کد خبر: 270602138218
روزنامهورزش

برنده بازی ایران و عربستان مشخص شد

بازی ایران و عربستان با وجود تماشاگران بسیار، فرصت مناسبی بود برای شرکت هایی که توانستند برند خود را تبلیغ کنند، بنابراین تبلیغ کنندگان برنده اصلی این بازی هستند

کاروان تیم فوتبال النصر روز گذشته وارد تهران ‌شد و امشب (سه‌شنبه شب) تهران را ترک می‌کند. تیم فوتبال پرسپولیس در جریان هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا، امشب از ساعت ۲۱:۳۰ در ورزشگاه آزادی میزبان النصر عربستان است.

به گزارش عصراقتصاد، با اعلام خبر بازی بین ایران و عربستان همانند سایر بازی های مهم فوتبالی، شرکت ها بیکار نماندند و برای تبلیغ برند خود اقدام کردند.

لیگ قهرمانان آسیا، یکی از مهم ترین رویدادهای ورزشی در جهان است که افراد زیادی را درگیر خود می کند. بسیاری از کشورها دراین بازی‌ها شرکت دارند و خود را در این رویداد بزرگ فوتبالی سهیم می‌دانند.

این جمعیت چنان جذب وقایع لیگ می‌شوند که شرکت‌های بزرگ دنیا این فرصت را مغتنم شمرده و هزینه‌های بسیار بالایی را برای انواع گوناگون تبلیغات در این بازه زمانی متقبل می‌شوند.

تبلیغات در ورزش پرهیجان فوتبال یکی از جذابترین موارد از دید تبلیغاتچی ها برای تبلیغ است. کشورهایی که نماینده‌ای در این رویداد دارند مردمی هیجان‌زده‌تر و پیگیرتر دارند و این مسئله فرصت مناسبی را برای شرکت‌های بزرگ خارج و داخل کشور فراهم می‌کند؛ فرصتی که افکار عمومی را درگیر کرده و می‌توان بهترین استفاده ممکن را از آن داشت. اکثر شرکت‌ها در این زمان شروع به تبلیغات مختلف متناسب با این رویداد می‌کنند.

تب فوتبال در ایران نیزمانند سایر کشورها این فرصت را برای کسب و کارها و همچنین شرکت‌های مارکتینگ و تبلیغاتی فراهم می‌آورد تا در حین این رویداد بزرگ، توجه مخاطبان را جلب کرده و به معرفی محصولات خود بپردازند. این تاثیرات به صورت آگاهانه و گاهی به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.

برخی از شرکت ها به عنوان اسپانسر بازی ها ورود می کنند و تبلیغات خود را در معرض نمایش تماشاگران قرار می دهند.

بسیاری از شرکت‌ها نیز با استفاده از برگزاری مسابقات و هشتگ‌های مرتبط، و یا استفاده از بازیکن‌های معروف در ویدیوهای خود برای تبلیغات استفاده می‌کنند چرا که امروز شبکه‌های اجتماعی جزو پر مخاطب‌ترین و تاثیرگذارترین رسانه‌ها هستند و باعث از بین رفتن مرزها و برقراری ارتباط بین افراد در تمامی نقاط دنیا شده‌اند.

نکته جالب اینکه حتی شرکت‌هایی که در طول سال در عرصه تبلیغات حضور ندارند نیز سعی دارند در این زمان نامی از خود باقی بگذارند. شرکت‌های بزرگ خارجی و داخلی در این رویداد بودجه‌های هنگفتی را صرف تبلیغات مختلف می‌کنند.

به هر حال، لیگ قهرمانان آسیا و حضور رونالدو در ایرانیکی از بهترین فرصت‌ها برای شرکت‌های داخلی است؛ خواه فعالیت آنها مرتبط به ورزش باشد، خواه بی‌ارتباط با موضوع، اما آنچه درعرصه تبلیغات اهمیت دارد پیام و کانالی است که برای انتقال آن استفاده می‌شود.

شرکت‌ها برای انتقال پیام خود به مشتریان در این رویداد از رسانه‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ رسانه‌های مختلفی مانند رسانه‌های الکترونیکی، چاپی، محیطی و… .

از سوی دیگر در این زمان به دلیل پخش انحصاری بازی‌هااز سوی رسانه ملی تماشاگران به سمت این رسانه جلب خواهند شد؛ چون بسیاری از رسانه‌های دیگر اجازه پخش را ندارند و رسانه ملی تنها رسانه‌ای است که به آنها امکان می‌دهد فوتبال را با گزارشگری هم زبان خود نظاره‌گر باشند.در نتیجه توجه همه اقشار تماشاگران به رسانه ملی معطوف می‌شود.

در مورد رسانه‌های محیطی نیز به همین صورت است.رسانه‌های محیطی باید در یک بازه زمانی کوتاه پیام خود را به مخاطب برسانند و این رویداد به آنها برای انتقال پیام کمک می‌کند؛ زیرا ذهن مخاطب درگیر است و تا طرح تبلیغاتی مرتبط با رویداد لیگ قهرمانان آسیا را ببیند، به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند.

بنابراین چنین رویداد بزرگی که باعث جذب افکار عمومی شود، بهترین فرصت برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان است؛ خواه این پیام‌ها مانند برخی نمونه‌های خارجی با هوشیاری و خلاقیت طراحی شده باشد، خواه مثل بعضی از تبلیغات داخلی، بدون برنامه‌ریزی و صرفا برای اعلام حضور. در تبلیغات محیطی، در واقع برندها به جای هزینه‌های سرسام آور تلویزیونی، ترجیحمی دهند، حین فوتبال دیده شوند.

به طور قطع شما نیز زمانی که بازی‌های لیگ برتر فوتبال را در تلویزیون دنبال می‌کنید برای لحظاتی برندهای دور زمین فوتبال نظرتان را جلب کرده، حتی ممکن است هزینه دیده شدن آنها را نیز تخمین زده باشید، اگرچه بعید به نظر می‌رسد مبلغ واقعی آن را درست حدس زده باشید.

طبق آماری که سال ۱۴۰۰ منتشر شد، ارزش تبلیغات محیطییک فصل کل لیگ برتر فوتبال ایراندر سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده، که امروز رقمی به مراتب بیش از این و چند برابر است.

بد نیست نگاهی به درآمد صدا و سیما در زمان بازی های فوتبال بیندازیم. براساس آمار سال ۱۴۰۰، میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغ در شبکه‌یک حدود ۲۵میلیون تومان، میانگین هزینه هرثانیه تبلیغ در شبکه دو حدود ۲۷ میلیون تومان و میانگین هزینه هرثانیه تبلیغ در شبکه سه حدود ۳۳ میلیون تومان بوده است. بازی های فوتبال از شبکه سه پخش می شود.

با احتساب۸۰ بازی این دو تیم پرسپولیس و استقلال در آن سال،اگربه طور میانگین۳۰ دقیقه آگهی برای قبل، بین دو نیمه و بعد از بازیدر نظر گرفته شود و آن را در ۶۰ ثانیه ضرب کنیم و بعدش یک ضرب دیگر در ۳۳ میلیون تومان. زمان آن ۱۴۴هزار ثانیه و درآمد آن چهارهزار میلیارد و ۷۵۲میلیون تومان می شود.در این گزارش درآمد تلویزیون از اسپانسر برنامه، زیرنویس‌ها و تبلیغات حین بازیمحاسبه نشده است.

همچنین جدول تعرفه‌ها در همان سال نشان می‌دهد تعرفه هر ثانیه تبلیغ قبل از مجموعه شبانه ۱۴۳ میلیون تومان است.با اینکه گفته می‌شود تعرفه تبلیغات فوتبال، بیشتر از سریال‌های شبانه است، اما همان مبلغ مندرج در جدول تعرفه‌ها را درنظر می‌گیریم. اگر همان ۱۴۴هزار ثانیه زمان پخش آگهی را ضرب‌در ۱۴۳ میلیون تومان کنیم. ۲۰هزار میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان درآمد صداوسیما از پخش آگهی‌های۸۰ بازی استقلال و پرسپولیس درطول یک فصل فوتبالی است.

لباس بازیکنان فوتبال نیز پتانسیل بالایی برای تبلیغات دارد. برای تیم‌های مطرح فوتبال و لیگ‌های شناخته شده که سالانه به درآمد هنگفتی دست می‌یابند و همچنین شرکت‌هایی که خواهان تبلیغ روی لباس باشگاه‌ها هستند.اینیک فرصت مناسب برای تبلیغات و بازاریابی است.

بازتاب‌های تبلیغ روی لباس تنها به بازی زنده و تماشاگران خلاصه نمی‌شود، بلکه اصل تبلیغ به بازتاب‌های پس از بازی و انعکاس در روزنامه‌ها و رسانه‌های وزشی برمی‌گردد.تصاویر مسابقه با عکس بازیکن درحالی‌که پیراهنی با لوگوی شرکت را به تن دارند روی جلد روزنامه‌ها یا به عنوان عکس اول خبرگزاری‌های مختلف کار می‌شود و به این ترتیب تبلیغ دهنده برنده بازی است.

به نظر می رسد تبلیغ در بازی های فوتبال با وجود هزینه های زیادی که برای تبلیغ کنندگان دارداما به گفته آنانهزینه صرف شده در مقایسه با بازخورد مثبتی که دارد و همچنین میزان تاثیرگذاریدر ذهن مخاطبان، منطقی به نظر می‌آید.

بنابر این می توان نتیجه گرفت که برندگان اصلی بازی های فوتبال از جمله همین بازی ایران و عربستان که امروز برگزار می شود، در اصل شرکت های تبلیغ دهنده و صدا و سیما هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا