کد خبر: 191001116067
جهانروزنامه

بزرگترین رآکتور هسته ای آزمایشی جهان با تاخیر در راه اندازی مواجه است

ترجمه: سلیم حیدری

یک پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای در حال توسعه در فرانسه قرار بود تا سال ۲۰۲۵ تأمین انرژی پاک بدون کربن را آغاز کند.

پیترو باراباسچی، مدیرعامل این شرکت در جریان بازدید از این تاسیسات در این هفته به خبرگزاری فرانسه گفت: راکتور آزمایشی حرارتی بین‌المللی (ITER) که در حال حاضر در فرانسه در حال توسعه است، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تولید انرژی مفید را آغاز کند.

این پروژه که در دهه ۱۹۸۰ در جنوب فرانسه راه اندازی شد و با هدف تولید برق تجاری از طریق همجوشی هسته ای انجام شد، انتظار می رفت تا سال ۲۰۲۵ به منبع انرژی بدون کربن در مقیاس بزرگ تبدیل شود.

با این حال، به گفته براباسچی، آن تاریخ “در وهله اول واقعی نبود” و اکنون پروژه با دو چالش جدید روبرو است.

او گفت اولین مسئله، اندازه گیری اشتباه محاسبه شده برای اتصالات بلوک هایی است که باید برای محفظه راکتور به هم جوش داده شوند.

دومین مورد، کشف اخیر آثار خوردگی در یک سپر حرارتی است که برای مهار گرمای ایجاد شده در واکنش همجوشی هسته ای لازم است.

براباسچی گفت که رفع این مشکلات “مسئله هفته ها نیست، بلکه ماه ها و حتی سال ها است.”

در طی فرآیند همجوشی، هسته‌های اتمی سبک در یک پلاسمای گرم شده به هم متصل می‌شوند که درون یک دستگاه محصورکننده دوناتی شکل به نام توکامک نگه داشته می‌شود. هدف ایجاد یک منبع امن و تقریبا نامحدود برق است.

ITER در سال ۱۹۸۵ پس از نشستی بین رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت ایالات متحده و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی، راه اندازی شد.

این پروژه در طول سال‌ها با یک سری چالش‌های فنی و مسائل هزینه ای مواجه بوده است. در حال حاضر، به طور مشترک توسط شرکت هایی از چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و ایالات متحده در حال توسعه است.

مسکو با وجود تحریم ها و درگیری اوکراین همچنان در ITER شرکت می کند. اخیراً، در نوامبر (آذر) سال گذشته، روسیه یک آهنربای غول‌پیکر مورد نیاز برای ساخت توکامک را برای این پروژه تامین کرد.

با توجه به اهداف پروژه، ITER tokamak بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه همجوشی در جهان خواهد بود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا