بندر پارسیان نخستین و تنها بندر تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران

  کد خبر: 130302129351

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان با بیان اینکه بندر پارسیان نخستین و تنها بندر تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی است، تاکید کرد که این بندر تنها بندر کشور است که صفر تا صد آن با تکیه بر توان داخل ساخته شده و بندری صددرصد ایرانی به شمار می‌رود؛ یعنی طراحی، مهندسی، اجرا و تامین مالی آن تماماً داخل کشور انجام شده و هیچگونه وابستگی به لحاظ دانش، اجرا و سرمایه به خارج از کشور ندارد.

به گزارش عصر اقتصاد، علی‌اصغر علامه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه فعالیت این منطقه ویژه در سه حوزه زیرساخت، بندری (صادرات و واردات) و جذب سرمایه برای منطقه تعریف شده است، ادامه داد: اکنون کشتی‌های شرکت سالکو در این بندر پهلوگیری کرده‌اند و می‌توان گفت؛ فعالیت بندر پارسیان نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه صنعت آلومینیوم کشور ایفا می‌کند.

او از جمله اقدامات پیگیری شده طی ۲ سال اخیر در این منطقه را صدور رویه‌های گمرکی در اواخر سال ۱۴۰۱ است که اجازه صادرات و واردات هر نوع کالایی را می‌دهد. همچنین اخذ مجوز تاسیس نیروگاه هزار مگاواتی نام برد.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس ادامه داد: همچنین مجوز برداشت آب از دریا را نیز اخذ کرده‌ایم و آب‌شیرین‌کن غرب استان هرمزگان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و پس از بهره‌برداری، آب مورد نیاز صنایع در منطقه پارسیان و لامرد تامین خواهد شد و در مسیر خود، پاسخگوی نیاز مردم به آب نیز خواهد بود.

علامه با اشاره به استراتژیک‌بودن محل منطقه ویژه پارسیان یادآور شد: منطقه ویژه پارسیان در محل تلاقی ۳ استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته و به دلیل نزدیکی آن به چاه‌های گازی و پایتخت انرژی ایران، یعنی عسلویه و همسایگی با بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان (پارس جنوبی) و همجواری با منطقه ویژه لامرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همچنین نزدیکی این منطقه با کشورهایی چون قطر، عربستان، عمان و امارات از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه حدوداً دو دهه پیش بر اساس آمایش سرزمین مناطقی برای جانمایی صنایع انرژی‌بر انتخاب شد، ادامه داد: این منطقه در در سال ۱۳۸۴ با عنوان منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان فعالیت خود را آغاز کرد که طی ۱۳-۱۴ سال گذشته طرح‌هایی که شروع کرده بود، به کندی جلو رفت اما خوشبختانه طی دو سال اخیر با توجه ویژه وزارت صمت و ایمیدرو این پروژه‌ها که در تمامی حوزه‌های مد نظر ما تعریف‌شده‌اند، به طور متوازن و با شتاب بیشتری در حال پیشروی است.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس افزود: حدود ۴۰ پروژه زیرساختی بزرگ و کوچک طی دو سال گذشته در این منطقه شروع شده و در حال پیشرفت است. در بخش جذب سرمایه نیز ۲۰ قرارداد با سازمان‌های خصوصی و دولتی و شرکت‌های پتروشیمی منعقد شده که عملیات اجرایی تعدادی از آن‌ها آغاز شده و بخش دیگر نیز در مرحله مطالعات مهندسی و تامین سرمایه قرار دارند.

علامه بیان کرد: حدود ۲۵۰۰ نفر به طور مستقیم در منطقه ویژه پارسیان مشغول به کار هستند. سال گذشته قول داده بودیم که هزار موقعیت شغلی ایجاد کنیم که خوشبختانه سربلند از آن بیرون آمدیم و در این راستا ۱۱۰۰ شغل در سامانه رصد دولت ثبت شده است.

در سال ۱۴۰۲ نیز چشم‌انداز ایجاد ۱۵۰۰ شغل را ترسیم کرده‌ایم. در ستاد منطقه ویژه پارسیان حدود ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند که ۷۳ درصد آن را بومیان استان هرمزگان تشکیل می‌دهند.

او افزود: پروژه دیگری که در سال ۱۴۰۲ در این منطقه آغاز خواهد شد، پروژه احداث ذوب‌آهن است که مجوزهای لازم آن اخذ شده و در حال عقد قرارداد هستیم. مقدمات اخذ مجوزهای زیست‌محیطی نیز انجام شده و به محض صدور آن، عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان گفت: این منطقه در موقعیت طلایی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و برای تولید ۱۸ میلیون تن پتروشیمی، ۴ میلیون فولاد، ۱۶۰۰ تن آلومینیوم، ۲ هزار مگاوات برق و ۴۵۰ هزار متر مکعب آب طراحی شده است.

علامه در پایان بیان کرد: در سال گذشته ۱.۵ میلیون تن صادرات و ۴۰۰ هزار تن واردات از طریق بندر پارسیان صورت گرفت؛ صادرات محصولات سیمانی و گچ و واردات آلومینا انجام شد.

کشورهای مقصد ما آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند و واردات نیز از چین صورت گرفت. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۱۰۰ هزار تن واردات و ۳۰۰ هزار تن صادرات انجام شده است.

خروج از نسخه موبایل