کد خبر: 29010178563
جهان

بهای سنگین قرنطینه شانگهای برای چین

ترجمه: محمود نواب مطلق

طولانی شدن قرنطینه شانگهای به عنوان پایتخت اقتصادی و مالی چین عواقب سنگینی بر اقتصاد این کشوردارد.

پس از دو هفته اعمال مقررات محکم و استوار قرنطینه در شانگهای تنها کسانی که هر دو یا سه روز یکبار آزمایش کرونا می‌دهند مجاز به خروج از منزل هستند. شدت تغییرات به وجود آمده بسیار قابل توجه است.

خیابان‌های مملو از جمعیت خریدارانی که در مقابل کافه رستوران‌ها برای عکس گرفتن با یکدیگر مسابقه می‌گذاشتند جای خود را به صف‌های ساکنین محلی با رعایت فاصله بهداشتی دو متری داده‌است.

هر دو دقیقه یکبار یک کامیون در خیابان عبور می‌کند. تهیه مایحتاج ساکنین شهر به یک معضل اساسی تبدیل شده‌است. بیشتر کارخانه‌های شهر فعالیت خود را در تولید و تحویل هرنوع محصولی متوقف کرده‌اند چرا که مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز تولیدشان به آنها نمی‌رسد.

قرنطینه پایتخت مالی و اقتصادی چین ضربه سنگین اقتصادی به چین محسوب می‌شود. چراکه به عنوان مثال تولیدکنندگان خودروبرقی در سایر شهرهای غیرقرنطینه نیز مجبور شده‌اند تولیدات خود را به دلیل در اختیار نداشتن قطعات مورد نیازشان متوقف کنند.

«دان وانگ» اقتصاددان و رئیس بانک هنگ کنگی «هانگ سِنگ» در این خصوص می‌گوید: «شانگهای به عنوان یک مرکزمهم صنعتی در زمینه تولید محصولات نهایی و از آن مهمتر برای تولید قطعات با فناوری پیشرفته، در صنعت خودروسازی، لوازم برقی و تولید مواد جدید در چین محسوب می‌شود.

همچنین این شهر مرکز مهم ارائه خدمات در سطوح بالا در زمینه‌های گوناگونی چون مشاوره حقوقی، مالکیت معنوی و امورمالی است. فعالیت در بورس نیز به دلیل تعطیلی متوقف شده‌است.

به طور کلی بازارهای مالی نیز به مشکل خورده‌اند. بازرگانانی نیز که مجبورند از منزلشان کار کنند کارایی بسیار کمتری دارند. آنها مجبورند بیشتر به مبادلات کلان به جای مبادلات خرد بپردازند.

این خود یعنی بهره‌مندی از میزان نقدینگی کمتر و پرداختن بیشتر بهره برای وام‌ها.»

بانک مرکزی چین جمعه ۱۵ آوریل(۲۶ فروردین) در واکنش به این مشکل اعلام کرد نرخ ذخایر خود را کاهش می‌دهد. شانگهای خود به نمونه‌ای برای کل کشور در مبارزه سخت با ویروس تبدیل شده‌است.

بانک«نوبورا» در تحلیلی که ۱۱آوریل(۲۲فروردین) منتشر کرد با اشاره به اقدام بانک مرکزی چین نوشت: «بیش ار ۳۷۳میلیون نفر یعنی یک چهارم جمعیت چین در محدویت‌های شدید چه برای مسافرت و چه برای جابجایی محلی قرار گرفته‌اند.»

در همین روز شهر «کانتون» نیز به دلیل وجود ۲۷ مورد کرونا کلاس‌ها را به حالت تعلیق در‌آورد و خروج از شهر را نیز ممنوع اعلام کرد.

نتیجه آنکه استفاده از حمل و نقل ریلی به عنوان اصلی‌ترین وسیله جابجایی در اوایل آوریل  با ۳۰۰۰ قطار در روز افت ۳۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) داشته‌است.

نهادهای مالی کاهش رشد اقتصادی چین را درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) پیش‌بینی کرده‌اند. بر اساس بررسی‌های انجام شده رویترز با کمک تعدادی از اقتصاددانان؛ درسه ماهه نخست سال۲۰۲۲ (سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰) به دلیل امکان فعالیت اقتصادی بیشتر، تولید ناخالص داخلی چین ۶/۰ درصد رشد کرد؛ اما از ابتدای ماه مارس (اوایل اسفند۱۴۰۰) این فعالیت متوقف شد.

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)  معادل ۵ درصد پیش بینی می‌شد که این خود نیز از رقم ۵/۵ درصدی هدف‌گذاری شده دولت چین کمتر است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا