کد خبر: 20030186066
بازارها و خدمات مالیروزنامه

بزرگ‌ترین موانع توسعه ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال تقریبا یک دهه است که برای تثبیت جایگاه خود در بازارهای مالی تلاش می‎کنند و در این مدت زمان کم، بخش قابل توجهی از تراکنش ‎های مالی را به خود اختصاص داده‎ اند.

اما هنوز موانع زیادی وجود دارند که ارزهای دیجیتال باید برای رواج بیشتر، این موانع و چالش‎ها را نیز پشت سر بگذارند.

کارمزد بالای شبکه، تاخیر در تایید تراکنش‌ها، عدم قانون‌گذاری، عدم سهولت در استفاده و… از مهم‎ترین موانعی است که سد راه پیشرفت ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی شده‎‌اند.

نوسان‎ های بزرگ و اغلب غیرقابل پیش‌بینی

ارزهای دیجیتال از زمان پیدایش و رواج در بازارهای مالی، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‎اند، به طوری که ارزش امروزی ۱۰ دلار بیت‌ کوینی که سال ۲۰۱۰ میلادی خریداری شده‌ است، به میلیون‌ها دلار می‎رسد.

جالب‎تر اینکه نوسان‎های بازار این ارزها، همچنان و هر روز که می‌گذرد، بیش‎تر نیز می‎شود و در سال‎های اخیر افت‌وخیزهای به مراتب شدیدتری را نیز در بازار ارزهای دیجیتال شاهد بوده‏ایم.

برای مثال اگر همین امروز تصمیم بگیرید ۱۰۰۰ دلاری از وجوه نقد دارایی‎های خود را به ارز دیجیتال، تبدیل کنید، هیچ معلوم نیست که بعد از ۲ هفته، ۱۰۰۰ دلار شما چند برابر شده است یا اینکه حتی ممکن است تمام دارایی‎های شما یک شبه ارزش خود را از دست داده باشد.

عدم سهولت در استفاده

درست است که دسترسی و تبادل ارزهای دیجیتال در سال‎های اخیر در مقایسه با گذشته، ساده‏تر شده و تاحدی از پیچیدگی‏ های تراکنش با ارزهای دیجیتال کاسته شده است، اما همچنان کار با این ارزها برای بسیاری مشکل است و اصطلاحا این فناوری ‎های دیجیتال، رابط کاربرپسندی پیدا نکرده ‎اند.

برای نمونه، اگر کاربری عادی برای اولین بار قصد خرید و فروش بیت کوین، یکی از متداول‌ترین ارزهای دیجیتال را داشته باشد، باید حتما در یکی از وب‌سایت‎ های ارائه‌دهنده‎ خدمات در این زمینه حساب کاربری باز کند، برای حساب خود یک کارت بانکی معتبر تعریف کند و چند روزی هم برای تأیید یا نهایی شدن فرآیند خرید یا فروش خود صبر کند و منتظر بماند.

شاید اگر اپلیکیشن‎ هایی که کاربران میلیونی دارند وارد حوزه خریدوفروش ارزهای دیجیتال شوند، این مشکل تا حد زیادی حل شود و کاربران بیشتری برای تراکنش‎ های مالی خود امکان استفاده از این ارزهای نوین را پیدا کنند؛ مثل اینستاگرام که اعلام کرده به زودی امکان انتشار پست‌های NFT را برای کاربران خود فراهم خواهد کرد.

عدم پذیرش همگانی

با این‌که فروشگاه ‎های زیادی در دنیا برای خرید و فروش ‎های مجازی و یا حتی حضوری، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را قبول می‎کنند،‌ اما همچنان این ارزها تا همگانی شدن فاصله‎ بسیار زیادی دارند.

اگر ارزهای دیجیتال نیز مانند پول ملی کشورها در تمامی تراکنش ‎های مالی مورد پذیرش قرار بگیرند و به درگاه‎ های پرداخت الکترونیک اضافه شوند، انقلابی عظیم در استفاده از ارزهای دیجیتال رخ خواهد داد.

به گزارش فینوپیا در ایران نیز با اینکه ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده‎اند، اما هنوز موفق نشده‎اند اعتماد کاربران عادی را به خود جلب کنند، کاربرانی که به دلیل اینکه هیچ نهاد یا مرکز معتبر دولتی این ارزها پشتیبانی نمی‌کند، درمورد آینده‎ ارزهای جدید مطمئن نیستند و حاضر نمی‎شوند، سرمایه‌های خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنند.

احتمال بالای سرقت

تمهیدات امنیتی زیادی برای پایین آوردن احتمال دزدی ارزهای دیجیتال اندیشیده شده‎، اما استفاده از این قابلیت‎های امنیتی نیازمند آگاهی و دانش فنی است که هر کاربری از آن‎ها اطلاع ندارد.

به همین دلیل اگر چه خیال کاربران حرفه ‎ای ارزهای دیجیتال از امنیت دارایی‎هایشان راحت است، اما دغدغه‏ کلاهبرداری و سرقت همواره ذهن تازه‎ واردان این حوزه را به خود مشغول می‎کند.

به هرحال تا زمانی که با قابلیتی به نام کیف پول دیجیتال و پیچیدگی‎های فعلی آن روبه‎رو هستیم، امکان سرقت دارایی‏های دیجیتال هم وجود خواهد داشت، همانطور که این مسأله در گذشته نیز رخ داده است.

سوء‌شهرت در زمینه‎ کلاهبرداری‎ های اینترنتی

چند سال پیش وقتی تازه از بیت کوین، اولین ارز دیجیتال صحبت می‎شد، تقریبا همه این ارز جدید را به عنوان پول رایج دارک‌وب و فعالیت‎های مجرمانه می ‎شناختند.

پولشویی و خریدوفروش کالاهای ممنوعه، از جمله دیگر مواردی بود که اعتبار بیت کوین را در همان روزهای ابتدایی فعالیت در بین کاربران خدشه‎ دار می‎کرد.

البته دور از ذهن هم نیست که از ارز دیجیتالی که قابلیت ردیابی ندارد و به صورت ناشناس رد و بدل می‎شود، برای خرید و فروش مواد مخدر، اسلحه و فرار از پرداخت مالیات استفاده شود. به‌هرحال چه موافق باشیم و چه مخالف، گمنامی و بی‎نامی از جمله قابلیت‎های منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال است که هم ممکن است مسبب خیر باشد و هم می‎تواند در راه شر به کار رود.

محدودیت ‎های مالیاتی

در قوانین مالیاتی بسیاری از کشورها، ارزهای دیجیتال جزو دارایی‎های نامشهودی‎اند که مشمول مالیات می‎شوند. بنابراین مطابق قوانین این کشورها هر زمان هنگام خرید و فروش ارز دیجیتالی، کاربر سودی بدست بیاورد،‌ باید مقدار سود کسب شده را در اظهارنامه‎ مالیاتی ابراز کند و مطابق آن مالیات بپردازد.

از سوی دیگر چون هنوز بسیاری از کشورها با ارزهای دیجیتال مثل ارزهای خارجی رفتار می‎کنند، خریدوفروش این ارزها صرف نظر از اینکه سود داشته باشد یا ضرر، مانند خرید ارزی خارجی با پول ملی در نظر گرفته می‎شود و از این نظر نیز شامل عوارض و مالیات‏ های تازه‎ای می‎شود.

بنابراین کاربران ارزهای دیجیتال یا باید فاکتور کلیه‎ خریدوفروش‎های خود با این پول دیجیتال را نگه دارند و در زمان مقتضی به ممیزهای مالیاتی ارائه دهند یا اینکه قید استفاده از این ارزها را بزنند تا در هزارتوهای مالیاتی گرفتار نشوند.

 البته تراکنش‎های مالی با ارزی به غیر از پول ملی در هر کشوری مقررات خاص خود را دارد، اما به نظر می‎رسد، با دلیل ویژگی‎های خاص ارزهای دیجیتال، در مقایسه با ارزهای خارجی، نهادهای دولتی به این پول‎های جدید، نگاه سخت‎گیرانه‏تری دارند.

عدم امکان توسعه

بدون اینکه بخواهیم سرمان را با توضیحات فنی درد بیاوریم، باید قبول کنیم که اغلب ارزهای دیجیتال زیرساخت‎های لازم برای رشد و توسعه را در اختیار ندارند. چرا که فناوری بلاک‌چین که برای توسعه‎ ارزهای دیجیتال به کار می‎رود، تنها اجازه‏ ذخیره‏ یک مگابایت از اطلاعات را در هر بلاک می‎دهد.

بدین ترتیب، ارز دیجیتالی مثل بیت کوین نهایتا در هر ثانیه تنها قادر است که از انجام ۳ تراکنش به صورت همزمان پشتیبانی کند. به عبارت دیگر، هرچه تعداد کاربران ارزهای دیجیتال بیشتر شود، شبکه‏ بلاک‌چین طراحی شده برای این ارزها با مشکلات بیشتری برای پشتیبانی از این تراکنش‎ها روبه ‎رو خواهد شد.

امروزه کارت‌های بانکی گاهی اوقات در هر ثانیه تا ۲۰۰۰ تراکنش را نیز پشتیبانی می‎کنند، بنابراین ارزهای دیجیتال نیز اگر بخواهند به مقبولیت کارت‌های بانکی دست پیدا کنند باید فکری به حال زیرساخت‎های فنی خود بکنند.

در مجموع باید به این نکته توجه داشته باشیم که ارزهای دیجیتال برای تکمیل و توسعه به زمان بیش‎تری نیاز دارند و تا زمانی که این مشکلات و موانع را بر طرف نکنند، به پولی قابل اعتماد و هم‌سطح پول‎های ملی تبدیل نخواهند شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا