برنامه وزارت صمت برای رشد صادرات‌ محور به‌ جای جایگزینی واردات

  کد خبر: 290702140994

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از رویکردهای وزارت صمت رشد صادرات‌ محور در مقابل جایگزینی واردات است.

به گزارش عصراقتصاد، عباس علی آبادی روزگذشته در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: در سفر اخیر به بلاروس امکان تبادل کالا به صورت تهاتر با این کشور برقرار شد؛ به نحوی که متمایز از کارهای گذشته است.

وزیر صمت ادامه داد: رویکرد جایگزینی واردات در کشورهای مختلف شکست خورده و کشورهایی که رویکرد تولید صادرات محور را در دستور کار قرار دادند، جزو نمونه‌های موفق هستند.

علی آبادی با اشاره به هدف گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: از جمله مهم‌ترین الزامات تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی رسیدن به رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی است که این امر نیز نیاز به ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از رویکردهای وزارت صمت رشد صادرات‌محور در مقابل جایگزینی واردات است، اظهار کرد: رویکرد اصلی برنامه‌های ارائه شده خلق ثروت و اشتغال‌زایی و کاهش فاصله فناوری با کشورهای پیشرو و با تمرکز در حمایت از تولید صادرات‌محور یا خدمات دارای فناوری متوسط و بالا به جای تمرکز بر جایگزینی واردات است.

وزیر صمت افزود: این رویکرد با تمرکز بر توسعه صنایع دارای مزیت رقابتی در عرصه بین‌المللی بدون یارانه و رانت‌های پنهان منجر به بهبود پایدار تراز تجاری کشور و نهایتاً کاهش اثرگذاری تحریم‌ها خواهد شد.

علی‌آبادی تصریح کرد: در مقابل این رویکرد جهت‌گیری جایگزینی واردات با افزایش تعرفه‌ها و در برخی موارد ممنوعیت واردات در کوتاه‌مدت بازار رقابتی شرکت‌های داخلی را حذف و سودآوری آنها را افزایش اما بهره‌وری و کیفیت را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه صادرات موتور رشد صادرات کشورها و پیشرفت اقتصاد به سمت دستیابی به رفاه و پیشرفت مردم است، گفت: در ایران نیز توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از صادرات نفت خام یکی از اهداف محوری توسعه اقتصاد کشور است، اما در جهت رسیدن به هدف صادرات پایدار و توسعه صنعتی باید زمینه لازم را فراهم آورد.

وزیر صمت ادامه داد: یکی از مهمترین رویکردها برای رسیدن به این هدف افزایش رقابت‌پذیری، نوآوری و فناوری و پرهیز از ایجاد شرایط گلخانه‌ای است، لذا برای دستیابی به تجارت پایدار باید فضای کلان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد و از صدور دستورالعمل و قوانین متعدد جلوگیری شود.

علی‌آبادی اظهار کرد: ظرفیت‌سازی در تولید محصولات رقابت‌پذیر صادراتی و حمایت جدی و کارآمد از این تولیدات و تلاش در جهت بهبود فضای کسب و کار نیازمند تعریف و شناسایی پروژه‌های صادراتی با ارزش افزوده بالا است.

وزیر صمت افزود: بر همین اساس بدیهی است که برای ظرفیت‌سازی نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تکنولوژی و دانش فنی هستیم.

وی اضافه کرد: برای این منظور باید روابط اقتصادی، سیاسی، تجاری و اقتصادی کشور با دنیا به ویژه با کشورهای همسایه بهبود باید و تنش‌زدایی از عرصه روابط فی‌مابین صورت گیرد.

مقدمات صادرات خودرو به روسیه و بلاروس انجام شد

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه برای همسو کردن کشورها برای برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورمان اظهار داشت: وزارت امور خارجه با دیپلماسی خاص کشورها را با ایران در بخش اقتصاد همسو می‌کند به طور مثال آسیایی مرکزی علاقه‌ای برای کار با جمهوری اسلامی ایران نداشت اما الان این ارتباط در حال حاضر برقرار است و سیاست کشورهای همسایه، آمریکای لاتین و آفریقا و آسه آن با کشورمان را همسو کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سیاست ارزآوری برای کشور را در وزارت امور خارجه دنبال می‌کنیم، گفت: رهبری درباره توسعه تجارت و صادرات به ویژه صادرات از سوی شرکت‌های دانش بنیان تاکید داشتند و این موضوع را در وزارت امور خارجه در دستور کار قرار دادیم اما ارزآوری فقط از محل صادرات نیست و از انتقال تکنولوژی و صدور خدمات فنی و مهندسی انجام می‌شود و در همین سه ماه گذشته پروژه‌ها خوبی در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای همسایه و آفریقا جذب کرده‌ایم و وزارت خارجه در بخش‌های مختلف در کنار صادرکنندگان است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در بخش دانش بنیان‌ها تلاش کردیم تا صدور خدمات فنی و مهندسی افزایش پیدا کند، گفت: تنها در منطقه آمریکای لاتین در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان بین ٣٠٠ تا ۴٠٠ میلیون دلار جذب کرده‌اند بنابراین کار صدور خدمات مهندسی از سنتی به دانش بنیان رسیده و یکی از محورهای سفرهای رییس جمهوری و سفر هیات‌های تجاری خارجی بحث صدور خدمات فنی و مهندسی بوده و اصل کار بر روی صدور خدمات فنی و مهندسی بوده است به طوریکه در یک کشور در بحث شبکه‌های انتقال گاز و مانیتور کردن آن شرکت دانش بنیان پروژه‌ای جذب کرده که فاز اول صد میلیون دلار و ارزش آن در فازهای بعدی ١.٢ میلیارد دلار است.

صفری با بیان اینکه ترانزیت بخش دیگری برای ارزآوری در کشور است، تاکید کرد: ترانزیت روشی برای ارزآوری و تسهیل صادرات ترانزیت است اما باید تعرفه‌ها یکسان باشد. در گذشته ترکمنستان در هر کامیون برای هر کیلومتر ١.۵ دلار دریافت می‌کرد که این عدد برای تجار به صرفه نبوده اما وزارت خارجه و وزارت راه تلاش کردند و در نهایت این عدد به صفر رسید.

وی با بیان اینکه زمینه برای عضویت در بریکس و شانگهای ایجاد کردیم، گفت: کشور ١٢ سال به دنبال این بود که عضو پیمان شانگهای شود اما در دولت سیزدهم عضو آن شدیم و بزودی عضو بریکس خواهیم شد و تماس‌های رییس جمهوری با کشورها بسیار موثر بود.

صفری تاکید کرد: اقداماتی برای رفع بدهی‌های بانکی توسعه اسلامی انجام داده‌ایم که با رفع بدهی‌ها امکان استفاده از تسهیلات این بانک را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: شاهد آن هستند که وزارت امور خارجه تلاش می کند که زمینه برای صادرات به کشورهای هدف انجام شود و از این رو مقدمات صادرات به روسیه و بلاروس برای صادرات خودرو انجام شده و قراردادهای خوبی منعقد می‌شود همچنین برای قطعه سازان مقدمات صادرات به آفریقا، کشورهای سی آی اس و آمریکای لاتین مقدماتی را ایجاد کرده‌ایم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ٢٢ رایزن نداریم بلکه ١٣٠ تا نماینده وزارت امور خارجه برای انجام اقدامات متعددی اقتصادی و تجاری در کشورها حضور دارند، اظهار داشت: ایجاد کمیسیون‌های مشترک در ارتقای شرایط صادراتی و تجاری بسیار اثرگذار است.

وی گفت: هر چند تحریم ها مانع هستند، در همین شرایط که می‌گفتند هیچ کاری نمی‌توان انجام داد اما ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم .

معاون وزیر امور خارجه از توافق با روسیه برای استفاده از کارت‌های اعتباری و معامله با پول محلی خبر داد و گفت: در سفری به روسیه توافقی درباره استفاده از کارت‌های اعتباری و معامله با پول محلی داشتیم که این توافقات با کشورهای سی آی اس و بانک ب ت ب در حال انجام است.

صفری تاکید کرد: بانک مرکزی با سوییفت خودش با ١٠ کشور از جمله روسیه سفید توانسته ارتباط مالی برقرار کند اما اینکه در داخل کشور این ارتباط برقرار نمی شود به تفاوت های ارزی در داخل کشور برمی‌گردد که مسأله جدایی است که در حال رفع آن هستیم از جمله در موضوع خشکبار که پیمان ارزی دارد که در این باره به نتیجه مناسب رسیدیم .

احیای شرکت‌های مدیریت صادرات

همچنین مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم اظهار کرد: پارسال بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد و رکورد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته شکسته شد و می‌توان گفت در حال نزدیک شدن به این هدف هستیم که بتوانیم با صادرات غیرنفتی مخارج کشور را پرداخت کنیم، نزدیک شویم.

به گفته وی در شش ماهه امسال با وجود افت بیش از ۳۰ درصدی در ترازهای شاخص‌های انرژی، پتروشیمی و معدنی، صادرات کشور به لحاظ وزنی ۲۹ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۲.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی رشد صادرات داشتیم، اما در حوزه پتروشیمی به دلیل کاهش ارزش شاهد کاهش صادرات هستیم. در مجموع صادرات غیر نفتی در نیمه نخست امسال بیش از ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات، اظهار کرد: از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به صدور مجوز برای حضور در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه خارجی، مجوز پذیرش هیئت‌های تجاری برای حضور در نمایشگاه‌های ایران، برگزاری اولین اجلاس ایران و کشورهای غرب آفریقا و همچنین ایران اکسپو با حضور بیش از ۱۳۰۰ تاجر خارجی از حدود ۷۰ کشور اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون یبیش از ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای هدف اعزام کردیم برنامه‌ریزی شده این عدد تا پایان سال به ۴۵ برسد، گفت: البته این کافی نیست. برخی کشورها در ایران بیش از چند رایزن دارند و ما فعلا در حال تهیه حداقل‌ها هستیم. همچنی در برنامه اولویت دار سازمان توسعه تجارت که در حال تدوین است و ظرف یک ماه آینده تدوین و از سوی وزیر صمت به هیئت وزیران تقدیم خواهد شد، برنامه ایجاد نمایندگی سازمان توسعه در کشورهای هدف دیده شده تا بتوانیم با بیش از چند رایزن در کشورهای هدف کار را پیش ببریم‌.

فعال شدن شرکت‌های مدیریت صادرات ؛ تاثیر شگرف بر صادرات کالاهای دانش بنیان

این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی کشورها به دلیل محدودیت‌ها، امکان اعزام رایزن نداریم و به جای آن از قابلیت مراکز تجاری استفاده می‌کنیم، گفت: در حال حاضر در ۳۵ کشور ۵۰ مرکز تجاری دایر شده است. البته هنوز برخی مراکز به بلوغ لازم نرسیدند و در ابتدای مسیر هستیم. بحث احیای شرکت‌های مدیریت صادرات هم فعال شده که نقش موثری برای صادرات به ویژه برای کالاهای دانش بنیان به کشورهایی که امکان ارسال خدمات پس از فروش دشوار است، خواهد داشت.

تخصیص بودجه مشوق‌های صادراتی در اول سال

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ارز تلاش کردیم به سمت تک نرخی شدن برویم، اما موفق نبودیم، گفت: اما تلاش شد برای صادرات غیرنفتی واقعی کشور مزیت‌هایی مثل روش‌های دیگر بازگشت ارز از جمله بازگشت طلا و واردات با ارز خود در نظر گرفته شده است. همچنین به طور کلی یک ابزار مهم، مشوق صادراتی است که کل بودجه آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان که رقم پایینی است. اما همین رقم هم باید به جای پایان سال، اول سال به سازمان تخصیص داده شود که برای آن برنامه ریزی شود.

خروج از نسخه موبایل