کد خبر: 23070049819
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنکشاورزی

بی‌کیفیتی نهاده، علت افزایش تلفات مرغداری‌ها

به گفته مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی، کیفیت نهاده‌های توزیعی مناسب نیست که بنابر گزارش‌های اعلامی، تلفات در برخی واحدها ناشی از کیفیت نامناسب نهاده افزایش پیدا کرده است.

محمد کمالی‌سروستانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره با اینکه قیمت جوجه یک‌روزه کماکان بیش از ۲ برابر نرخ مصوب اظهار کرد: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یک‌روزه ۸هزار و ۵۰۰ تا ۹هزار تومان است و به رغم تلاش‌های مکرر برای مدیریت توزیع جوجه، اما قیمت همچنان به سبب ازدیاد تقاضا در برابر عرضه بالاست.

او افزود: میزان تقاضا برای جوجه‌ریزی نسبت به تولید زیاد است که با این وجود تعدادی از مرغداران نتوانستند جوجه‌ریزی کنند، از این رو باید منتظر بمانند تا نوبتشان برسد.

کمالی‌سروستانی درباره آخرین وضع جوجه‌ریزی بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که تولید جوجه یک‌روزه به ۱۱۱میلیون قطعه برسد، البته این‌میزان به غیر از احتساب تخم مرغ‌های نطفه‌دار وارداتی است که به این رقم اضافه می‌شود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی درباره تاثیر واردات تخم مرغ‌های نطفه‌دار بر بازار جوجه یک‌روزه گفت: اگر توزیع تخم مرغ‌های نطفه‌دار در اختیار مرغداران غیر از زنجیره تولید هم قرار گیرد و به نحوی سیستم توزیع مناسب باشد، بی‌شک این موضوع بر بازار اثرگذار است.

او با اشاره به دلایل توزیع مرغ خارج از شبکه بیان کرد: تاخیر در اصلاح قیمت مصوب موجب شده تا استان‌ها به طور مجزا تصمیماتی اتخاذ کنند که همین امر یکی از دلایل افزایش توزیع مرغ خارج از شبکه و ایجاد صف‌های طولانی خرید است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر حذف قیمت‌های دستوری، این امر هر چه سریع‌تر باید صورت گیرد که لازمه تحقق آن تغییر روش تزریق یارانه است به طوریکه تزریق به جای ابتدای زنجیره، بخشی به صورت تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان و بخش دیگر در قالب یارانه یا سبد کالا در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: گرچه سامانه بازارگاه سهمیه نهاده اعلام می‌کند، اما از زمان صدور حواله در سامانه بازارگاه تا توزیع با تاخیر به دست مرغدار می‌رسد، همچنین کیفیت نهاده‌های توزیعی مناسب نیست که بنابر گزارش‌های اعلامی، تلفات در برخی واحدها ناشی از کیفیت نامناسب نهاده افزایش پیدا کرده است.

کمالی‌سروستانی در پایان درباره آینده بازار مرغ گفت: بنابر برنامه‌های صورت گرفته مبنی بر تاخیر در گله‌های مادر و واردات تخم مرغ نطفه‌دار، بازار به تعادل خواهد رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا