کد خبر: 141201123145
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

بهره‌برداری از۳۵۰ پروژه ایمن‌سازی و رفع نقاط پرتصادف راه‌های کشور

 آیین متمرکز بهره‌برداری از ۳۵۰ پروژه اصلاح، ایمن‌سازی و رفع نقاط پرتصادف راه‌های کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی در البرز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین بهره‌برداری از ۳۵۰ پروژه اصلاح، ایمن‌سازی و رفع نقاط پر تصادف راه‌های کشور صبح شنبه به وسیله وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات کشوری و استانی به صورت حضوری در استان البرز و با ارتباط تصویری به صورت ویدئو کنفرانس با ۱۰ استان دیگر برگزار شد.

اعتبار بهره‌برداری از ۳۵۰ پروژه اصلاح، ایمن‌سازی و رفع نقاط پر تصادف راه‌های کشور بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد است.

در این مراسم پروژه کنارگذر پل فردیس نیز به بهره‌برداری رسید.

البرز یکی از پرترددترین استان‌های کشور است

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز اظهار کرد: این پروژه فاز نخست از طرحی بزرگی به شمار می‌رود که با تکمیل آن گره ترافیکی حد فاصل پل فردیس تا پل کلاک برای همیشه رفع می‌شود.

علی زندی فر، ادامه داد: قرینه این کنارگذر نیز در حال تکمیل است و پیش‌بینی می‌شود تا زیر بار ترافیک برود، همچنین تعریض پل جاده مخصوص و اضافه کردن یک باند جدید به آن هم در حال اجراست.

او اضافه کرد: کنارگذری که امروز آماده بهره‌برداری است، حدود ۳۰ درصد از ترافیک این محدوده را کاهش خواهد داد.

این مسئول تصریح کرد: اگر تمام پروژه‌های مدنظر در محدوده پل فردیس تا کلاک به بهره‌برداری برسد، می‌توان امیدوار بود که ترافیک این محدوده تا ۸۵ درصد کاهش یابد.

زندی اظهار کرد: اعتبار هزینه شده برای کنارگذر فردیس حدود ۳۵ میلیارد تومان بوده و بقیه طرح‌های باقی مانده برای کاهش ترافیک این محدوده نیز به ۷۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

او بیان کرد: در محور ماهدشت به اشتهارد در ۶ ماه نخست سال گذشته ۲۶ فوتی داشتیم که با امکانات موجود با رفع مشکلات این آمار به ۹ نفر رسیده این مورد در محورهای مشکل ساز دیگر استان مانند محور سهلیه و چهارباغ هم صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز تصریح کرد: برای محورهای آتشگاه که یکی از محورهای توریستی استان هم مطالعه انجام شده و در سال آینده ۱۴ کیلومتر اصلاح و بهسازی خواهد شد.

زندی فر گفت: البرز یکی از پرترددترین استان‌های کشور است به طوری که مسیر تهران کرج قزوین رکورددار کشور با ۴۰۰ هزار تردد در روز است.

او اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که در محور چالوس و آزادراه کرج قزوین انجام کارهای عمرانی به سختی انجام می‌شود و به دلیل تردد بالا انجام کارهای بهسازی با مشکل مواجه است. برای مثال جاده چالوس به تنهایی اندازه برخی از آزادراه‌های بزرگ کشور تردد دارد که همین انجام کارهای عملیاتی را سخت کرده است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز متذکر شد: در آزادراه کرج قزوین با اختلاف پرترددترین راه کشور است و در این مسیر ۵۱ مسیر دسترسی نیز وجود دارد که تردد وسایط نقلیه سنگین هم در این مسیر انجام می‌شود.

ارتقای ایمنی راه‌ها یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی

ارتقای ایمنی راه‌ها یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که در دو بخش اقدامات پیشگیرانه و اقدامات واکنشی برنامه ریزی لازم انجام می‌شود.

در همین راستا و مشابه سایر کشورهای پیشرو در سال ۱۳۹۵ جمع‌آوری پالایش و تحلیل اطلاعات تصادفات جاده‌ای کشور انجام و یک هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف شناسایی و اولویت بندی شد و بلافاصله آشکارسازی نقاط با نصب علائم اخطاری و انتظامی انجام شد.

سپس از طریق شرکت‌های مهندسین مشاور ذیصلاح طرح‌های اصلاحی تهیه و به منطور اجرا به استان‌ها ابلاغ شد تا متناسب با منابع مالی عملیات اجرایی برای رفع و اصلاح نقاط مذکور صورت گیرد.

با توجه به منابع در اختیار تاکنون از این تعداد ۶۹۳ نقطه توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها اصلاح اساسی شده که دارای صورت‌جلسه اصلاح با پلیس راه است که تعداد ۳۹۳ نقطه‌ی آن تا پایان سال ۱۴۰۰ و ۲۰۰ نقطه نیز در سال ۱۴۰۱ جمعاً با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال انجام شده است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد ۳۶۷ نقطه حادثه خیز علاوه بر فهرست مذکور نیز رفع و اصلاح شده است.

به همین منظور امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی ٣۶۶ نقطه پرحادثه و پر تصادف اصلاح شده در سطح کشور به بهره برداری خواهد رسید که حدود ۱۹۰ نقطه آن شامل اقدامات اساسی (احداث تقاطع احداث زیرگذر، احداث دوربرگردان احداث، واریانت احداث میدان اصلاح هندسی تقاطع یا، قوس تعریض راه و …) و مابقی شامل اقدامات ایمن سازی کم هزینه و زودبازه (از جمله نصب روشنایی نقطه‌ای در تقاطع اصلاح دماغه نصب حفاظ تکمیل تابلو و علائم اصلاح قوس و….) است که جمع اعتبار هزینه شده حدود ۱,۱۲۰ میلیارد تومان (اعتبار به روز شده حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان) است.

مطابق با مصوبات نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در بهمن سال ۱۴۰۰ دستورالعمل بازنگری شده‌ی شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پر تصادف راه‌ها تصویب و اطلاعات مربوط به تصادفات جاده‌ای دوره‌ی زمانی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ جمع‌آوری پالایش و راستی آزمایی و در نهایت منجر به شناسایی ۸۸۷ نقطه پر تصادف جدید شد که اخیراً از سوی معاون حمل‌ونقل وزارت متبوع و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به استانداران سراسر کشور ابلاغ و به عنوان برنامه اجرایی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مد نظر قرار خواهد گرفت. همچنین تا قبل از شروع تعطیلات نوروزی اقدامات آشکارسازی و ایمن سازی اولیه ۸۸۷ نقطه با تکمیل انجام خواهد شد و مراتب به استان‌ها ابلاغ شده است که موضوع در دست پیگیری است.

۳۵۰ پروژه رفع نقاط پرحادثه کشور با اعتبارات راهداری اجرایی می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آیین بهره‌برداری از ۳۵۰ پروژه اصلاح، ایمن‌سازی و رفع نقاط پرتصادف راه‌های کشور که به صورت متمرکز در کنارگذر پل فردیس برگزار شد، اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بنا بر وظایف خود و برنامه از پیش تعیین‌شده هر سه سال یک بار بررسی جاده‌ها را برای شناسایی نقاط پرحادثه و پرتصادف در دستور کار خود قرار داده است.

داریوش امانی با بیان اینکه ممکن است نقطه‌ای در گذر زمان حادثه خیز شود، تصریح کرد: این امر به دلیل تغییر شاخص‌های تصادف یا گرفتن دسترسی از این مراکز صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: ۳۵۰ پروژه رفع نقاط پرحادثه با اعتبارات راهداری شناسایی و اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: برای ساماندهی یک ساله تمامی نقاط پرخطر در سطح کشور نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

۲۰ درصد ترافیک ملی در آزادراه تهران – کرج است

 استاندار البرز نیز در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان، افزود: وزیر جوان و محترم راه و شهرسازی در دولت مردمی ایران قوی، تلاش‌های گسترده‌ای بویژه در راستای توسعه، ایمن سازی و بازگشایی گره‌های ترافیکی کشور داشته‌اند و با اشراف به مسائل استان البرز، نظارت و پیگیری خاصی برای پیشبرد پروژه‌ها دارند.

مجتبی عبداللهی گفت: با عزم و اراده‌ای که در دولت مردمی سیزدهم و نیز وزارت راه و شهرسازی برای کسب رضایتمندی و آسایش مردم شکل گرفته، امید است که توسعه و رفع مشکلات راه‌های البرز تسریع شود.

او افزود: آزادراه تهران – کرج – قزوین ۲۰ درصد از ترافیک کشور را دارد و بارها مورد تعریض و اجرای عملیات مسکن وار قرار گرفته است ولی اکنون بر این باور هستیم که باید اقدام بزرگ‌تری شکل گیرد.

استاندار البرز گفت: اتوبان شهید سلیمانی در امتداد ادامه آزادراه شهید همت در استان که ۸۷ درصد پیشرفت دارد، در صورت توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی و تأمین اعتبار در دهه مبارک فجر ۱۴۰۲ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

عبداللهی با بیان اینکه روزانه به صورت میانگین ۳۰۰ هزار خودرو در اتوبان تهران – کرج تردد دارند، گفت: ضرورت دارد نگاه ویژه ملی و به طور خاص از وزارت راه و شهرسازی به این آزادراه معطوف شود چراکه بار ترافیک و تردد ملی را بر دوش دارد.

او افزود: اکنون در کنار کنارگذر شمالی کرج، برای برون رفت از ترافیک‌های این آزادراه، آزادراه جنونی کرج نیز طراحی شده و می‌توان اتوبان فعلی را نیز به صورت دو طبقه برای تردد مردم کشور مهیا کرد.

استاندار البرز گفت: با عزم و اراده‌ای که در دولت مردمی سیزدهم و نیز وزارت راه و شهرسازی برای کسب رضایتمندی و آسایش مردم شکل گرفته، امید است که توسعه و رفع مشکلات راه‌های البرز تسریع شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا