کد خبر: 17080053915
بازرگانی

رییس اتاق بازرگانی ایران: به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید ظرفیت گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد و تهاتر نیز یکی از گزینه‌های این همکاری مشترک خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در جریان دیدار با رییس گمرک پاکستان از ظرفیت بالای همکاری‌های مشترک میان دو کشور گفت و از این مقام پاکستانی خواست برخی مشکلات اجرایی در رابطه دو طرف را برای بالا بردن آمار تجاری برطرف کند.

رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که از بین ۱۵ کشور همسایه، پاکستان برای مردم ایران، جایگاه متفاوتی دارد، تصریح کرد: قرابت و نزدیکی خاصی بین دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور از نظر سیاسی روابط گسترده‌ای برقرار کرده‌اند هرچند متأسفانه سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور هم‌تراز با روابط سیاسی نیست.

او با ابراز امیدواری نسبت به یافتن پاسخی مناسب درباره علت حجم پایین روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور، تأکید کرد: بدون شک مشکلی در سطح مناسبات رسمی ایران و پاکستان وجود دارد که حجم روابط غیررسمی آن بیشتر است. ظرفیت‌های بی‌نظیری برای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک وجود دارد؛ اما همچنان نتوانستیم موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور را محقق کنیم.

شافعی به نواقص جدی در زیرساخت‌های گمرکات مرزی دو طرف اشاره کرد و گفت: برای بهبود سطح روابط باید این نواقص را برطرف کنیم. این مشکلات در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و پاکستان چه از نظر ریلی و چه جاده‌ای وجود دارد. مدتی است که روند عبور و مرور کامیون از هر دو طرف مختل شده که با حل آن بخش قابل‌توجهی از مسائل برطرف خواهد شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور از تعرفه‌های گمرکی و لزوم تجدیدنظر درباره آنها سخن گفت. به اعتقاد او باید طبق واقعیت‌های اقتصادی هر دو کشور، درباره تعرفه‌های گمرکی تصمیم گرفت. بخشی از کالاهای ایرانی با کالاهای پاکستانی قابلیت تهاتر دارد، هرچند موضوع تعرفه‌ها روی این موضوع اثرگذار است. بر این اساس می‌توانیم گاز LPG بدهیم و در مقابل برنج وارد کنیم یا سیب بدهیم و در مقابل نارنگی یا انبه وارد کنیم. این موضوعات باید در گفت‌وگوهای مقامات دولتی مطرح و مورد توافق قرار گیرد.

شافعی ادامه داد: اتاق ایران آمادگی پذیرش هیات از اتاق پاکستان را دارد و برای اعزام یک هیات تجاری به پاکستان برنامه‌ریزی می‌کند، چراکه معتقد است با همین رفت‌وآمدها می‌توان بخش زیادی از مشکلات را برطرف کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا