کد خبر: 260102125607
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالی

بورس و خودرو قیمت دلار را مدیریت می‌کنند؟

امروز قیمت دلار کاهش محدودی داشت و به کف کانال پنجم برگشت. به نظر می‌رسد تب و تاب بازارهای بورس و خودرو بازیگران بازار ارز را نسبت به معامله دلسرد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز قیمت دلار روند کاهشی محدودی داشت. اسکناس آمریکایی بعد از تعطیلات نوروز در دو پله ابتدایی کانال پنجم محبوس شده است.

امروز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ دلار تهران با کاهش محدودی، در همان قیمت روز کاری گذشته معامله شد. مرکز مبادله ارز و طلا قیمت دلار را همچنان در کانال ۴۱ هزار تومان نگه داشته، اما در سایت کانون صرافان، روند نرخ ارز متفاوت بوده است.

قیمت ارز و سکه در سایت کانون صرافان امروز دو روند متفاوت را در پیش گرفتند، به‌ طوری که ارزها با افزایش و سکه‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند.

با دستور نمی‌توان دلار را مدیریت کرد

در همین راستا فردین آقا‌بزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره ثبات قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت:«آینده بازار ارز قابلیت پیش‌بینی ندارد زیرا دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و با خبردرمانی بازار کنترل نمی‌شود.»

او با اشاره به رشد اقتصادی یک درصدی کشور خاطر نشان کرد: «پیش‌بینی این رشد در برنامه توسعه چهار درصد بوده است. این در حالی است که ما نفت هم فروختیم، بنابراین معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.»

آقابزرگی قیمت دلار را با توجه به تورم ۴۰ درصدی بالاتر از رقم کنونی اعلام کرد و گفت: «دولت به هر ابزار ممکنی تا الان، مانع تحقق قیمت واقعی دلار شده است.»

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه روند مثبت خود را به دلیل بالا بودن و یا نزدیک به حباب بودن بازار خودرو و مسکن ادامه می‌دهد، خاطرنشان کرد:«هدف بازار سرمایه جذب نقدینگی است. کاهش و ثبات قیمت‌های فعلی موقتی است و تجربه گذشته مصداق شرایط فعلی است.»

آقابزرگی خاطرنشان کرد:«روند اثرگذاری برخی تصمیمات در بازار سرمایه تکرار خواهد شد و به غیر از اثر مقطعی تاثیر بلندمدت و میان‌مدت نخواهد داشت.»

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به قیمت دلار ۶۰ هزار تومانی برای واردات کالاهای الکترونیکی، خودرو و لوازم خانگی توضیح داد:«بنابراین اگر روی کاغذ بنویسیم قیمت پایین آمد، مهم نیست.‌ آنچه اهمیت دارد این است که قیمت این کالاها با چه نرخ دلاری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»

همراهی بازارهای همسایه با دلار تهران

امروز قیمت دلار هرات ۵۰ هزار و ۷۸۰ تومان شد و دلار سلیمانیه به قیمت ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. درهم امارات نیز کاهش داشت و با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

فعلا اسکناس آمریکایی در حال استراحت است و به اعتقاد معامله‌گران، قیمت دلار تهران در حال کف‌سازی در کانال پنجم است. به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور قصد دارد قیمت دلار را در همین محدوده حفظ کند.

سیگنال‌های ورودی هفته‌های گذشته به بازار ارز نظیر شتاب گرفتن مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه و احتمال بازگشایی سفارت عربستان بازار را در حال انتظاری قرار داده است.

به اعتقاد برخی فعالان بازار این آرامش ممکن است موقتی باشد زیرا مولفه‌های کلان اقتصادی همچنان آلارم افزایش قیمت دلار را در میان‌مدت و بلندمدت می‌دهند.

معامله‌گران از معامله دلسرد شدند؟

برخی فعالان بازار افزایش قیمت خودرو و تقویت شاخص بورس را عاملی جهت تردید معامله‌گران بازار ارز، برای داد و ستد می‌دانند.

آنها معتقدند با وجود چنین نوساناتی در بازارهای موازی خودرو و سهام، بیشتر معامله‌گران بزرگ بازار حاضر نیستند ارز خود را به فروش برسانند و وارد بازارهای دیگر شوند.

به نظر می‌رسد بازیگران ارزی دلیل رکود و ثبات نسبی قیمت دلار در بیش از ۱۰ روز گذشته را این عامل می‌دانند که باعث شده برخی معامله‌گران دلار در تنگنای نگهداری یا فروش قرار بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا