کد خبر: 190601100523
اقتصاداقتصاد کلانبورس

بورس هفته را نزولی آغاز کرد | افت ۱۵‌ هزار و ۴۲۴ واحدی شاخص کل

قرمز، رنگ بورس امروز بود و هم شاخص کل به روند نزولی خود ادامه داد تا تقریباً حمایت معتبر آن را شکسته شده در نظر بگیریم و هم شاخص هم وزن هم امروز دست در دست شاخص کل روند نزول را در پیش گرفت.

در بازار فرابورس هم که از امروز نیم ساعت به تایم معاملاتی آن افزوده شد، ‌شاخص فرابورس کانال ۱۹ هزار واحدی را از دست داد. ارزش پایین معاملات خرد بازار سهام و خروج پول حقیقی هم که پای ثابت معاملات این روزهای بورس است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس امروز همانگونه که در گزارش قبلی پیش بینی می شد، با فشار فروش بالایی هفته چهارم شهریور ماه را آغاز کرد. فشار عرضه به گونه ای بود که امروز هم شاخص کل و هم شاخص هم وزن روند نزولی به خود گرفتند و عملاً عرضه بر تقاضا در کلیت بازار امروز مشهود بود.

 شاخص کل در معاملات روز شنبه با کاهش حدود ۱۵هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد و حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد. «فارس» با ۱٬۹۵۲ واحد بیش‌ترین نقش را در افت امروز شاخص کل داشت؛ «کچاد» با ۱٬۱۳۹ واحد، «حکشتی» با۶۷۰ واحد، وپاسار با «۶۶۲» واحد و «کگل» با ۶۳۸ واحد از دیگر نمادهای اثرگذار در بورس امروز بودند.

همانگونه که مشخص است غالب نمادهای بزرگ بازار چه دلاری‌ها و چه ریالی‌ها روند نزولی به خود گرفته اند. شرایط نابسامان بازارهای جهانی و همچنین اخبار ناامیدکننده برجامی هیچ انرژی برای صعود بازار باقی نگذاشته است.

شاخص هم وزن هم که طی سه هفته گذشته مسیر متفاوتی را از شاخص کل در پیش گرفته بود، ابتدای هفته را نزولی آغاز کرد و با افت بیش از ۴٬۷۵۰ واحدی تا ارتفاع ۴۰۵ هزار واحدی کاهش پیدا کرد.

شاخص فرابورس هم که از امروز نیم ساعت به تایم معاملاتی آن‌ها افزوده شد با کاهش ۱۳۷ واحدی، کانال ۱۹هزار واحدی را از دست داد و تا سطح ۱۸هزار و ۹۸۱ واحدی پایین آمد.

خریدار در بازار پیدا نمی‌شود

در معاملات امروز ارزش معاملات خرد به حدود ۲هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. در ۹روز معاملاتی گذشته ارزش معاملات خرد دوباره به کم‌تر از ۳هزار میلیارد تومان رسیده است.

در شرایطی که شاخص کل و همچنین بسیاری از نمادها در نقاط حمایتی خود قرار دارند،‌ ادامه روند ناامیدکننده ارزش معاملات خرد از دو بعد قابل توجه است؛ از یکسو این موضوع نشان می دهد که حتی در سطوح حمایتی، افزایش تقاضا در بازار شکل نمی‌گیرد و از سوی دیگر، این موضوع می توان به شکست نقاط حمایتی منجر شود.

در این شرایط شاید ادامه روند نزولی و افزایش فشار فروش محتمل ترین سناریو پیش روی بازار باشد.

حقیقی‌های فراری

در جریان معاملات امروز،‌ حقیقی‌های بازار حدود ۳۸۵ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند. تشدید خروج پول حقیقی و همچنین کاهش ارزش معاملات خرد،‌ موضوع نگران کننده‌ای است که در صورت تداوم بازگشت بازار را بیش از گذشته کم رنگ می کند.

به طور کلی امروز بیش از ۷۲ درصد نمادهای معامله شده، خروج پول حقیقی را ثبت کردند و تنها ۱۶ درصد نمادها شاهد ورود پول حقیقی بودند.

«درازی» نماد تازه وارد بازار سهام، با حدود ۲۹ میلیارد تومان، بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد؛ «خکرمان» با ۷ و «کایزد» با ۴.۵ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی در بازار امروز بودند.

در نقطه مقابل «حکشتی» با ۵۵ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد و پس از آن «شستا» با ۱۷ و «های وب» با ۱۶ میلیارد تومان قرار داشتند.

در میان صنایع هم مواد و محصولات دارویی به واسطه معاملات «درازی»، بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. محصولات شیمیایی با ۶۹ میلیارد تومان هم بیش‌ترین خروج پول حقیقی را در بازار امروز تجربه کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا