کد خبر: 131001115270
اقتصادبورس

بورس سبز شروع کرد، قرمز به پایان رسید /حرکت خلاف جهت شاخص کل و هم وزن

بورس تهران در جریان معاملاتی امروز شاهد تعادل بین خریداران و فروشندگان بود. پس از کش و قوس میان این دو گروه که طی این هفته شاخص کل را به سمت گام‌هایی در هر دو سوی مثبت و منفی هدایت کرد، امروز جدال میان عرضه و تقاضا برنده محسوسی نداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، با عقب‌نشینی نسبی دلار، از قدرت خریداران بازار سهام کمی کاسته شده‌ است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد هیجان منفی ناشی از سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی کاهش یافته و در مقابل با انتشار جزئیات لایحه بودجه و افزایش هرچند کم نرخ تسعیر ارز تعادل میان خریداران و فروشندگان برقرار شده است.

در پایان جریان معاملات امروز، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۱۲ درصدی، هزار و ۹۱۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۷۳ واحدی قرار گرفت.

در آن سوی بازار جایی که شاخص کل هم‌وزن نماینده یکسان تمام نماد‌های فعال معاملاتی بازار است بر خلاف همتای خود عمل کرد و در جهت سبز بازار سرمایه گام برداشت.

در پایان جریان دادوستدهای امروز شاخص کل هم‌وزن ۰.۴۸ درصد رشد کرد. این رشد موجب افزایش دو هزار و ۲۸۱ واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده ۴۷۵ هزار و ۴۱۷ واحدی قرار داد.

رشد ارزش معاملات خرد

نکته مثبت بازار امروز افزایش نسبی شاخص ارزش معاملات بود. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری تا لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۸ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومانی قرار گرفت تا ۲۳ درصد نسبت به ارزش معاملات روز گذشته افزایش یابد.

تغییر مالکیت حقیقی‌ها

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از خروج ۲۴۲ میلیارد تومان پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور ۲۷۲ نماد سبز و ۳۵۶ نماد منفی نمایان‌گر تعادل میان قدرت  خریداران و فروشندگان در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل ۲۶۱ میلیارد دلار شد.

نمادهای اثرگذار بر معاملات

امروز نمادهای خودرو، خساپا، حکشتی، وبملت، خبهمن و وپارس بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای کگل، فملی، نوری، فولاد، پارس و وبانک در بر دارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار، نمادهای شاوان، صبا، خدیزل، دی و شگویا بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند. از طرفی آریا، مارون، کگهر، شرانل و وملل بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند.

بیشترین خالص نسبی خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای فکمند، حکشوه، تاتمس، ودانا، فاذر، وثوق و وپاسار بود.

در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای وسالت پای ثابت صف‌ فروشی‌های بازار سرمایه بازهم در این لیست حاضر بود و در ادامه نمادهایی همچون گدنا، ولبهمن، واحیا و خاور در این لیست به چشم می‌خورد.

بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای فاذر، فکمند، ممسنی، گشان و میهن بود که نماد جدید حاضر در این لیست است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا