کد خبر: 14010175968
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

برنامه‌ریزی کشت و صنعت مغان برای جذب ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از افزایش ۲۵ درصدی تولید محصولات باغی این شرکت خبر داد و اعلام کرد که زمینه برای جذب ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در شرکت آماده شده است که در صورت تحقق، هزاران شغل جدید در این مجتمع ایجاد می‌شود.

اسدالله محسن‌زاده دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین طرح‌های متعددی برای افزایش تولید و صادرات محصولات زراعی و باغی در این شرکت اجرا می‌شود و همچنین اشتغال جدید هم در اولویت قرار گرفته است.

او با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری جدید امکان اشتغال بیشتر در بخش زراعی، دامی و باغی این شرکت فراهم می‌شود، گفت: زمینه یک سرمایه‌گذاری جدید با اعتبار ۲۲ هزار میلیارد تومان در این شرکت آماده شده که در صورت تحقق هزاران شغل جدید در شرکت کشت و صنعت مغان ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ایجاد اشتغال جدید را نیازمند بسترسازی و آماده کردن زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف نشدن وضع شرکت در اصل ۴۴ مانع سرمایه‌گذاری دولتی شده است؛ ولی در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به اردبیل سرمایه‌گذاری جدید در این شرکت مطرح و رئیس‌جمهوری هم در این مورد قول مساعد داد.

محسن‌زاده با بیان اینکه میزان تولید محصولات باغی در این شرکت ۲۵ درصد افزایش یافته است، افزود: باغات میوه شرکت در دهه‌های گذشته به دلیل نبود سرمایه‌گذاری به مجموعه‌ای زیانده تبدیل شده بود که اکنون از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار مجتمع باغات ۱۲۰۰ هکتار بهره اقتصادی دارد.

 او خاطرنشان کرد: بقیه باغات مجتمع بقیه با عمر بیش از ۳۰ سال فرسوده شده که از سال گذشته به اصلاح و توسعه ۲۵۰ هکتار اقدام شده و در سال‌های آینده هم این کار ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: عمده‌ترین چالش ما در این شرکت مصرف آب در بخش زراعت و باغبانی است و برای استفاده بهینه از آب راه‌اندازی سامانه نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته تا از هدررفت آب جلوگیری و محصولات مطابق با الگوی مناسب کاشته شود.

محسن‌زاده افزود: ۳ هزار هکتار زمین دیم در کشت و صنعت مغان وجود دارد که یک هزار هکتار آن زهدار است و تلاش بر این است، بخش عمده ای از اراضی دیم به آبی تبدیل شود.

او با یادآوری بالا بودن راندمان مصرف آب در این شرکت گفت: در بخش زراعت ۵۰ میلیون متر مکعب اضافه آب در این شرکت مصرف می‌شود که ضروری است برای استفاده بهینه از آب در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که به دنبال داشت؛ در شانزدهم مهر سال ۱۳۹۹ با ۵ رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا