بزرگترین قرارداد توسعه ای در صنعت نفت به ارزش ۱۳ میلیارد دلار به امضا رسید

  کد خبر: 271202154529

سکینه مهرائی

۲۷ اسفند بزرگترین قرارداد توسعه ای به ارزش سیزده میلیارد دلار با شش میدان نفتی منعقد شد در این مراسم که با حضورمعاون رئیس جمهوری وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت برگزار شده بود اهداف و دستاورهای این قرارداد تشریح شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان کرد : با شروع دولت سیزدهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت به دولت وعده رشد تولید و صادرات را داده بودند و الحمدلله امروز این ماموریت و تکالیف به سرانجام رسید امروز افتخار داریم تا بزرگترین قرارداد تاریخ صنعت نفت را به امضا برسانیم طی هفته گذشته هم این توفیق را داشتیم با چهار شرکت داخلی قراردادهای فشار افزایی پارس جنوبی را منعقد کنیم وبرای جمع اوری گاز های مشعل ، افزایش تولید و کسب رتبه در تولید بار اول اهتمام جدی داریم و تمام تلاش ما آن است تا سهم به سزایی در رشد اقتصادی داشته باشیم.

خجسته مهر ادامه داد: تلاش ما این بود تا با با انجام و اجرای این طرح ها دستاوردهای بزرگ و قابل لمسی به مردم ارائه شود و از سویی با سیزده میلیارد دلاری که با شرکتهای اکتشاف و تولید و بانکها منعقد می شود زیر ساخت ها را برای برنامه هفتم توسعه به لحاظ کمی آماده کرده و رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم توسعه مکلف به آن شده ایم محقق شود.

وی افزود: قرادادهایی که در یک هفته اخیر به امضا رسیده است طرح های پیشران توسعه هستند با اجرای این طرح های پیشران مثل فشار افزایی پازرس جنوبی و سیزده میلیارد دلاری به میادین ششگانه توانستیم به یکی دیگر از اهداف دولت نایل آییم یکی ازان اهداف مردمی کردن اقتصاد کشور است با رقم سیزده میلیارد دلاری که ۱۲ و نیم میلیارد آن مربوط به بزرگترین میدان نفتی کشور است سرمایه های مردمی به سمت کارهای مولد و ثروت آفرین هدایت می شود برای اولین بار بانک ها از نقش تسهیل گری و تسهیلات دهندگی به سرمایه گذار تبدیل شد حتی پتروشیمی ها را برای تامین خوراک مورد نیاز شان وارد امور تولید و توسعه از میادین نفتی کردیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: یکی از شاخص های این طرح ها استفاده کردن از فکر و مدیریت و توان ایرانی است که اگر محقق شود میتوانیم ادعا کنیم که آن روز صنعت نفت ملی شده است چون این توان را داریم تا بزرگترین قراردادهای میدان ازادگان با ظرفیت حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا و و بخش بزرگی از ذخایر گاز در پارس جنوبی را مدیریت و عملیاتی کنیم.

خجسته مهر گفت: متاسفانه در دولت های قبل شرکت های بزرگ بین المللی از جمله ۸ شرکت بزرگ دنیا مثل شل و توتال قرارداد داشتند و اطلاعات توسعه این میادین را به دست آوردند ولی هیچ بحثی برای توسعه نداشتند امروز با انعقاد این قرار دادها ۴۰۰ هزار بشکه تولید مازاد در روز خواهیم داشت و با احتساب تولیدی که در حال حاضر برخی از این میادین دارند تولید نهایی به ۶۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید توجه کنید که در آمد سالانه ۱۵ ملیارد دلار می شود و این به معنای ارزش و ثروت آفرینی است بنابراین ، برای این مقدار تولید ثروت هم نیاز به حفر۶۱۵ حلقه چاه جدید و یا تعمیری داریم این حجم از طرح هم نیاز به ۵۰ دستگاه دکل حفاری داریم تا در این مناطق مستقر کنیم .

از ویژگی های دیگر این طرح ایجاد ۶۶ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم است. همچنین برای ان که مناطق پیرامونی این میادین از رفاه نسبی برخوردار و بهره ای از این توسعه داشته باشند حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای مسئولیت اجتماعی در نظر گرفتیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ادامه داد: یکی دیگر از توفیقات این است که به اجرای قراردادها و عملیاتی کردن آن سرعت بخشیدیم درسه استان کشور از شمالغرب تا غرب کشوراستان ایلام و در جنوب غرب کشوردر استان خوزستان این قرادادها ادامه دارد و این وعده را میدهیم که در سال آینده قراردادهای متعددی را خواهیم داشت و در زمان مناسب به استحضار مردم و مقامات خواهد رسید .

در پایان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران بزرگترین قرادادهای توسعه ای صنعت نفت ایران را با آزادگان قم،غرب کارون ، توسعه سه میدان سومار ، سامان و دلاوران در منطقه مرکزی و هلیدنگ انرژی گسترسینا منعقد و امضا کرد .

خروج از نسخه موبایل