کد خبر: 10020180308
روزنامه

برنامه‌ چادرملو برای افزایش ظرفیت گندله‌سازی یزد

زینب غضنفری
مدیر مجتع صنعتی چادرملو احداث کارخانه فروآلیاژها در استان یزد، همکاری در توسعه معدن مس «جانجا» سیستان و بلوچستان و ایجاد صنایع فولادی در بندر چابهار، ساخت ۲ کارخانه فولاد سازی در خراسان و یزد، توسعه نیروگاه‌ها، توسعه آهن و فولاد سرمد ابرکوه و افزایش ظرفیت گندله‌سازی در استان یزد به ۵ میلیون تن را از جمله برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت عنان کرد.

وحید خلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: با اجرای طرح یاد شده جمع ظرفیت فولاد این شرکت در سال‌های آینده به ۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

او، با اشاره به طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان یزد اعلام کرد که با این ابتکار و اقدام ۳ شرکت بزرگ معدنی و صنعتی از بروز بحران‌های آتی ناشی از کمبود آب شیرین پیشگیری شده است.

مدیر مجتع صنعتی چادرملو با تاکید بر اهمیت ارتباط بدنه صنعت و مراکز علمی، پژهشی، دانش‌بنیان و ماشین‌سازان داخلی گفت: در راستای این همکاری‌ها حدود ۳۰ هزار قطعه صنعتی مورد نیاز خود را بومی سازی کرده ایم .

خلیلی همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته علی‌رغم کاهش تولید ۱۵۰ هزارتن فولاد به دلیل خاموشی‌های اعمال شده برق، بالغ بر یک میلیون و ۵۰ هزار تن شمش فولادی و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتن آهن اسفنجی در این مجتمع تولید شده است و شمش مازاد فروش داخلی به کشورهای متقاضی که خواهان گریدهای جهانی هستند، صادر شده است.

او با اشاره به عملکرد مطلوب تولید در واحد های معدنی و صنعتی چادرملو در سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن کنسانتره و سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله، تولید کرده ایم.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو گفت: شرکت هایی همانند چادرملو محرک رشد اقتصادی کشور هستند همان‌طور که سالی بسیار خوب در بازار بورس اوراق بهادار داشتیم و در هر کجای کشور که زمینه توسعه موجود باشد شرکت چادرملو آماده مشارکت و سرمایه‌گذاری است.

خلیلی با اشاره به بحث زیرساخت‌های گاز، آب و برق در این شرکت صنعتی گفت: صنعت فولاد جزو صنعت هایی است که وقتی در جایی شکل بگیرد نیازمندی های خاص خود را دارد. خوشبختانه با پروژه انتقال آب مشکل ما در بخش آب حل شد؛ اما همچنان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به منظور صرفه جویی انرژی تلاش میکنیم، بطوریکه هم اکنون در مجتمع صنعتی چادرملو به ازای هر تن فولاد کمتر از یک متر مکعب آب مصرف می‌شود و این کمترین میزان آب مصرفی برای صنعت فولاد است که به دلیل برخورداری از فناوری‌های نوین، روش هات شارژ و بازگرداندن آب مصرفی به چرخه تولید اتفاق می‌افتد و در زمینه مصرف برق نیز با وجود برخورداری از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق تنها ۱۸۰ مگاوات برق مصرفی سالانه این مجتمع است.

رکورد چادرملو در تولید سنگ آهن

شاه‌کرمی، جانشین مدیر مجتمع معدنی چادرملو، نیز در بازدید خبرنگاران رسانه‌های گروهی کشور با تشریح نقش و جایگاه معدن چادرملو در تامین مواد اولیه واحدهای فولادسازی کشور افزود: با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال از فعالیت واحدهای فرآوری سنگ آهن در این مجتمع، ظرف ۲ سال ۲ و نیم میلیون تن افزایش تولید در ۵ خط فعال داشته‌ایم که رکوردی بی نظیر در بین واحدهای مشابه است.

او تصریح کرد: این موفقیت مرهون تلاش بی وقفه کارکنان و کارگران سخت کوش معدن و حمایت‌های بی دریغ و انگیزه بخشی مدیر عامل محترم بوده است.

استخراج روزانه ۱۶۰ هزار تن سنگ آهن

در ادامه این بازدید، مدیر معدن سنگ آهن چادرملو در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع چادرملو اظهار کرد: اکنون ما در توده شمالی و جنوبی استخراج داریم و معدن در ۳ شیف کار می‌کند و در این رویکرد کاری ما روزانه حداقل ۱۶۰ هزار تن سنگ آهن و باطله استخراج می‌کنیم که حدود ۵ میلیون تن در ماه است و ما برنامه داریم، امسال مجموع استخراج سنگ آهن و باطله برداری را به حدود ۶۱ میلیون تن برسانیم.

غلامرضا صحرایی با بیان اینکه معدن چادرملو مثل معادن بزرگ دیگر جهان مکانیزه است، تصریح کرد: تمام تجهیزات ما به سیستم هوشمند معدنکاری مجهز است که یک شرکت دانش بنیان دیسپچینگ آن را اجرا کرده و تمام دستگاه های ما در اتاق کنترل مانیتور می شوند و مانتیورینگ تمام تجهیزات از نظر حمل بار، نوع بار کیفیت بار، ایمنی دستگاه ها و تجهیزات حتی سرویس نگهداری دستگاه ها به صورت لحظه ای و گزارش های ماهیانه و سالیانه ثبت و به مدیرت ها اعلام می شود.

او خاطرنشان کرد: اکنون به دنبال اکتشافات تکمیلی در معادن اطراف چادرملو هستیم تا بتوانیم ذخیره و عمر معدن را افزایش دهیم از این رو اکنون شرکت چادرملو اقدام به تهیه ۸ دستگاه حفاری عمیق تا ۲۵۰۰ متر کرده است که ۶ دستگاه آن هم اکنون در فعالیت هستند تا بتوانیم اکتشافات تکمیلی را به منظور افزایش ذخیره معدن و همچنین ذخایر جدید را شناسایی کنیم.

مدیر معدن سنگ آهن چادرملو تاکید کرد: ما در شرکت همچنین از معادن اطراف سنگ‌هایی که مناسب و باکیفیت باشند را خریداری می‌کنیم تا بتوانیم ریکاوری خوبی داشته باشیم از این رو دنبال این هستیم تا با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در این مجموعه بتوانیم در پایداری و افزایش عمر معدن اقدامات مهمی را انجام دهیم.

صحرایی با بیان اینکه ذخیره فعلی معدن چادرملو حدود ۲ تا ۳ سال دیگر جوابگو است اظهار کرد: انشاالله با راه‌اندازی معدن D19 تا سال ۱۴۰۳ به ذخایر بیشتری دست پیدا کنیم.

چهارمین مرحله از سلسله بازدیدهای راهیان پیشرفت ویژه خبرنگاران و تصویربردان خبری از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همت مرکز ارتباطات وزارت صمت و با هدف حرکت در مسیر جهاد تبیین، برگزار شد.

مرکز ارتباطات وزارت صمت به منظور حرکت در مسیر جهاد تبیین، بازدید رهبران فکری از واحدهای تولیدی و صنعتی مرتبط با وزارت صمت را با عنوان «راهیان پیشرفت» در دستور کار قرار داده است.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا