کد خبر: 2003983109
جامعه و فرهنگگردشگری

معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث ‌فرهنگی خبر داد: بیمه هنرمندان صنایع دستی شهری بعد از ۵ سال انتظار

اکرم رضائی نژاد

عصراقتصاد: معاون صنایع‌دستی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به بیمه هنرمندان و دغدغه آن ها در این مورد گفت: ۴هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی روستایی با استفاده از ظرفیت صندوق بیمه روستایی بیمه شدند، در موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی شهری نیز بعد از یک توقف پنج ساله، ۸۱۲ هنرمند سال گذشته بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور، در نشست خبری که روز گذشته به مناسبت فرارسیدن روز جهانی صنایع‌دستی برگزار شد، با تشریح مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات حوزه صنایع‌دستی در سال گذشته افزود: سال گذشته ۲۸۹میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در کشور انجام شد که در مقایسه با سال ۹۶، شاهد رشد ۳درصدی در این حوزه هستیم.

محمودیان گفت: در سال گذشته موفق به ایجاد ۵۸هزار و ۳۵۷ شغل شدیم و در حوزه ارائه تسهیلات خصوصاً تسهیلات روستایی نیز به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی اقدامات چشمگیری انجام شده است.

وی به موضوع بیمه هنرمندان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان اشاره کرد و گفت: در این خصوص با صندوق بیمه روستایی و عشایری مذاکره کردیم و ۴هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی روستایی با استفاده از ظرفیت‌های این صندوق بیمه شده‌اند. این در حالی است که در موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی شهری نیز بعد از یک توقف پنج ساله، ۸۱۲ هنرمند سال گذشته بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند و امسال به‌شدت تلاش می‌کنیم تا دغدغه بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را رفع کنیم.

معاون صنایع دستی همچنین به تسهیلات ارائه شده به صنایع دستی اشاره کرد و گفت:‌ از محل کمک‌های فنی و اعتباری و تفاهم‌نامه‌ای که با بانک گردشگری داشتیم تسهیلاتی با نرخ ۱۰ درصد و با تنفس شش ماهه و بازپرداخت ۲۴ ماهه برای هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفتیم. همچنین قرار است تسهیلاتی نیز از ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان با تنفس شش ماهه و بازپرداخت سه ساله با کارمزد چهار درصد توسط یکی از مراکز اعتباری به صنایع دستی ارائه شود.

محمودیان در ادامه به بحث صادرات و فروش داخلی و خارجی صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در این حوزه سعی‌مان بر آن بود تا قوانین و مقررات را اصلاح و تسهیل کنیم چنانچه موفق شدیم کد تعرفه برای تمام محصولات صنایع دستی که در کتاب صادرات جمهوری اسلامی ایران جای دارند اخذ کنیم. همچنین امکان خروج محصولات نقره بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده را از طریق پیمان‌سپاری و بر اساس نقره خام محقق کردیم.

او ادامه داد: همچنین موفق شدیم متراژ خروج گلیم را تا ۴۰ متر مربع افزایش دهیم بدون آ‌نکه ممنوعیت و پرداخت عوارض شامل آن شود.

ممنوعیت ورود صنایع‌دستی غیرایرانی به کشور

معاون صنایع‌دستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: سال گذشته همچنین ورود رسمی کالای صنایع‌دستی غیر ایرانی ممنوع شد که این اقدام با هدف حمایت هرچه بیشتر از تولید کالای ایرانی صورت گرفت. ضمن این‌که با هدف مقابله با قاچاق صنایع‌دستی نیز دستورالعمل مقابله با قاچاق صنایع‌دستی تدوین شد و در همین خصوص موفق به کشف محموله‌های صنایع‌دستی قاچاق شدیم و در سال ۹۸ نیز به‌صورت جدی به دنبال این موضوع هستیم.

به گفته وی، بر اساس آمار رسمی گمرک بیش از ۲۸۹ میلیون دلار صادرات صنایع دستی اتفاق افتاده است که بدون احتساب فرش، زیورآلات و صادرات چمدانی. همچنین فروش داخلی بر اساس ابزارهای محاسباتی که در اختیار قرار دارد ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بود.

۱۰ درصد تخفیف در “پنج شنبه ها با صنایع دستی”

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به هفته صنایع دستی اظهار داشت: از امروز بمدت یک هفته، هر روز به یک عنوان نامگذاری شده است.

معاون صنایع دستی در ادامه به اجرای طرحی با عنوان «پنج شنبه ها با صنایع دستی» اشاره کرد و گفت: اصفهان و قزوین این طرح را آغاز کردند، طرحی که خریدار روزهای پنج شنبه صنایع دستی، شامل ۱۰ درصد تخفیف می شود.

وام ۴ درصدی برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی

معاون صنایع دستی همچنین گفت: طبق قرارداد با بنیاد برکت قرار است تسهیلاتی در اختیار صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد که وام ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومانی با ۶ ماه تنفس، سود ۴ درصد و بازپرداخت سه ساله از آن جمله است.

محمودیان گفت: در حوزه اشتغال روستایی اگر رتبه نخست را مربوط به دام و محصولات دامی بدانیم، دومین حوزه موفق در زمینه اشتغالزایی، صنایع دستی بود، چرا که اشتغال ایجاد شده از فروردین تا ابتدای اسفند ۹۷ در حوزه صنایع دستی، ۵۴ هزار و ۹۴۴ نفر است.

محمودیان همچنین از ورود صنایع دستی به حوزه‌های کاربردی‌تر مانند سوزن‌دوزی روی جلد قرآن‌هایی که در داخل اتومبیل‌ها قرار می‌دهند، خبر داد و گفت: توانستیم با ایران خودرو به توافقاتی برسیم که از این پس به جای پوشش پلاستیکی که برای قرآن‌هایی که داخل خودرو قرار می‌دهند از پوشش‌های سوزن‌دوزی شده زنان بلوچ استفاده کنند چنانچه ۴۰۰ هزار جلد سوزن‌دوزی شده برای خط تولید ماشین دنا در نظر گرفته شده است و به زودی این طرح در خصوص ماشین تیبا نیز اجرا خواهد شد. همچنین با تعاملاتی که داشتیم قرار شد لباس احرام حجاج دو استان توسط حوله‌بافان و صنایع دستی کاران ما تامین شود. معتقد هستیم صنایع دستی کاربردی می‌تواند در زندگی روزمره مردم جاری و ساری باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال ۹۷ ، ۱۷ نشان جغرافیایی ملی ارائه شد و در حوزه صیانت از صنایع دستی هفت رشته صنایع دستی دارای نشان جغرافیایی بین المللی شدند چنانچه تهران در حوزه آبگینه، یزد در حوزه زیلو، سیرجان در حوزه شیری تیپیک، اردبیل در حوزه ورنی، شیراز در حوزه خاتم، اصفهان در حوزه مینا این نشان‌ها را دریافت کردند. همچنین شاهد ثبت جهانی دو شهر و یک روستا در حوزه صنایع دستی بودیم در این میان سعی ما بر آن بود تا به حوزه اسباب‌بازی و عروسک‌ها که در حوزه کودک و نوجوان جای می‌گیرد، ورود کنیم.
محمودیان در ادامه با اشاره به نزدیکی حوزه بومگردی و صنایع دستی از باز زنده‌سازی رشته‌های صنایع دستی خبر داد و گفت: در این حوزه موفق شدیم ۱۷ رشته صنایع دستی مورد توجه قرار دهیم البته نباید فراموش کرد که ۲۹۵ رشته فعال در حوزه صنایع دستی داریم و در واقع رتبه سوم دنیا در تنوع تولید صنایع دستی متعلق به ایران است.
معاون صنایع دستی در ادامه به برنامه‌های هفته صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در ۳۱ استان کشور برنامه‌های مختلفی داریم که از تجلیل از پیشکسوتان گرفته تا برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی و تورهای بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی را شامل می‌شود. این اتفاقات تا پایان خرداد ادامه خواهند داشت البته که از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ خرداد شاهد برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در اصفهان خواهیم بود.

برگزاری ۳۰ نمایشگاه داخلی و خارجی

وی ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۳۰ نمایشگاه داخلی و بین المللی صنایع دستی را با ۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته برگزار شده است.
محمودیان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره فجر صنایع دستی در سال ۹۷ اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، همچنین در سال جاری اقدام به آموزش صنایع دستی در استان‌ها، شهرهای مختلف و روستاها کرد.

نامه مونسان به ائمه نماز جمعه های ۳۱ استان

محمودیان همچنین از نامه‌ای خبر داد که علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ائمه نماز جمعه‌های ۳۱ استان کشور ارسال کرده است و گفت: مونسان در این نامه از ائمه نماز جمعه درخواست کرده است تا درباره صنایع دستی در خطبه‌های نماز جمعه صحبت کنند همچنین امکانی ایجاد شود تا فعالان صنایع دستی در خصوص این رشته صحبت کنند. در این راستا اردبیل اولین استانی بود که جمعه گذشته در خطبه‌های نماز جمعه به صنایع دستی پرداخت.

به گفته محمودیان، قرار است بازدیدی از بازار قزوین انجام شود و بازار سعدالسلطنه به عنوان بازار صنایع دستی در عرصه جهانی ثبت و معرفی شود. میدان نقش جهان نیز بازار دیگری خواهد بود که از ایران معرفی خواهد شد.

معاون صنایع دستی در ادامه به سیل و خساراتی که سیل به صنایع دستی وارد کرده است، گفت: خسارات سیل ۱۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است که این تخریب در کارگاه‌های صنایع دستی هم اتفاق افتاده است البته زمان بیشتری برای برآورد نهایی خسارت به صنایع دستی نیاز است چراکه بسیاری از کارگاه‌های این حوزه در قالب تولید خانگی اجرا می‌شدند و باید تمام امور به آرامش برسد تا بتوانیم خسارت نهایی را برآورد کنیم.

ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی نیست

محمودیان در خصوص وضعیت سفیر صنایع دستی گفت: ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی نیست و اگر تاکنون برای انتخاب سفیر دست نگه داشته‌ایم از این جهت بود که بتوانیم از حوزه هنرمندان و بازیگران یا ورزشکاران و موسیقدانان این سفیر را انتخاب کنیم تا موج حمایتی از اقشار تاثیرگذار در حوزه صنایع دستی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر چند انتخاب ساره بیات به عنوان سفیر صنایع دستی در زمان مدیریت من انجام نشد اما گویا این انتخاب بر اساس تحصیلات و اشراف او به صنایع دستی اتفاق افتاده بود این در حالی است که اگر انتخاب درستی درباره سفیر صنایع دستی می‌داشتیم، می‌توانستیم معرفی درستی از صنایع دستی داشته باشیم.

ماهیت صنایع دستی این ظرفیت را دارد که تحریم‌ها را دور بزند

وی خاطرنشان کرد: ماهیت صنایع دستی این ظرفیت را دارد که تحریم‌ها را دور بزند در این میان سعی ما بر آن است تا بتوانیم بازارهای خود را حفظ و حتی بازارهای جدید تعیین کنیم.

در پایان این نشست فرهاد فلاح سرپرست دفتر حمایت از تولید، در خصوص تامین مواد اولیه فعالان صنایع دستی گفت: تشکیل کارگروه موقت تامین مواد ا ولیه صنایع دستی را در برنامه قرار داده‌ایم و از تولیدکنندگان دعوت کردیم تا به این طرح بپیوندند که استقبال خوبی نیز انجام شد به طور مثال برای اتحادیه قلمکارسازان اصفهان این امکان را ایجاد کردیم تا برای تامین نخ پنبه‌های زیرساز قلمکار با اتحادیه تولیدکنندگان در ارتباط باشند حتی این امکان را داریم تا چهار و پنج میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهیم. همچنین برای اتحادیه نقاشان و دکورسازان شیشه که با مشکل کمبود طلای مایع روبرو بودند و این مواد اولیه در گمرک مانده بود این امکان را ایجاد کردیم تا این مواد از گمرک خارج شوند.

وی ادامه داد:‌ ما می‌توانیم تولیدکننده را به مصرف‌کننده برسانیم و آنها را باهم آشنا کنیم اما در مورد گرانی مواد اولیه نمی‌توانیم تضمینی برای ارائه ارزان مواد اولیه داشته باشیم و نمی‌توانیم برای گرانی آن کاری انجام دهیم چراکه این گرانی‌ها اتفاق افتاده است.

خبرنگاران سفیران فرهنگی

علیرضا بای مدیرکل روابط‌عمومی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با تبریک فرارسیدن روز جهانی صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی ایرانی بیانگر هویت فرهنگی است و هنرمندان صنایع‌دستی به‌عنوان سفیران فرهنگی شناخته می‌شوند.

او در ادامه با اشاره به حضور خبرنگاران در این نشست خبری تصریح کرد: امیدوارم این نشست آغاز فصل همکاری‌های جدید اصحاب محترم رسانه با سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری باشد. درهای سازمان میراث‌ فرهنگی بر روی تمام اصحاب محترم رسانه باز است و در سالی که به نام “رونق تولید” نام‌گذاری شده نظرات و ایده‌های خبرنگاران محترم و فعالیت‌های آنان نقش تأثیرگذاری در این حوزه دارد.

نقوش سنتی بازآفرینی‌شده سفال و سرامیک میبد رونمایی شد

در ادامه این نشست، طی مراسمی از نقوش سنتی بازآفرینی‌شده سفال و سرامیک میبد رونمایی شد.

این ۶۰ نقش سنتی سفال و سرامیک میبد که در طول زمان به فراموشی سپرده شده بود، بازآفرینی مجدد وشده تا مورد توجه علاقه‌مندان به هنرهای سنتی و نقوش سنتی قرار خواهد گرفت.

استاد عباس پورغلامی میبدی گردآوری این نقوش را انجام داده و این نقوش به همت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و با همکاری شهرداری میبد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان بازآفرینی شده است.

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در حاشیه رونمایی از این نقوش سنتی گفت: با توجه به این که نقوش سنتی میبد در سال‌های طولانی و از دل زندگی مردمان این دیار کویری تراوش نموده است، حفظ و جمع آوری این نقوش به منظور جلوگیری از فراموش شدن آن ها ضروری است و خوشبختانه اقدامات خوبی برای بازآفرینی این نقوش انجام شده است.

وی افزود: بیش از ۶۰ نقش سنتی سفال و سرامیک میبد همراه با عناوین مصطلح که ماحصل ۴۵ سال فعالیت هنری استاد پورغلامی میبدی است، به منظور انتقال به نسل های بعدی بازآفرینی شده است.

این نقوش سنتی بازآفرینی شده، روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸ همزمان با روز صنایع دستی، با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور، سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان یزد و تعدادی از مدیران معاونت صنایع دستی و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

خیابان نجات‌الهی، گذر صنایع دستی

همچنین عصر روزگذشته مراسمی برای نامگذاری خیابان استاد نجات اللهی به گذر صنایع دستی برگزار شد. به گفته معاونت صنایع دستی با توجه به آنکه قرار است این خیابان به پاتوق فرهنگی و هنری استان تهران در جذب گردشگران شود، بعد از تصویب قانون حمایت از تولیدکنندگان از این پس اجازه تاسیس فروشگاه‌های صنایع دستی به معاونت صنایع دستی اختصاص یافته و امید است تا دیگر شاهد ادامه گرانفروشی‌های فروشگاه‌های خیابان نجات اللهی نباشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا