کد خبر: 03030028568
اقتصادتولید و بازرگانی

بومی‌سازی ۵.۴ میلیارد دلار کالا در یکسال و نیم گذشته

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صمت با بیان اینکه بهبود کیفیت تولید داخل در دستور کار قرار دارد، گفت: طی یکسال و نیم منتهی به پایان سال گذشته ۵.۴ میلیارد دلار کالای داخلی جایگزین خرید خارجی شد.

سید محمدمهدی هادوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در عمق ساخت داخل بحث رقابت پذیری است؛ یعنی محصولات ما باید بتوانند با محصولات کیفیت بالا و رده یک دنیا رقابت کنند.

وقتی می‌خواهیم ساخت داخل را دنبال کنیم، باید در سطوح مختلف اعم از محصول نهایی، قطعه و تجهیزات، ماشین الات، دانش فنی و… این موضوع را ببینیم. نکته اصلی اینکه ما هر جا که سیاست ساخت داخل را دنبال می‌کنیم سعی داریم کیفیت نهایی را داشته باشیم.

برنامه امسال بهبود کیفیت ساخت داخل است

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت افزود: در واقع مهم‌ترین مانع توسعه محصولات ما همین موضوع عمق و کیفیت ساخت داخل است؛ برای سال جاری روی ارتقای کیفیت محصولات داخلی متمرکز شده ایم و طبق هدفگذاری انجام شده، سعی داریم امسال به کمک صنایع و تشکل‌های حرفه‌ای، رقابت پذیری را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق این هدف، استفاده از فناوری پیشرفته است؛ قصد داریم با بهره گیری از پتانسیل ستادهای تسهیل کننده همچون ستاد توسعه نانو، دانش فنی را در صنایع نفوذ دهیم.

البته در این مسیر موانعی هم داریم که از جمله آنها می‌توان به مالکیت فکری در صنعت کشور اشاره کرد که تلاش داریم با استفاده از قوانین موجود، این مساله را حل کنیم.

هادوی گفت: همچنین در کنار استفاده از فناوری پیشرفته، به دنبال ارتقای کیفیت از طریق تعامل بهینه با صاحبان فن پیشرفته نیز هستیم.

نباید فقط در چند صنعت خاص متمرکز شویم

وی در مورد وضعیت فعلی ساخت داخل، اظهار داشت: در سطح محصولات نهایی مثل لوازم خانگی و حتی ماشین الات وضعیت قابل قبول بوده و در برخی موارد ظرفیت تکمیل است و امکان صادرات حتی به کشورهای اروپایی وجود دارد.

منتهی باید تنوع بدهیم. فقط در چند صنعت خاص ظرفیت کامل نشود بلکه تنوع صنعتی بدهیم.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت گفت: قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی قانون خوبی است که وقتی به صورت جدی از سال ۹۷ آن را اجرا کردیم، الان نتایج آن را می‌بینید که بسیاری از صنایع شکوفا شدند زیرا با این قانون توان کشور را جدی گرفتیم و از آن استفاده کردیم.

بومی سازی ۵.۴ میلیارد دلار کالا در یک سال و نیم

وی ادامه داد: ما در یکسال و نیم یعنی از نیمه سال ۹۸ تا پایان ۹۹ به میزان ۷.۴ میلیارد دلار پروژه را در هیأت نظارت بررسی کردیم و با کمک تشکل‌های تخصصی، از این میزان ۵.۴ میلیارد دلار یعنی ۷۷ درصد قطعات مورد استفاده در این پروژه‌ها را ساخت داخل کردیم؛ یعنی ۵.۴ میلیارد دلار در یک و نیم سال تولیدات داخلی ما جایگزین خرید خارجی شده است.

هادوی گفت: قوانین دیگر را هم اگر با همین دید دنبال کنیم، امسال می‌توانیم مانع زدایی و پشتیبانی از تولید را محقق کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا