کد خبر: 1108995909
حقوقی و قضاییروزنامه

بررسی پرونده «نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی» در دیوان محاسبات؛ نتیجه یک ماه آینده

رئیس دیوان محاسبات کل کشور خبر داد که موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین پرونده‌ها در دیوان محاسبات است.

به گزارش خانه ملت، مهرداد بذرپاش  از بررسی تخلفات و نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی در دیوان محاسبات خبر داد و گفت: موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین پرونده‌ها در دیوان محاسبات است و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات تا یک ماه آینده آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش اعظم این ارز به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده و کمبود این کالاها مانند نهاده‌های دامی‌در بازار نشان می‌دهد که نظارت و پیگیری درستی انجام نشده تا ارزها به محل واقعی خودشان تخصیص داده شوند.

بذرپاش تاکید کرد: دیوان محاسبات کل کشور در بررسی‌های خود درباره این موضوع تمامی‌مسایل و جوانب را مدنظر قرار خواهد داد از جمله اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده و کالای مورد نظر هم بوسیله آن وارد شده اما متاسفانه توزیع مناسبی در این میان صورت نگرفته یا اینکه ارز تخصیص یافته ولی کالای دیگری بوسیله آن وارد شده است.

بیستم فروردین سال ۹۷ بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی با تغییر سیاست ارزی دولت به جریان اقتصادی وارد شد. زمانی که معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد دیگر هیچ ‌نرخی برای ارز به غیر ‌از این نرخ پذیرفته‌شده نیست و سایر قیمت‌ها قاچاق محسوب می‌شود، در نهایت تمامی کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد، اما خبری از کالاهای دریافت‌کننده این ارز در بازار نبود و قیمت‌ها مطابق دلار بازار آزاد به دست مردم تاکنون رسیده است.

دولت تصمیم گرفت در راستای مصرف بهینه منابع ارزی کشور، تامین اعتبار کالاهای وارداتی را اولویت‌بندی کند و با نرخ‌های متفاوتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی، تقاضای واردکنندگان را پاسخ دهد.از همان هفته‌های ابتدایی اجرای طرح که دولت اعلام کرد همه تقاضاهای رسمی واردات حتی کالاهای لوکس را هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز خواهد کرد، انتقادات زیادی به دولت وارد شد مبنی بر اینکه نباید منابع ارزی کشور را به تاراج داد و برخی کالاهای غیرضروری را هم مثل کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید، با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز کرد.

بر اساس بخشنامه اسحاق جهانگیری سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال به‌عنوان یارانه ارز تخصیص داد. در همان زمان کارشناسان زیادی نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای وارداتی انتقاد کرده و آن را ابزاری برای ایجاد رانت و سودهای میلیاردی عنوان کردند.

هر چند مسوولان دولتی اعلام می‌کردند که قضاوت در خصوص نرخ ۴٢٠٠تومانی دلار زود است و باید کمی دیگر صبر کرد، اما هر چه از این سیاست ارزی دولت گذشت، هجمه انتقادات به دولت بیشتر شد تا اینکه حالا به گفته رئیس کل بانک مرکزی تعداد قابل توجهی از واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند کارتن خواب هستند.

در ادامه با توجه به انتقاداتی که از سوی کارشناسان در رابطه با هدررفت منابع ارزی با ارز دولتی برای تمامی گروه‌های کالایی وجود داشت، دولت به تدریج دست به حذف برخی‌کالاها از دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی زد و به کالاهای اساسی محدود شد و این روند حالا با توجه به فسادی که ایجاد کرده است مورد توجه دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات قرار گرفته است.

البته رئیس دیوان محاسبات کل کشور در این مصاحبه گریزی نیز بر ضروری دانستن توجه به مشکلات کمبود نهاده‌های دامی‌و افزایش قیمت مرغ در کشور زده و گفته است: مسئولان اعلام می‌کنند، در زمان لازم ثبت سفارش برای واردات نهاده‌ها انجام نشده، در صورتی که بانک مرکزی و وزارت صمت اظهار می‌کنند،‌ ارز لازم تخصیص و  ثبت سفارش هم انجام شده است حتی وارد کننده هم می‌گوید، نهاده دامی‌را وارد کرده‌ایم پس سوال اصلی اینجاست کدام عامل موجب شده تا نهاده‌های دامی‌در اختیار مرغداران قرار نگیرد؟

بذرپاش افزوده است: مرغدار می‌گوید، نهاده‌های دامی‌در بازار نبود و نداشتیم تا به مرغ‌ها دهیم و به این دلیل مدتی جوجه‌ریزی متوقف شد و بعد از آن هم به دلیل کاهش میزان مرغ در بازار، قیمت آن افزایش پیدا کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا