‌هایی مانند فونداسیون و دیوارهای برشی، بیشترین نیرو را در هر سازه متحمل می‌شوند، بنابراین میلگردهای تقویتی در فوندانسیون و دیوارهای برشی، بیشترین کاربرد را دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نقش میلگرد تقویتی در فونداسیون

فونداسیون یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌ها در یک سازه محسوب می‌شود و به عنوان مرکز ثقل سازه، باید به اندازه کافی تقویت شده باشد تا بتواند فشارهای وارده بر سازه را تحمل نماید؛ چرا که وزن کلی سازه به اسکلت و ستون‌ها و سپس به فونداسیون و زمین منتقل می‌شود.

قبل از استفاده از میلگردهای تقویتی در فونداسیون، ابتدا به شکل صحیح آن را برش داده و خم می‌کنند، سپس در جای خود قرار می‌دهند. در فونداسیون، نصب میلگردهای تقویتی همزمان با جای‌گذاری میلگردهای معمولی انجام می‌شود.

میلگردهای تقویتی در پایین‌ترین بخش فوندانسیون (پی ساختمان) استفاده می‌شوند؛ در برخی از مواقع  با  تشخیص مهندس ساختمان، میلگردهای تقویتی را در قسمت‌های بالاتر از فونداسیون نیز نصب می‌کنند.

میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی

یکی از راه‌های افزایش استحکام سازه در برابر حوادثی مانند زلزله، باد شدید، طوفان و … به خصوص در مناطق زلزله خیز و همیشه طوفانی، ساخت دیوارهای برشی می‌باشد. دیوارهای برشی مستقیما به اسکلت و فونداسیون ساختمان متصل می‌شوند و به دو نوع مونولیتیک و جفت تقسیم‌بندی می‌‌شوند. مهندس ساختمان، نوع دیوار برشی برای سازه را انتخاب می‌کند.

استفاده از میلگردهای تقویتی به صورت قائم و عمودی باعث افزایش استحکام و مقاومت دیوار برشی در برابر شکستگی و خم شدگی می‌شود؛ از این رو این مقاطع فولادی نقش مهمی در دیوار برشی ایفا می‌کنند.

یکی از مشکلات استفاده از میلگرد در دیوار برشی، سخت شدن فرایند بتن ریزی در نزدیکی فوندانسیون و پی ساختمان است که برای رفع این مشکل به‌جای استفاده از تعداد زیاد میلگردهای تقویتی، از میلگردهایی با سایز بزرگتر استفاده می‌کنند یا تعداد زیادی از میلگردهای سراسری اصلی را نزدیک به هم نصب می‌کنند و از تعداد میلگردهای تقویتی کم می‌کنند.

آراد آهن
آراد آهن

خرید میلگرد تقویتی از آرادآهن

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از مشتریان برای خرید میلگرد، اطلاع از برندهای معروف این محصول و خرید با قیمتی مناسب و به‌روز می‌باشد. مجموعه بازرگانی آرادآهن اسپادانا یکی از شرکت‌های پیشرو و فعال در حوزه‌ی خرید و فروش محصولات فولادی در اصفهان می‌باشد که با برترین کارخانه‌های تولیدی فولاد کشور همکاری می‌نماید.

قیمت‌ تمامی محصولات فولادی موجود در سایت آرادآهن به طور مستمر به روز رسانی می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و یا خرید این محصول، کارشناسان ما در واحد فروش مجموعه پاسخگوی شما خواهند بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا