کد خبر: 031002147128
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیروزنامه

بسترسازی برای بازار شایعات طلا

فعالان اقتصادی، معتقدند سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی باید در زمان دیگری اجرا می‌شد، زیرا یک‌سری ابهاماتی وجود دارد که پاسخ داده نشده و نیاز بود بسترهای لازم فراهم و در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا اینگونه بازار شایعات داغ نشود.

به گزارش عصراقتصاد، سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه ۱۴۰۲ همه مشاغل را موظف به اتصال به سامانه مودیان کرده است تا بر اساس این سامانه هر گونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات ستانی عادلانه انجام شود. این در حالی است که عده ای با فرافکنی بحث افزایش ۲۵ درصدی نرخ مالیات طلا را عنوان کرده اند و در این زمینه جوسازی انجام شده است.

روزگذشته سازمان امور مالیاتی اعلام کرد هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده است و اخذ مالیات ۲۵ درصدی از طلا کذب است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اصل طلا و جواهر و پلاتین بکار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید می‌باشد مشمول ارزش افزوده است.

هیچ مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده است بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان مالیاتی ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست

مالیات طلا و جواهر تغییر نکرده است

همچنین مهدی موحدی ‌بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیز اظهار کرد: هیچ نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند که از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارها است.

وی گفت: سایر مودیان در قالب حکم خاص مانند طلافروشان و یا پزشکان در قالب جز ۲ بند «ط» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز ملزم به استفاده از صورت‌حساب‌های الکترونیک هستند، اما غیر از این موارد خاص همه کسانی که تا پایان شهریور درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند، از اول دی ماه ملزم هستند که برای عملکرد فصل پاییز خود به ارائه صورتحساب‌های مالیاتی در سامانه مودیان اقدام کنند و کسانی که درآمدشان بعد از آن از ۱۸ میلیارد تومان تجاوز کند بعد از پایان زمستان امسال از اول تیرماه ۱۴۰۳ مکلف خواهند شد صورتحساب‌های خود را در سامانه مودیان ثبت کنند.

موحدی ‌بک‌نظر تاکید کرد: طلافروشان مانند سابق ملزم هستند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و کارمزد طلا بپردازند و هیچ حکم جدیدی برای طلافروشان وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: طلافروشان بر اساس قانون از ابتدای دی‌ماه مکلفند صورتحساب‌های خود را در سامانه مودیان بارگذاری کنند. یعنی فقط اتصال آنها به سامانه مودیان و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی مدنظر است و نرخ جدیدی از مالیات طلافروشان مطرح نیست.

به گزارش ایرنا، امروز سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که در حال حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و فقط ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود که این نرخ مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ است.

اخذ مالیات ۲۵ درصدی از طلا صحت ندارد

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفت‌وگویی درباره شایعه اخذ ۲۵ درصد مالیات از معامله‌گران اظهار کرد: از ابتدای دی‌ماه مقرر شد سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی برای همه صنوف اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه برخی به صورت غیرکارشناسی اطلاعات کذب را منتشر می‌کنند، افزود: اهداف سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، شفاف‌سازی فعالیت فعالان صنفی، جلوگیری از بی‌عدالتی مالیاتی و ارائه مدارک و اسناد بنگاه‌های اقتصادی در تکالیف مودیان است و فقط برای ایجاد شفافیت از ابتدا تا انتهای معاملات است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به نظر بنده و فعالان اقتصادی، سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی باید در زمان دیگری اجرا می‌شد، زیرا یک‌سری ابهاماتی وجود دارد که پاسخ داده نشده و نیاز بود بسترهای لازم فراهم و در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

وی ادامه‌داد: پیش از اجرایی شدن سامانه‌ها در صنایع مختلف، باید از فعالان حوزه نیز نظرخواهی انجام شود، اما این اقدام انجام نشد و دست اندرکاران به دنبال این بودند که این سامانه با سرعت اجرایی شود.

بذرافشان بیان‌ کرد: همکاران ما در صنوف طلا و دیگر فلزات گرانبها نسبت به ثبت سرمایه اولیه در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اعتراض دارند و می‌گویند که به لحاظ امنیتی ثبت اطلاعات معاملات خود در سطح شهرهای مختلف درست نیست.

وی درباره وضع معاملات در بازار طلا گفت: از ابتدای سال معاملات در بازار داخلی با رکود همراه بود و انتشار شایعه اخذ مالیات ۲۵ درصد این رکود را تشدید کرد؛ بنابراین ضروری است صاحبنظران و دست اندرکاران اطلاعات لازم را در اختیار عموم جامعه قرار دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا