کد خبر: 1503991614
اقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

بورس ۵۰۰ میلیارد دلاری می‌شود

عزیزی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است بررسی وضع کنونی معاملات بازار سرمایه با روش‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال مرسوم موجب گمراهی می‌شود

مسعود وطنخواه
عصر اقتصاد: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلاری این روزهای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد ارزش بورس به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

جعفر عزیزی، در خصوص هفت رقمی‌شدن شاخص بورس گفت: ۵ ماه پیش زمانی که شاخص کل بورس در محدوده ۳۰۰ هزار واحد بود پیش‌بینی کردم که شاخص کل تا یک میلیون واحد رشد می‌کند. اما سوال اساسی در مورد گام بعدی و نوع برخورد شاخص کل پس از رسیدن به محدوده یک میلیون واحدی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحلیل بورس با تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال  مرسوم موجب گمراهی می‌شود، اضافه کرد: داده‌های اقتصادی و تغییرات جدید بوجودآمده در تفکر حاکمیت نشان می‌دهد که بورس توانایی رسیدن به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار را دارد.

عزیزی ارزش خالص و ناخالص بازار سرمایه را به‌ترتیب ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیارد دلار دانست و عنوان کرد: دلیل اختلاف ۵۰ میلیارد دلاری وجود شرکت‌های اقماری و و زیر شاخه‌ای در بازار سرمایه است. به عنوان مثال در بازار سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر مالک «گسترش نفت و گاز پارسیان» و پارسان نیز مالک شرکت‌های پتروشیمی، همچنین مخابرات ایران مالک همراه اول و… است که همین امر موجب محاسبه مضاعف و تفاوت ۵۰ میلیارد دلاری در ارزش روز بورس شده است.

به گفته این تحلیلگر مالی، مقایسه تحلیل این روزهای بازار سرمایه با داده‌های زمستان ۹۸ اشتباه است چراکه این روزها شاهد حمایت گسترده تمام ارکان حکومتی از جمله رهبری، تشخیص مصلت نظام، رئیس‌جمهوری، هیات دولت، رئیس بانک مرکزی و… را شاهدیم.

عزیزی با اشاره به عرضه‌های دولتی پیش‌بینی کرد: فروش سهام عدالت و صندوق‌های ETF سبب می‌شود بازار سرمایه ایران ۶۰ میلیون نفری شود که این تعداد مشارکت ۸۰ درصدی جمعیت کشور را نشان می‌دهد.

وی، مشارکت ۸۰ درصدی آحاد مردم در بورس را امری مبارک توصیف کرد و افزود: به این ترتیب کشور ما رتبه نخست بالاترین درصد حضور مردم در بورس‌های دنیا را کسب می‌کند که این روند نویدبخش اقتصاد مردمی برای کاهش تصدیگری دولت است.

عزیزی ادامه داد: ۵ ماه قبل بدون این حمایت گسترده ارکان نظام آمارهای اقتصادی از شاخص یک‌میلیون واحدی حکایت می‌کرد اما کاهش قیمت نفت و مشکلات کرونا سبب شد دولت تصمیم به عرضه شرکت‌های دولتی در بورس بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روزها در حالی صحبت از عرضه سهام پالایشگاهی در بورس می‌شود که وزیر نفت در ابتدای حضور در کابینه دولت مخالفت آشکار خود را با خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها عنوان کرده بود. زیرا دارایی‌های دولت در بانک‌ها، ایدرو و ایمیدرو و پالایشگاه‌ها جزو ارزنده‌ترین دارایی‌های دولت است.

او افزود: خوشبینانه‌ترین افراد نیز گمان نمی‌کردند که روزی دولت تصمیم بگیرد خصوصی‌سازی را در این ابعاد گسترده که شامل عرضه باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌ها، بیمه‌ها، ایدرو، ایمیدور، پالایشگاه‌ها و… است، اجرا کند.

عزیزی با تشکر از اقدامات کم‌نظیر دژپسند، وزیر اقتصاد و همتی رئیس بانک مرکزی افزود: اکنون نوعی همکاری صمیمانه را در همه ارکان نظام برای اجرای خصوصی‌سازی شاهدیم. این همراهی جمعی موجب سینرژی شده است که این روزها به عینه آن را در رونق‌گرفتن بازار سرمایه شاهدیم.

این کارشناس بازار سرمایه با قدردانی از همراهی همتی، رئیس بانک مرکزی، برای بازار محوری‌شدن اقتصاد بیان کرد: کشور ما بعد از انقلاب تاکنون همواره بانک‌محور بوده که همین امر سبب بروز تورم شده است و تبعات آن را به صورت بیماری هلندی در مسکن، خودرو و… در این ۴۰ سال شاهد هستیم.

عزیزی ضمن انتقاد از مانع‌تراشی‌های گذشته برای جلوگیری از بازار پایه‌شدن کشور ادامه داد: متاسفانه گروهی این تغییر رویکرد را به زیان منافع خود احساس می‌کردند و اکنون نیز تمام تلاش خود را برای حفظ وضع موجود به کار می‌برند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای بازار محوری اقتصاد در پایان یادآورشد: بازارمحورشدن اقتصاد کشور زمینه را برای نزدیک‌شدن به رقابت کامل و شفافیت بیشتر فراهم می‌کند که همین امر موجب کنترل آسانتر تورم‌ می‌شود.

عزیزی،با اشاره به این که مردم ما از خدمات گران در تهیه مسکن، خودرو و… استفاده می‌کنند، افزود: شفافیت در هر اقتصادی سبب واقعی‌شدن قیمت پول (نرخ بهره) و خروج پول از سوداگری و سفته‌بازی می‌شود. به عبارت دیگر نقدینگی به جای حضور در تقاضای دلالی و رشد بی‌رویه تورم به سوی تولید سرازیر می‌شود که همین امر موجب استفاده ارزانتر از خدمات اجتماعی می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا