کد خبر: 090203157642
اقتصادبانک و بیمهروزنامهبررسی عصر اقتصاد از تحلیل بازارهای موازی مالی:

بورس آماده صعود، طلای جهانی در رِنج کشی و تتر و دلار نزولی!

بازار میدان فردوسی قیمت دلار را به پایین تر از ۶۰ هزار توان رساند تا نشان دهد تخلیه هیجانات ناشی از نا آرامی های منطقه ای کاملا در حال تخلیه شدن، است. اما با این حال تکنیکالیست ها بر این باورند که نرخ دلار می تواند تا سطح ۵۵ هزار تومان نیز به پایین کشیده شود. هر چند که این روند را برخی کوتاه مدت ارزیابی می کنند.

احتمال رسیدن دلار به محدوده ۵۵ هزار تومان !

هادی بهرامی کارشناس بازارهای مالی در این باره می نویسد: قیمت دلار گرچه در بلند مدت صعودیست اما در بازه کوتاه مدتی امکان کاهش ۸ درصد دیگر تا حمایت بعدی ۵۵ هزار تومان وجود دارد.

قیمت دلار طی ۱۴ روز معاملاتی، از سقف تاریخی ۷۲ هزار تومان در اوج طمع تا محدوده ۶۰ هزار تومان ریزش کرد که در حال حاضر در کانال های تلگرامی درمحدوده ۶۱ هزار تومان و در خیابان فردوسی قلب بازار ایران ۶۰ هزار تومان و کمتر معامله میشود. این ریزش زمانی اتفاق افتاد که سرمایه گذاران در اوج طمع و خوش بینی به اهداف بالاتری در کوتاه مدت فکر میکردند؛ البته ریزش های فعلی به نشانه ریزش عمیق در بلند مدت نیست ولی هنگامی که قیمت دلار یا هر مورد دیگری در کوتاه مدت رشد زیادی را تجربه میکند، باید به روند اسپایک و تند و تیز صعود شک کرد.

بعد هر رشدی، افتی هم وجود دارد که همیشه باید به آن توجه کرد و در خرید اقلام اساسی یا بازار های پایه، روند کوتاه مدتی قیمت و شاخص ترس و طمع سرمایه گذاران را هم مد نظر قرار داد.

طی ۱۴ روز اخیر، قیمت دلار توسط بانک مرکزی و سیاست های انقباضی اش و همچنین سیو سود سرمایه گذاران دچار ۱۶ درصد ریزش شد که نشان میدهد دلار در کوتاه مدت روندی فرسایشی خواهد داشت و ممکن است حتی ۵۵ هزار تومان را هم ببیند علت اینکه قیمت دلار در کوتاه مدت، افزایش بیش از حد حجم تقاضا و رشد را تجربه کرد، تنش های نظامی در منطقه و افزایش تحریم ها و همچنین خروج پول سرمایه گذاران از بازار های موازی و هجوم آن به بازار دلار بود که قیمت را دچار التهاب نموده و احساس طمع و عقب ماندگی را به سرمایه گذاران منتقل کرد.

در بازه بلند مدت میتوان رشد بیشتر دلار را تا اهداف بالاتر تصور کرد ولی بهتر است در کوتاه مدت و میان مدت به سرمایه گذاری بر روی بازار های مالی تخلیه شده و کم ریسک تمرکز کنیم تا بازدهی بیشتری از آن پرتفوی مان شود

البته باید خاطر نشان کرد که سقوط و اصلاح های عمیقی از قیمت دلار انتظار نداریم؛ زیرا یک بازار فوق سنگین پایه است که مانند بورس و ارز دیجیتال به راحتی بالا و پایین نمیشود ولی بهتر است در کوتاه مدت و میان مدت به سرمایه گذاری بر روی بازار های مالی تخلیه شده و کم ریسک تمرکز کنیم تا بازدهی بیشتری از آن پرتفوی مان شود.

اوضاع بازارهای مالی موازی چه طور است؟

قیراطی کارشناس بازارهای مالی در این باره می گوید: شاخص بورس در محدوده دو میلیون و ۲۸۰ هزار واحد تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد با درجا زدن همراه است که سپس انتظار صعود را داریم.

قیراطی در تحلیل انس طلا نیز معتقد است: انس طلا در روند اصلاحی قرار گرفته و مقاومت ۲۳۳۴ و ۲۳۴۰ دلار را پیش روی دارد که چنانچه به این محدوده ها برسد می‌تواند تا محدوده ۲۳۲۰ دلار با اصلاح همراه شود که در حال حاضر گزینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری نمی باشد.

این مدرس بازارهای مالی در ادامه درباره وضعیت بیت کوین گفت: بیت کوین نیز انتظار می رود تا محدوده ۶۵ هزار دلار بالا بیاید و سپس وارد اصلاح گردد، گفتنی است تتر چنانچه در ابر کومو قرار گیرد احتمالاً هفته ای رنج در محدوده ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان را داشته باشد و سپس تا محدوده ۵۸ هزار تومان اصلاح نماید، همچنین در تحلیل سکه می‌توان گفت که تا محدوده ۳۸ میلیون تومان می‌تواند با اصلاح همراه گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا