کد خبر: 260702140775
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

بهبود روند تولید با تقویت ذخایر ارزی کشور

کارشناس امور بانکی و اقتصادی گفت: زمانی که تامین ارز و به دنبال آن واردات تسهیل شود دسترسی‌های واحد‌های تولیدی نیز افزایش خواهد یافت.

حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی و اقتصادی گفت: تقویت ذخایر ارزی می‌تواند بر بحث‌های مختلفی از جمله سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی که می‌تواند نقش موثری در بازار داشته باشد اثر بگذارد.  از سوی دیگر تقویت ذخایر ارزی می‌تواند در بحث تامین ارز در بخش واردات کالا‌های اساسی و موارد مورد نیاز بر مبنای اولویت تاثیر گذار باشد.

او می‌گوید: زمانی که تامین ارز و به دنبال آن واردات تسهیل شود دسترسی‌های واحد‌های تولیدی نیز افزایش خواهد یافت و این کمک شایانی به زنجیره تولید کشور خواهد کرد برخی مواقع به سبب محدودیت‌ها شاهد صف‌های طولانی در بحث ثبت سفارش‌ها  بودیم بر همین اساس قطعا زمانی که دست بانک مرکزی باز‌تر باشد و ذخایر ارزی بهبود بیشتری داشته باشد روند سرعت خواهد گرفت که این نیز مسقیم بر روند تولید اثر گذار خواهد بود.

روز گذشته بود که محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد متوازن بخش‌های مختلف اقتصادی ایران و افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشورمان در برابر شوک‌های اخیر جهانی گفت: وضعیت ذخایر ارزی ایران به دلیل رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در حال افزایش است.

۲۴ مهر ما نیز صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۲۱.۱ میلیارد دلار برآورد کرد که ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است و پیش‌بینی می‌کند که این میزان در سال ۲۰۲۴ به ۲۴.۳ میلیارد دلار برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا