کد خبر: 14060044976
آسیب اجتماعیاقتصادجامعه و فرهنگسلامت و رفاهصفحه یک

تأخیر اپل در به‌کارگیری چند ابزار دیجیتالی برای رفع اتهام تجاوز به حریم خصوصی

ترجمه: محمود نواب مطلق

غول دیجیتالی استفاده از چند ابزار خود برای مبارزه با پورنوگرافی کودکان را تحت فشار بسیاری از کاربران و سازمان‌های مردم‌نهاد به اتهام تجاوز به حریم خصوصی و اطلاعات کاربران چند ماه به تاخیر می اندازد.

 اَپِل سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) اعلام کرد استفاده از این ابزارها را که برای آی‌فون و آی‌پد پیش بینی شده بود چند ماهی به تأخیر می اندازد. ابزارهای جدید مبارزه با پورنوگرافی کودکان اعتراضات فراوانی را در کاربران مدافع حریم خصوصی درفضای مجازی بر انگیخته است.

 اَپِل اوایل ماه اوت ( اواسط ماه مرداد) از ویژگی‌های جدید سیستم‌های موجود در سرور ای کلود و پیام رسان ای مِساژ در تشخیص بهتر تصاویر جنسی مورد استفاده کودکان در حساب‌های کاربری خانوادگی که مخصوص افراد نابالغ است، پرده برداشت.

این شرکت که به ایستادگی در برابر مخالفان مشهور است به آنها اطمینان داده است که سیستم‌های جدید هیچ تعرضی به حریم خصوصی زندگی کاربران نخواهد داشت.

اما متخصصان رمزگذاری چون اسنودن نگران این هستند که این نوع ابزارها مورد استفاده جاسوسی قدرت‌های خودکامه برای ورود به زندگی خصوصی افراد قرار گیرد.

شرکت کوپرتینو نیز که همواره به حمایت از اطلاعات کاربران خود هنگام فروش تأکید می‌کند به آنها اطمینان داده است که استفاده از سیستم‌های جدید هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

در این حال این شرکت اعلام کرده است برای کسب نظر متخصصان و کارشناسان و تمامی کاربران و رفع نگرانی آنها درباهر استفاده از سیستم‌های جدید حمایتی از کودکان را چند ماهی به تأخیر می اندازد.

اپل قبلا اعلام کرده بود قصد دارد از این ابزار جدید در دستگاه‌های آی فون، آی ‌د، آی واچ و آی مک در ایالات متحده آمریکا بهره‌برداری کند. اما ظاهرا از اینکه احیانا  تحت فشار دستگاه‌های نظارتی و قضایی قرار گیرد؛ مجبور شده است چند ماهی این کار را به تأخیر بیندازد. هفته گذشته در تغییری اساسی، اپل اعلام کرد به ناشران برنامه‌های تلفن همراه اجازه داده است تا به مشتریان خود سایر شیوه‌های پرداخت به جز اَپ‌استور را پیشنهاد کنند.

اپل به کمک این ابزار جدید می‌تواند تصویر بارگذاری شده در سرور ای کلود خود را بدون آنکه مستقیما به آن دسترسی داشته باشد، با تصاویر مرکزکودکان مفقودی و کار که در سرورش موجود است، مقایسه کند.

در این حالت برای یک حساب کاربری همزمان ۳۰ تصویر بازدید می‌شود. اما متخصصان رمزگذاری ودلواپسان زندگی خصوصی نگران استفاده‌های دیگر از این ابزار جدید هستند.

سیستم جدید دیگر در اپل توان اسکن تصاویر مورد استفاده کودکان در ای مِساژ را دارد. کارشناسان می گویند همین که می شود به تمام اطلاعات یک پیام‌رسان دسترسی داشت و آن را اسکن کرد بسیار نگران‌کننده است.

تعدای زیادی سازمان مردم‌نهاد و ۷۷۰۰ شخص از جمله ادوارد اسنودن، کارشناس سابق اطلاعات رایانه‌ای سیا، یک نامه سرگشاده در اعتراض به فناوری جدید اثل را امضا کرده‌اند.

پس از اعلام این شرکت در به تأخیر انداختن استفاده از ابزارجدیدش اسنودن در توئیتی نوشت: «وقتی یک شرکتی برنامه‌ای برای فریب شما دارد، اجازه ندهید به شما بگویند هیچ کاری نباید کرد. این تأخیر پیروزی بزرگی است ولی فراموش نکنید این برنامه نمرده و خودتان را برای مبارزه با آن در صورت برگشت آماده کنید.»

متیو گرین که در دانشگاه جان هاپکینز رمزنگاری تدریس می‌کند، نیز از اقدام شرکت اپل در مشاوره با مردم و کارشناسان ابراز خرسندی کرد. او نیز در توئیت خود نوشت: « مسئله صرفا استفاده از یک ابزار جدید پیشرفته نیست؛ مسئله امنیت اطلاعات محرمانه یک میلیارد کاربراست.»

اِوان گرینر، از اعضای گروه حمایت از حقوق کاربران اینترنتی «فایت فوردِ فیوچر»(جنگ برای آینده) نیز با ابراز خرسندی فراوان از عقب نشینی اپل در استفاده ازابزار جدید می گوید: «اینکه این شرکت در برابر موج نگرانی‌های کاربران مجبور به تأخیر انداختن استفاده از  این ابزار جاسوسی خطرناک و بی پروا شده است، بسیار امیدوارکننده است ولی واقعیت آن است که هیج وسیله مطمئنی برای کنترل آن وجود ندارد و بهتر است استفاده از آن به طور کلی به فراموشی سپرده شود.»

در نقطه مقابل، اندی بارو، مسئول حفظ امنیت کودکان در فضای مجازی در انجمن ملی پیشگیری از ظلم به کودکان که در انگلستان مستقر است با ابراز تأسف از این تصمیم ابراز عقیده کرد: «این تصمیم اَپِل در به تأخیر انداختن استفاده از ابزار جدی فوق‌العاده ناامیدکننده است.

این شرکت در جست‌وجوی حفظ امنیت و حفاظت از کاربران خود بوده است و این اقدام صرفا به منظور برخورد مناسب با منتقدان بوده است.»

منبع‌: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا