کد خبر: 1509997532
اقتصاد کلان

بودجه واکسن کرونا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است

معاون سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: یارانه دارو و شیر خشک در بودجه ۱۴۰۰ تا ۲۰۹ درصد افزایش یافته است.

حمید پوراصغری، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بودجه واکسن کرونا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: یارانه دارو و شیر خشک در بودجه ۱۴۰۰ تا ۲۰۹ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی در بودجه سال آینده از ۸۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که البته این رقم با توجه به درآمدهای اختصاصی که برای برخی از دستگاه‌ها دیده شده و همچنین بند ه تبصره ۴ قانون برنامه و بودجه بالاتر هم خواهد رفت.

پوراصغری گفت: همچنین تسهیلات مشوق‌های صادراتی نسبت به بودجه امسال ۶۷ درصد، رشد اعتبارات داشته و اعتبارات سازمان ملی استاندارد هم ۱۵۷ درصد بالاتر رفته است.

وی تاکید کرد: یارانه خرید نان را هم از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم که این یک جهش در خرید تضمینی گندم خواهد بود.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اعتبارات تنظیم کالاهای اساسی هم با رشد ۷۵ درصدی مواجه بود. همچنین در بودجه ۱۴۰۰ شاهد رشد ۸۰ درصدی اعتبارات تملک، دارایی سرمایه‌ای، محیط زیست با تامین تجهیزات کالایی اتفاع حریق بودیم. همچنین برای اصلاح ژنتیک جوجه‌های یک روزه هم اعتبارات را افزایش داده‌ایم.

همچنین رمضان‌پور، معاون امور مجلس و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه در این نشست با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: با توجه به تورم و معیشت، جهت‌گیری‌های مشخصی در بودجه ۱۴۰۰ داریم که افزایش حقوق و معافیت مالیاتی از حقوق ۳ میلیون به ۴ میلیون و افزایش حداقل حقوق از ۲.۸ میلیون به ۳.۵ میلیون تومان از جمله اقدامات دولت برای حمایت از مردم بوده است.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مانند سال‌های گذشته در بودجه ۱۴۰۰ هم استمرار خواهد یافت.

رمضان‌پور افزود: برای حمایت سربازان، اعتبارات این گروه رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. همچنین ۱۶ هزار میلیارد تومان هم بابت کاهش فقر مطلق در نظر گرفته‌ایم.

وی بیان داشت: ۲۰ میلیون نفر در آحاد جمعیت کشور هم تحت پوشش رایگان بیمه هستند که سهم بیمه آنها را دولت پرداخت می‌کند. همچنین اعتبارات گروه معلمان از ۶۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۹ به ۹۴ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ افزایش دادیم و در بخش درمان هم ۳۰ هزار نفر را استخدام کردیم.

همچنین مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ در این نشست با اشاره به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۹۹ رشد ۵۲ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: امسال یک ماه زودتر بودجه شرکت‌های دولتی را به مجلس ارائه کردیم و در این مدت متغیرهای نرخ ارز به روز شدند.

خانلو تاکید کرد: شرکت‌های دولتی مکلف به اجرای تکلیف‌های قانونی دولت هستند بنا بر این اگر می‌گوییم شرکت دولتی زیان‌ده است، دلیل آن عملکرد شرکت نیست بلکه اجبار به انجام تکالیف دولتی باعث آن شده است.

سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به بودجه شرکت نفت بیان داشت: تمام درآمدهای حاصل از نفت در بودجه شرکت نفت می‌آید اما ۸۵.۵ درصد آن متعلق به وزارت نفت نیست و وارد بودجه سایر شرکت‌ها می‌شود.

خانلو افزود: امسال در بخش درآمدهای شرکت‌ها فقط به اندازه ۱۴.۵ درصد قانونی در خصوص شرکت نفت و گاز اعمال شد و یکی دیگر از اقدامات انجام شده تدقیق ارقام دو بار منظور شده مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است.

منبع: ایلنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا