کد خبر: 250801108706
تولید و بازرگانیروزنامه

برنامه‌های تحولی جهاد کشاورزی در تامین غذای ارزان با کیفیت

وزیر جهاد کشاورزی تامین غذای با کیفیت، سالم و ارزان با تکیه بر تولید داخل را از برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد.

به گزارش مهر، سید جواد ساداتی‌نژاد شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه گردهمایی مسئولان حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: تأمین پایداری و امنیت غذا از رسالت‌های جهاد کشاورزی است و تأمین غذای با کیفیت، سالم و ارزان با تکیه بر تولید داخل و نیز خودکفایی در محصولات کشاورزی از برنامه‌های این وزارتخانه است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز باید تلاش شود تا دام در طی مدت سه ماه به وزن ایده‌آل برسد تا شاهد تولید غذای ارزان در این بخش باشیم.

ساداتی نژاد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور وزارت جهاد کشاورزی برنامه تحولی دارد و در این راستا باید تلاش شود تا دارای حاکمیت غذا در منطقه غرب آسیا شویم.

در صدور اسناد کشاورزی باید به ۱۰۰ درصدی برسیم

وی گفت: در زمینه صدور اسناد کشاورزی باید به صددرصد سند برسیم و رفع تداخلات باید تا سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود که این امر موجب هدر رفت منابع ملی می‌شود و در این سال‌ها شاهد نابودی باغات بودیم که در این راستا باید اراضی سنددار شوند تا برای آیندگان محفوظ بماند که در غیر این صورت شاهد تبدیل زمین‌های کشاورزی به باغ ویلا خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اظهار کرد: در تولید برنج ۲۵ درصد، تولید جو ۳۰ درصد و در خرید تضمینی گندم نیز رشد ۵۵ درصدی داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این مدت در تولید محصولات سبزی و صیفی رشد داشتیم که صادرات در این بخش به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

رشد ۱۱۰ درصدی کشت زیر دیم در کشور

وی همچنین بیان کرد: سطح زیر کشت دیم در کشور رشد ۱۱۰ درصدی داشته و تحویل تراکتور به کشاورزان نیز ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در محصولات باغی نیز افزایش ۷ درصدی را داشته‌ایم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی به ۲۸۰ هزار هکتار رسیده و در راه‌اندازی گلخانه‌ها نیز از ۲ هزار هکتار به ۲۳۰۰ هکتار رسیده است.

ذخایر گندم ۴۰ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه ذخایر گندم کشور ۴۰ درصد افزایش یافته افزود: ذخایر برخی از محصولات کشاورزی نیز ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در بخش بازرسی از بازار در حوزه محصولات کشاورزی نیز بیش از یک میلیون و صدهزار بازرسی داشته‌ایم، افزود: در دولت گذشته این بازرسی‌ها بر عهده این وزارت خانه نبوده و هنوز نیز با کمبود نیرو و اعتبار در این بخش مواجه هستیم که البته با وجود این کمبودها آرامش خوبی در بازار برقرار است.

وی با اشاره به آمارهایی درباره افزایش جوجه‌ریزی بیان کرد: در دولت سیزدهم ماهانه ۱۳۵ میلیون عدد در ماه جوجه‌ریزی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی نیز رشد ۲۰ درصدی داشته‌ایم و امروز ظرفیت صنایع تبدیلی به ۶ میلیون تن رسیده است.

وی به افزایش تولیدات در بخش شیلات نیز اشاره کرد و گفت: در تولید محصولات آبزی پروری ۲۵ درصد، در تولید ماهی در قفس ۲۵ درصد و در تولید میگو نیز ۲۷ درصد رشد تولید داشته‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: صادرات برخی از محصولات همانند سیب و مرغ به برخی کشورهای منطقه از جمله عراق و پاکستان ممنوع بود که این موضوع حل و فصل شد و بیشتر محصولات به کشور روسیه صادر می‌شود هر چند که در ابتدای دولت صادرات فلفل دلمه به این کشور صورت نمی‌گرفت.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: از محل تبصره ۱۸ نیز ۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی تسهیلات ارائه شد که در ابتدای فعالیت دولت این رقم ۴۰ هزار میلیارد ریال بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا