کد خبر: 160203158300
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانی

برگ زرین مارون در انتقال تکنولوژی

سکینه مهرایی

سید محمدرضا نجفی، معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون، درنشست خبری در جمع خبرنگاران به مشکالت این مجموعه در سال۱۴۰۲ و برنامه ها و قراردادهای آن در این سال پرداخت.

او به تعمیرات سنگین اورهالدر سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت:سال گذشته تعمیرات گسترده ای در اورها آغاز شد وتا انتهای سال مشکلاتی داشتیم؛اما بااراده قوی و همت عالی میان مدیریت محترمعامل و هیات مدیره محترم به همراه تخصص و تجربه خوب همکارانمان در بخش های مختلف پتروشیمی مارون افتخارات بزرگی رقم خورد برای مثال این افتخار نصیب ما شد که انتقال تکنولوژی در زمینه تعمیرات کمپرسورالفین برای اولین بار در ایران صورت گیرد وکار بسیار بزرگی بود.

علیرغم اینکه بسیاری از پیش نهاد ها این بود که این تکنولوژی موفق آمیزنمی شود، امابرگ زرینی در افتخارات تولید ملی و تعمیرات دستگاه کمپرسور واحد الفین در مارون ایجاد شدو مجموعه مارون با افتخارازاین مرحله سر بیرون آورد.

نجفی ادامه داد: در نیمه دوم سال۱۴۰۲با افزایش تولید اولین موفقیت ما رقم خورد. صادرات محصولات پتروشیمی به بخشهای مختلف قاره آسیا از جنوب شرق آسیا تا منطقهCISاروپا، ترکیه، عراق و افغانستان صورت گرفت و در آینده نزدیک هم برنامه هایی برای صادرات به کشورهای آفریقا خصوصا شرق این قاره رابه منظورگرفتن سهم بازاری در خود پتروشیمی مارون هدف قرار داده ایم.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در رابطه با میزان صادرات در پتروشیمی مارون و بازار هدف اظهار کرد:حدود۳۰۰میلیون دلار صادرات داشتیم وتقریباب یشترین صادرات ما به شرق و جنوب شرقآسیاست. نزدیک۷۵-۷۰درصد از فروش ما در این منطقه اتفاق می افتد؛ولی یکی از مقاصد بزرگ صادراتی پتروشیمی مارون منطقه اروپا خصوصا شرق اروپا و ترکیهCIS،اوراسیا،عراق و افغانستان است اما با توجه به اتفاقاتی که در منطقه روی داده میزان فروش محصولات پتروشیمی تحت تاثیر حضور پتروشیمی های روسی بوده است اگرچه تمام سعی خود را کردیم تا سهم بازار خودرا در منطقه حفظ کنیم.

او با اشاره به خوش نام بودن پتروشیمی مارون در منطقه به علت کیفیت محصولاتش گفت:تکنولوژی هایی که در پتروشیمی مارون استفاده می شود از تکنولوژی های روزومتعلق به شرکتهای صاحب نام پتروشیمی در دنیاست و ما یک نظام استقرار کیفی و تظمین کیفیت در مارون داریم و کیفیت به عنوان یکی از عناصرمهم درورود به بازارهای جهانی الزامی است؛ در نتیجه تمامی قسمتهای مختلف از موارد اولین هایی است که وارد پتروشیمی مارون میشود تا مراحل فرایندی طی شده دمورد پایشهای کیفی قرار میگیرد و از افتخارات ما این است که محصولات خود را در سطح استانداردهای جهانی هم در داخل کشور و هم در بازارهای خارجی ارائه میکنیم.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون داشتن تکنولوژی برای پتروشیمی مارون را سبب تقویت برند این مجموعه دانست و ادامه داد:اهداف مانبرای شرکت در وقایع و رویدادهای تجاری دنیا تقویت برند پتروشیمی مارون است.پتروشیمیمارون در سال۱۴۰۲با توجه به سرمایه گذاری درصنعت پایین دست پتروشیمی و خلق ارزش بیشتر در این زنجیره به یک مجموعه و هلدینگ ورود کرده است؛بنابراین یکی از دلایل حضور ما در نمایشگاههای بین المللی چه درداخل و چه در خارج از کشور همین است که سهم بازارمان را حفظ کنیم وبتوانیم رابطه با مشتریان بالقوه ای که داریم را تحکیم کنیم و مشتریان جدیدی درحوزه محصولات کشاورزی جذب کنیم.

نجفی در خصوص امضای تفاهم نامه های منعقد شده یا در حال انعقادگفت:ما با توجه به ماهیت نمایشگاه ایران اکسپو و حضور چشمگیر تجار از کشورهای مختلف جلسات خوب و مختلفی در حوزه کشورهای آفریقایی داشتیم که به هر حال نظرات و پروپوزال هایشان رادریافت کردهایم انشالله می توانیم در چند روز آینده به صورت رسمی به این مسائل بپردازیم.

او در مورد مقدار صادرات این مجموعه در سال جاری توضیح داد: برنامه تولید ما در مقایسه باسال گذشته افزایش تولید خواهد بود و به تبع آن هم با توجه به مجوزهای صادراتی که فقط برای واحد اشتی و گلایکول وجود دارد،انشاالله ما بسیار پرتوان تر و قدرتمند تر ازسال۱۴۰۲در سال۱۴۰۳حضورخواهیم داشت برای صادرات ماحداقل چیزی حدود۳۰۰تا۳۵۰میلیون دلار راهدف گذاری کردیم که انشاالله محقق شود.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در باره صادرات دانش بنیان محور تصریح کرد:از آنجا که ما بیشترتولید کننده محصولات پتروشیمی هستیم.فعالیت هایی که مبتنی براصول دانش بنیان باشد در قسمت های R&dقرار دارد بنابر این و تحقیقات ازکاتالیست های به روز با هدف کاهش هزینه های تولید،بالا بردن کیفیت بیشتراستفاده میکنیم و کارهای خیلی خوب و بنیادینی نیزانجام شده است و همچنین محصولات و گریدهای جدیدی که می تواند در بازارهای جهانی اقبال بهتری داشته باشد استفاده میکنیم. برای مثال تولیدگرید استیل پایپ کوتینگ که یک گرید بسیار اساسی در زمینه پوشش عایق لوله های فولادی است و انشالله امسال حتما جزء سبد محصولات پتروشیمی مارون خواهد بود.با تولید گریدهای ژئوممبران که این هم یکی از محصولات دوستان ما در بخشR&Dو تحقیقات است که مصارف خیلی خوبی در کشور داردوتولید محصولCRP100 blackکه یک محصول استراتژیک در حوزه آبرسانی و گازرسانی در کشور خواهد بود.

اوتاثیر قیمت در تامین خوراک پتروشیمی بر سود شرکت ها را منطقی دانست و گفت:هرگونه تغییرات در قیمت خوراک پتروشیمی ها به طور مستقیم روی سود شرکتهای پتروشیمی تاثیر مستقیم می گذارد و به وضوح قدرت رقابت پذیری ما رادر عرصه بینا لمللی به شدت کاهش میدهد.ما پارسال شاهد افزایش شدید خوراک بودیم.امیدواریم که در رابطه باهرگونه تغییر درنرخ خوراک شرایط جهانی و مشکالت صنایع پتروشیمی هم دیده شود و در این مسیرمنطق و دلایل مورد اطمینانی مد نظردولت قرارگیرد.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون ادامه داد:مواداولیه پتروشیمی مارون که از جمع آوری گازهای منطقه عمومی اهوازاست و کارخانه اتان ریکاوریداریم و به لحاظ خوراک کاملا مستقل هستیم و هم برای دسترسی به خوراک هیچ گونه مشکلی نداریم؛ در مورد فرایند مواد شیمیایی مثل کاتالیست هاو اقلام مورد استفاده که در فرایندهای پتروشیمی است، خوشبختانه تا۷۰-۸۰درصد توانستیم این مواد را از طریق شرکتهای دانش بنیان و شرکت های ایرانی تامین کنیم؛ولی متاسفانه۱۰-۲۰درصد از این نیازها را همچنان وابسته به تولیدات کشورهای خارجی هستیم که امیدواریم با همت مضاعفی که شرکت های دانش بنیان دارند به صورت کامل وابستگی ما به عناصر خارجی در تامین این مواد در آینده ای نزدیک مرتفع شود.

نجفی توسعه رابه عنوان یک اصل برای ماندگاری شرکتها در مدیریت جدید دانست و گفت:واضح است که در سال های اخیر توسعه برای ماندگاری شرکت ها یک اصل ماندگار و بسیارقابل توجه قرار گرفته است و با حمایتی که هیات محترم مدیره انجام میدهند،طرحهای بسیار زیادی در زمینه مجموعه پایین دستی پتروشیمی مثل پتروشیمی صدرا و طرحهای بزرگی مثل پتروشیمی ابن سینا را انجام می دهیم.

او در پایان درباره میزان پیشرفت و توسعه پتروشیمی الاله نیز گفت:به هر حال پتروشیمی لاله که البته به طور مستقل و با ظرفیت کامل در حال سرویس است؛ولی برای تولید پروپیلن ما پتروشمی سلمان راداریم که امیدواریم در اینده نزدیک به ظرفیت برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا