کد خبر: 091001114554
جهانفناوری اطلاعات و ارتباطات

بزرگترین روسای فناوری در سال ۲۰۲۲ میلیاردها دلار از دست دادند

رحیم فرشی جلالی

سقوط بازار سهام غول‌های فناوری آمریکایی ده‌ها میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به بزرگترین ثروت‌های روی کره زمین خسارت وارد کرده است. اتفاقی که حتی باعث شد ژانگ ییمینگ،سهامدار چینی تیک توک، از بازی کنار برود.

همچنین باید یاد آور شد ایلان ماسک، مارک زاکربرگ یا جف بزوس هم در این سال یک نقطه مشترک داشتند هردوی این میلیاردرهای  آمریکایی که جزو ثروتمندترین افراد جهان هستند در سال ۲۰۲۲ میلیاردها دلار از دست داده اند.

سقوط تسلا در وال استریت، ایلان ماسک را تحت فشار قرار داد

ایلان ماسک، رئیس تسلا، اسپیس ایکس و توییتر که مدت ها در صدر رده بندی ثروتمندترین افراد روی زمین قرار داشت، به نفع برنارد آرنو، رئیس LVMH، مقام اول را واگذار کرد.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ایلان ماسک از ژانویه ۱۴۰ میلیارد دلار ضرر کرده است و همچنان ۱۳۰ میلیارد دلار را حفظ کرده است.

تبخیر بیش از نیمی از ثروت او عمدتاً به دلیل سقوط تسلا در وال استریت است (۶۹-درصد در سال ۲۰۲۲ تا ۲۸ دسامبر). از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک در پایان اکتبر به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار، این افت در بازار سهام ادامه داشت.

مارک زاکربرگ، بار فراجهان

موسس فیس بوک، مارک زاکربرگ، تلاش های خود را برای ترویج متاورس، این دنیای مجازی که توسط مروجین آن به عنوان آینده اینترنت معرفی می شود، مضاعف کرده است.

سرمایه‌گذاران در حال حاضر به دور از قانع شدن هستند، همانطور که با فروپاشی اقدام متا، شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، که از ابتدای سال ۶۵.۵ درصد کاهش یافته است، گواه آن است.

ثروت مارک زاکربرگ از ۸۱ میلیارد دلار به ۴۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. متا که به شدت به درآمد تبلیغات وابسته است، در این بخش نیز در شرایط تورم جهانی و افزایش رقابت متضرر شد.

لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، با رقابت TikTok مواجه شدند

دو بنیانگذار گوگل، لری پیج و سرگئی برین، از آنجایی که در سال ۲۰۱۹ فعالیت های پیشرو خود را در شرکت مادر آلفابت، که مالک یوتیوبیا سرویس پیام رسانی الکترونیکی نیز است، کنار گذاشتند، دیگر در راس این شرکت نیستند.

با این حال پیج و برین در هیئت مدیره آلفابت باقی می مانند که بزرگترین سهامداران آن هستند.

کاهش ۴۰.۵ درصدی سهام آلفابت از ژانویه، که از کاهش درآمد تبلیغاتی رنج می برد و در بخش سرگرمی با رقبایی مانند TikTok مواجه است، به ثروت این دو مرد ضربه زده است.

ارزش لری پیج ۴۶.۱ میلیارد دلار و سرگی برین ۴۴.۸ میلیارد دلار کاهش یافت. به ترتیب با ۸۲.۳ و ۷۸.۸ میلیارد دلار.

یک استثناء چینی

میلیاردر چینی Zhang Yiming (TikTok) در این میان یک استثنا است.

دارایی مالک ByteDance، شرکت مادر TikTok، در سال ۲۰۲۲ با ۱۰.۴ میلیارد دلار افزایش به ۵۵ میلیارد دلار رسید و او را به بیست و سومین فرد ثروتمند جهان تبدیل کرد.

اما TikTok در تیررس مقامات آمریکایی است که نگران ارتباط احتمالی بین برنامه محبوب اشتراک‌گذاری ویدیو و پکن هستند.

دولت بایدن ممنوعیتTikTok از تلفن های کارمندان فدرال را تایید کرده است و می تواند ByteDance را مجبور کند نسخه آمریکایی این برنامه را بفروشد.

منبع: خبرگزاری رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا