کد خبر: 301101121149
اخبار شرکت هااقتصادروزنامهشرکت هاصنعت و معدن

بسیج همگانی آبی پوشان جاده مخصوص برای شکستن پیاپی رکورد تولید

ناعمه شاهوردیلو

رکوردشکنی‌های گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری به قدری شیرین بوده که مدیران این شرکت قصد دارند با بسیج زنجیره تامین در سال آینده نیز رکوردها را جابه‌جا کنند و خود را برای سالی پربار آماده کرده‌اند.

با روی کار آمدن مدیریت جدید در شرکت ایران خودرو، ضمن شناسایی و رفع گلوگاه‌های تولید، تولید ناقص به طور کامل حذف و  تولید کامل و مستقیم به اجرا درآمد که در نتیجه آن، با عبور از موانع تولید در دوران تحریم و حل چالش‌های داخلی، میزان تولید رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و در پایان نهمین ماه از سال ۱۴۰۱ رکورد تولید شکسته شد و دستیابی به افزایش عرضه و تحویل خودرو از دیگر ثمرات گذر از تولید ناقص و تولید مستقیم به شمار می‌رود. این اتفاق در سایه اقدام ارزشمند مدیرعامل ایران خودرو و با همکاری و انسجام کامل میان زنجیره تامین و گروه صنعتی ایران خودرو حاصل شد.

در حالی که شواهد حاکی از بازگشت ایران خودرو به روزهای اوج خود با مدیریت مهدی خطیبی است، با همکاری و تعامل با قطعه‌سازان و زنجیره تامین، تولید ماهانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو در این گروه هدف‌گذاری شده و امید می‌رود یکی از بهترین سال‌های صنعت خودروسازی در کشور رقم بخورد.

دستیابی به چنین دستاوردی، گروه ایران خودرو را برای ثبت رکورد تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده مصر و امیدوار کرده و در این مسیر روی حضور موثر و منسجم قطعه‌سازان کشور حساب ویژه باز شده است و انتظار می‌رود در سایه همراهی و هم‌افزایی زنجیره تامین، رکورد تازه‌ای در جاده مخصوص به وقوع بپیوندد.

از این نکته نباید گذشت که چنین هدف بزرگی نیازمند سرمایه‌گذاری جدید برای افزایش ظرفیت تولید در برخی قطعات و اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو است تا نقدینگی مورد نیاز با سرعت بالا و با کمترین هزینه تامین شود.

البته گروه صنعتی ایران خودرو با روی کار آمدن مدیریت تازه نفس، به منظور تحقق این هدف، شناسایی گلوگاه‌های تولید و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر را دستور کار قرار داد و موفق به رفع موانع تولید عبور مستقیم شد؛ چنانچه امروز با افزایش سرمایه‌گذاری به ظرفیت بالاتری برای تحقق رشد تولید دست پیدا کرده است، اما در این مسیر حمایت سیاست‌گذاران نیز لازم است و باید سیاست‌های دستوری و تحمیلی از این صنعت برچیده شود تا با واقعی شدن قیمت‌ها و سرعت گرفتن سرعت نقدینگی در این صنعت و رسیدن سود حاصل از معاملات به صاحبان اصلی آن، نقدینگی لازم به منظور افزایش تولید و کیفیت محصولات فراهم شود.

در این بین، عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد تا حدودی به هدف قیمت عادلانه، کاهش زیان انباشته خودروسازان و افزایش تولید و عرضه خودرو نزدیک شده بودیم که با سنگ‌اندازی‌های زیادی مواجه شد.

قطعا تولید در تیراژ بالا همراه با عرضه محصولات جدید در سال آینده و تداوم سیاست فروش خودروسازان در بورس کالا، شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان، سهامداران و متقاضیان خودرو فراهم خواهد شد.

با این اوصاف، سال ۱۴۰۲ را باید سال رشد صنعت خودروسازی دانست چرا که شرکت ایران خودرو بدون داشتن دغدغه تولید ناقص خودرو و همچنین انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌های خود وارد سال آینده می‌شود و با سرمایه‌گذاری‌های جدید، ظرفیت تولید قطعاتی که موجب کاهش تیراژ تولید خودرو می‌شوند را افزایش خواهد داد. البته تحقق تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ به وسیله ایران خودرو انسجام قطعه سازان و همکاری و هماهنگی کامل با این شرکت را می‌طلبد و ایران خودرو هم برای تحقق این هدف بزرگ و مهم قراردادهای خود با قطعه‌سازان را به‌روزرسانی می‌کند تا تامین‌کنندگان این شرکت با آگاهی به نیاز ایران خودرو برای تامین قطعات بتوانند خطوط تولید خود را برای تامین تیراژ تولید روزانه این شرکت به‌روزرسانی کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا