کد خبر: 210103155734
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانی

بیش از ۴۲ هزار محل مستعد خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات نفت و گاز گچساران ارزیابی شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از انجام موفقیت‌آمیز پایش و ارزیابی بیش از ۴۲ هزار و ۵۸۰ محل مستعد خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات این شرکت خبر داد.

عصر اقتصاد: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، غلامرضا کمالی گفت: بازرسی فنی از تأسیسات با دو رویکرد پیشگیری (شناسایی و ارزیابی محل‌های مستعد خوردگی و حادثه) و درمان (تهیه دستورعمل‌های تعمیراتی مورد نیاز برای حذف محل‌های مستعد خوردگی)، از مهم‌ترین اقدام‌ها در زمینه‌ مورد اشاره است.

وی افزود: با توجه به اینکه نیروی انسانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه یک سازمان مورد توجه است، کارکنان اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات با استناد به استانداردهای طراحی، بازرسی و تعمیرات تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی تأسیسات، ضمن آشنایی به فنون پیشرفته روزآمد، با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده وظایف محوله را به‌خوبی انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اظهار کرد: در این شرکت وجود ده‌ها کارخانه، تأسیسات و هزاران کیلومتر خطوط لوله زیرزمینی و روزمینی جریانی نفت، گاز و میعانات گازی، گستردگی و سخت‌گذر بودن جغرافیای عملیاتی این شرکت در چهار استان اهمیت کار همکاران این اداره را به‌خوبی نشان می‌دهد.

کمالی تصریح کرد: کار سرکشی و بازرسی‌ها حسب روال معمول در حال اجراست، اما از مهم‌ترین آن می‌توان به حدود ۱۵۰ مورد نظارت بر تعمیرات اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و تزریق گاز نرگسی و گچساران ۴، واحدهای بهره‌برداری بی‌بی حکیمه ۲، واحد نمکزدایی گچساران ۳ و تفکیک‌گرهای سرچاهی اشاره کرد که مانع ازکارافتادگی تجهیزات و بروز حوادث احتمالی شد.

وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی که در دستور کار قرار گرفت، بررسی وضع خوردگی و نظارت بر ایمن‌سازی بخش‌هایی از خطوط لوله تزریق گاز به چاه‌های تزریقی بود که به‌ نحو مطلوب در حال انجام است و در ایمن‌سازی این تأسیسات سهم بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نظارت بر تمیزکاری و رنگ‌آمیزی تأسیسات نفت و گاز را نیز اقدامی مهم برای زیباسازی، آراستگی و جلوگیری از بروز خوردگی و ایجاد محیطی جذاب برای همکاران شاغل در این واحدها دانست و گفت: نظارت بر این کار بخشی از فعالیت‌های اداره بازرسی و خوردگی فلزات است که تمیزکاری و رنگ‌آمیزی واحد بهره‌برداری گچساران ۳ برنامه‌ریزی و انجام شده است.

کمالی خاطر نشان کرد: نقش بازرسی‌ها و نظارت مستمر بر سیستم‌های پایش و کنترل خوردگی با انجام آزمون‌های NDT از جمله آزمون‌های آلتراسونیک و ضخامت‌سنجی، آزمایش‌های رادیوگرافی، آزمون‌های مایعات نافذ و ذرات مغناطیسی و… روی ادوات و تأسیسات، مهم‌ترین اقدام بازدارنده در بروز نشتی، رخداد حوادث و وقوع خسارت‌های جانی و مالی است که کارکنان اداره بازرسی و خوردگی فلزات در حوزه گسترده‌ عملیاتی شرکت با پایش و ارزیابی بیش از ۴۲ هزار و ۵۸۰ محل مستعد خوردگی در سیستم‌های خطوط لوله و تجهیزات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون در شرایط سخت منطقه انجام شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا