کد خبر: 090402131277
روزنامهسیاست

به بهانه سالگرد حمله شیمیایی به سردشت؛ «عصراقتصاد» بررسی می کند؛ نه می بخشیم نه فراموش می کنیم

گروه سیاسی- «فرناندو آریاس» مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به مناسبت فرارسیدن سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت پیامی ویدیویی منتشر کرد.

متن این پیام که در مراسم گرامیداشت قربانیان حمله شیمیایی  به شهر سردشت پخش شد ، به شرح زیر است:امروز ما در این جا گردهم آمده ایم تا یاد و خاطره ی رخدادی غمبار و فاجعه بار را گرامی بداریم ،واقعه ای که می باید آن را تذکاری ناگوار و سترگ از آثار دهشتبار جنگ بر زندگی مردمان بیگناه قلمداد کرد.

این واقعه ی دردناک که آن را با اندوه تمام به یاد می آوریم همان حملات شیمیایی علیه مردمان سردشت در تاریخ بیست و هشتم ژوئن هزار و نهصد و هشتاد و هفت است. در آن روز، مردان زنان و کودکان بیگناه قربانی تهاجم هولناک گازهای شیمیایی مرگباری شدند که جانها را ستاند، بی تردید طنین درد، رنج و اندوه نجات یافتگان و همه آنانی که از این حملات آسیب دیده و آثار گرانبار آن را به دوش می کشند همواره با ما خواهد بود در اینجا اجازه می خواهم تا یاد و خاطره ی قربانیان این واقعه را گرامی داشته و با کمال احترام اعزاز و تکریم خود را نثار یاد و خاطره ی آنها نمایم .

همچنین در همینجا فرصت را مغتنم شمرده و خواستار آنم تا بار دیگر جامعه جهانی نیز تعهدات خود را در پابندی به هنجار جهانی منع به کارگیری این دسته از سلاحهای نفرت انگیز تجدید نماید.

برخلاف سال ۱۹۸۷، جهان اکنون  از نظام جامعی از منع علیه این دسته از سلاح های نفرت انگیز بهره مند است که در کنوانسیون سلاحهای شیمیایی تعبیه شده است.

این کنوانسیون معاهده بین المللی الزام آور بی نظیری است که اهداف اصلی آن از میان بردن کامل هرگونه امکان و احتمال به کارگیری سلاحهای شیمیایی است.

در اینجا در کنار ابراز دوباره احترام خود به قربانیان حملات شیمیایی عمیقاً بر این باورم که با اتکای به کار جمعی می توان به تقویت این کنوانسیون کمک کرد.

در عین حال، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مراسم گرامی داشت قربانیان حمله شیمیایی به شهر سردشت پیامی ارسال کرد.

متن پیام حسین امیرعبداللهیان به این نشست که صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شده به شرح زیر است:سخن را با صلوات بر پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) سلام بر امامان معصوم (س) و درود به ارواح طیبه امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی دفاع مقدس دفاع از حرم امنیت و غیرت آغاز میکنم و در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت ضمن ادای احترام به مقام شامخ همه شهدای شیمیایی کشور یاد و خاطره ایثارگریهای آنان را گرامی میدارم و از خداوند متعال برای همه جانبازان عزیز از جمله جانبازان شیمیایی به ویژه بانوان جانباز شیمیایی سلامتی و بهبودی عاجل طلب میکنم

تاریخ دفاع مقدس مملو از صفحات زرین دفاع قهرمانانه و مقاومت پیروزمندانه ملت ایران در برابر تجاوز و همچنین آثار و صدمات بجامانده از ددمنشیها و ناجوانمردیهای دشمن است که در این میان زخم ها و رنج های ناشی از سلاحهای شیمیایی از همه دردناکتر و یادآور جنایتی است که وجدانهای بیدار بشری هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

شواهد معتبر و مدارک غیرقابل انکاری از شراکت عملی و گسترده برخی دول غربی به ویژه آلمان انگلیس فرانسه هلند و آمریکا در انجام این جنایات از طریق تجهیز رژیم صدام به سلاحهای شیمیایی و کمک به آن در استفاده از آنها علیه مردم ایران وجود دارد به عنوان مثال تأسیسات تولید سلاح شیمیایی در سامرا و فلوجه عراق با مشارکت وزارت دفاع آلمان ساخته شد؛ با محموله های شیمیایی دریافتی از آمریکا به تولید رسید و سلاح های شیمیایی تولیدی آن به وسیله جنگ افزارهای تهاجمی فرانسوی علیه شهروندان ایران استفاده شد.

یکی از ابعاد کمتر دیده شده جنایت استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران کاربرد وسیع آن علیه شهرها و غیرنظامیان بویژه زنان بی دفاع و کودکان بیگناه بود که باعث شهادت هزاران نفر و جانباز شدن دهها هزار نفر گردید که گروه کثیری از آنها هنوز نیز با درد و رنج شبانه روزی ناشی از آثار آن به مشقت روزگار میگذرانند.

گفتنی است، بمباران شیمیایی سردشت یک جنایت جنگی و بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت در ایران انجام داد.

در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته شده و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا